Tang1 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 skal ta billappen om et halvt års tid, og lurer på om noen vet om jeg kan kjøre traktor på billappen? eller må jeg ta traktorlappen for seg selv senere? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Du kan kjøre traktor med egenvekt mindre en 3500kg, eller konstruktiv hastighet under 40km/t. Skal du kjøre noe større en det må du ha Traktorlappen. Edit: fant kilden min som jeg hadde lest tidligere http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...nbil+(klasse+B) Endret 7. september 2009 av Eaan Lenke til kommentar
CFM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Egenvekt er da traktorens vekt inkl. utstyr som lesseapparat, motvekter osv.. (?) Endret 7. september 2009 av W202 Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Tror det definerest som vekten som målest ved hjulene + evt. tilhenger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Egenvekt er da traktorens vekt inkl. utstyr som lesseapparat, motvekter osv.. (?) Etter reglene, så er det uansett tillatt totalvekt (sjekk vognkort) som ikke kan være over 3500kg, så definisjonen av egenvekt er ikke så nøye (men det du sier stemmer forsåvidt noenlunde). En traktor med tillatt totalvekt under 3500kg blir nok veldig liten. Det er heller ikke slik som jeg tolker Eaan sitt innlegg, (...egenvekt mindre en 3500kg, eller konstruktiv hastighet under 40km/t) at så lenge hastigheten er under 40km/t så gjelder ikke vektgrensa, det er feil oppfattet. For å kjøre traktor på billappen er det enkleste og billigste å utvide til bil m/henger (BE) som også gir førerrett for traktor <40km/t og <25.000kg vogntogvekt (dvs. tillatt totalvekt av traktor+henger). Endret 7. september 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Ikke akkurat. Leser du på siden som ble linket til ovenfor kan du kjøre traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg. Totalvekten står i vognkortet. EDIT: Curses, slått med et minutt. Og mer detaljert innlegg. Argh! Endret 7. september 2009 av krikkert Lenke til kommentar
1915 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) du trenger ikke T. men hviss du kjører opp til BE så kan du kjøre traktor med redskap/tilhenger inntil 25 tonn totalvekt Endret 8. september 2009 av hahaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå