Bakitafrasnikaren Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hvordan er det jeg skal bestille time hos en psykolog? Jeg har aldri hatt time med en psykolog før, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Finnes det en god måte å få finne fram til tilgjengelige psykologer i nærområdet? Jeg bor i Molde. Jeg har lest det NAV har å si om psykologhjelp, og da har jeg forstått det slik at man kan ha tre timer med psykolog før man trenger henvisning fra fastlege. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Ta en prat med fastlegen. Det er han eller hun som henviser deg til psykolog. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Men jeg vil slippe dette. Jeg vil ha et par timer før jeg bestemmer meg om psykolog er noe for meg. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Aha. Hm, mulig sekretæren på legekontoret kan være til hjelp på det punktet? Går i alle fall ut i fra at han eller hun har kontaktinformasjon til de ulike psykologer tilknyttet kontoret. Ellers er det flere private instanser rundt om som man finner informasjon om i Gule Sider. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Du kan slå opp på Gule sider, og ringe rundt. Eller forhøre deg med andre som har gått til psykolog eller som kjenner til noen som har gjort det. Det er kun de psykologene som har driftsavtale med det regionale helseforetaket du trenger legehenvisning til, selv om det er riktig som du sier at du kan gå inntil tre ganger uten henvising. De psykologene som ikke har slik avtale tar høyere betaling av pasientene. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Skulle endre dette innlegget, men så klart jeg på mystisk vis å slette hele teksten. Husker ikke hva det var som stod her. Endret 9. september 2009 av Magnus_L Lenke til kommentar
Sny91 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Siden du er under 18 så er det vel mulig du fremdeles går skole, så hva med å snakke med helsesøster? Slik jeg kom inn i det systemet, å ha gått på kontoret hennes den dagen forandret egentlig livet mitt. :] Do it. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er kun de psykologene som har driftsavtale du slipper å betale egenandel til når du er under 18 år. Psykologer uten slik avtale, er det fri prisdannelse for, og du må betale prisen du og psykologen blir enig om. Hva med DPS, eller skolepsykolog? Det er gratis. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Siden du er under 18 så er det vel mulig du fremdeles går skole, så hva med å snakke med helsesøster? Slik jeg kom inn i det systemet, å ha gått på kontoret hennes den dagen forandret egentlig livet mitt. :] Do it. Akkurat det som har skjedd. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Selv synes jeg ikke det er verdt det å betale 500 kr timen for å bli oppfordret til å tenke mer positivt. Så prøv og få det så billig som mulig. Ikke desto mindre er det verdifullt at noen sitter og hører på akkurat deg. Og belag deg på litt venteliste gjennom legekontoret. Det går også an å ringe til hjelpetelefoner som Mental Helse eller Kirkens SOS. Lenke til kommentar
Lita619 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg startet hos psykolog da jeg gikk i sjuende klasse og da var det helsesøster som henviste meg. Er du over 18 så må du prate med fastlege. Selv om fastlege henviser deg,så MÅ du ikke gå til psykolog. Det går an å prøve noen timer og så bare si fra at det ikke er noe til deg hvis du føler det. Jeg har gått til psykolog fra jeg gikk i sjuende og til jeg ble 18. Så begynte jeg igjen i fjor og går enda. Du finner ikke ut om psykolog er noe for deg før du har hatt minst 5-6 timer. Det tar tid å venne seg til det. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå