Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om psykolog

Bakitafrasnikaren

Anbefalte innlegg

Hvordan er det jeg skal bestille time hos en psykolog? Jeg har aldri hatt time med en psykolog før, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Finnes det en god måte å få finne fram til tilgjengelige psykologer i nærområdet? Jeg bor i Molde. Jeg har lest det NAV har å si om psykologhjelp, og da har jeg forstått det slik at man kan ha tre timer med psykolog før man trenger henvisning fra fastlege.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha. Hm, mulig sekretæren på legekontoret kan være til hjelp på det punktet? Går i alle fall ut i fra at han eller hun har kontaktinformasjon til de ulike psykologer tilknyttet kontoret.

Ellers er det flere private instanser rundt om som man finner informasjon om i Gule Sider.

Lenke til kommentar

Du kan slå opp på Gule sider, og ringe rundt. Eller forhøre deg med andre som har gått til psykolog eller som kjenner til noen som har gjort det.

Det er kun de psykologene som har driftsavtale med det regionale helseforetaket du trenger legehenvisning til, selv om det er riktig som du sier at du kan gå inntil tre ganger uten henvising. De psykologene som ikke har slik avtale tar høyere betaling av pasientene.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg ikke det er verdt det å betale 500 kr timen for å bli oppfordret til å tenke mer positivt. Så prøv og få det så billig som mulig. Ikke desto mindre er det verdifullt at noen sitter og hører på akkurat deg. Og belag deg på litt venteliste gjennom legekontoret. Det går også an å ringe til hjelpetelefoner som Mental Helse eller Kirkens SOS.

Lenke til kommentar

Jeg startet hos psykolog da jeg gikk i sjuende klasse og da var det helsesøster som henviste meg.

Er du over 18 så må du prate med fastlege.

Selv om fastlege henviser deg,så MÅ du ikke gå til psykolog.

Det går an å prøve noen timer og så bare si fra at det ikke er noe til deg hvis du føler det.

Jeg har gått til psykolog fra jeg gikk i sjuende og til jeg ble 18.

Så begynte jeg igjen i fjor og går enda.

Du finner ikke ut om psykolog er noe for deg før du har hatt minst 5-6 timer. Det tar tid å venne seg til det.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...