Gå til innhold

Ønsker anbefalinger - datablader for utviklere

Anbefalte innlegg

Hei.

Utover nettressurser, som man ofte leser på en helt annen måte, er det noen datablader dere der ute liker å lese for å fange opp nye impulser utenom akkurat det man googler opp når man trenger det?

Det å lese gjennom et blad kan noen ganger gi en helt annen, mer helhetlig opplevelse enn å lese tilfeldige artikler på nettet, og man kan plukke opp ting man ellers ikke ville tenkt på å lese. For noen år siden pleide jeg å kjøpe PC Plus, og der var det relativt interessante artikler om forskjellige teknikker og språk. Nå er det adskillig vanskeligere å få tak i det bladet her, og prisen er også ganske usjenert.

Jeg kunne derfor tenkt meg å begynne å abonnere på ett eller flere datablader, gjerne PHP-relatert eller som PC Plus, til dels med PHP-relatert innhold. Men jeg finner rett og slett ikke noe som virker spesielt interessant. Det er stort sett bare K for Komputer og HjemmePC som dukker opp der jeg leter.

Så er det noen av dere som leser noe sånt, og hvor får dere tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden skal hvertfall jeg følge med på. Kunne tenkt meg noe av det samme selv :)

Kikka litt på dette phparch som nevnes. Det så jo egentlig ganske interessant ut. Tror jeg skal bestille meg aprilutgaven og ta den som en testutgave. $5 er jo ingen pris å snakke om.

@lumted: når du abonnerer. Får du tilgang til PDF'n asap og så kommer bladet i posten ? Ser det står frakt $10. Er det pr blad eller er det pr abonnementsperiode ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

- PDF kommer ASAP, men må hentes ned fra nettsida (kommer ikke som vedlegg til epost). Så kommer bladet etter ca. en uke.

- Frakt er per abonnementsperiode.

Lenke til kommentar

Leste gjennom gratisutgaven av PHPArch, og må si jeg likte det. Men vil gjerne vite hvor dyptgående de går i ting i de forskjellige utgavene før jeg går til innkjøp. Mtp tar de for seg programmeringsparadigmer (MVC o.l), tips til optimalisering, kjøretider o.l ?

Lenke til kommentar
Kvifor ikkje berre nytte bøker? Dei har masse gode dømer på faktiske situasjoner, og mykje tips som gjer deg til ein betre programmerer.

Jeg har mange gode bøker, men hverken bøker eller nettartikler er det samme som et blad. Et blad (når det drives tradisjonelt og ikke som en pressemelding-papegøye) har en redaksjon som setter sammen aktuelle nyheter, situasjonsrapporter og noen tips en "helhetlig leseopplevelse". Det passer fint å sette seg ned og bla litt i det når man har en pause.

I forhold til å lese utvalgte artikler på hw.no, er det noe med det at man da gjerne velger artikler på områder som man allerede har interesse for, og indirekte skjermer seg selv mot nye inflytelser. En redaktør for et blad har begrenset med plass og må prioritere hva som skal få plass, dette gjør at han/hun har større krav til at ting bør være velskrevne (klipp, klipp), aktuelle og ha en rød tråd.

I bøker er det derimot gjerne vel mye rød tråd og lite småstoff, sånn at det ikke er like interessant/selvmotiverende å sitte og bla i en leding femminutter.

Abonnerer på dette gjennom jobben: http://www.phparch.com/c/phpa/magazine/index

Takk for interessant tips. Skal ta en kikk.

Lenke til kommentar
Kvifor ikkje berre nytte bøker? Dei har masse gode dømer på faktiske situasjoner, og mykje tips som gjer deg til ein betre programmerer.

Jeg har mange gode bøker, men hverken bøker eller nettartikler er det samme som et blad. Et blad (når det drives tradisjonelt og ikke som en pressemelding-papegøye) har en redaksjon som setter sammen aktuelle nyheter, situasjonsrapporter og noen tips en "helhetlig leseopplevelse". Det passer fint å sette seg ned og bla litt i det når man har en pause.

I forhold til å lese utvalgte artikler på hw.no, er det noe med det at man da gjerne velger artikler på områder som man allerede har interesse for, og indirekte skjermer seg selv mot nye inflytelser. En redaktør for et blad har begrenset med plass og må prioritere hva som skal få plass, dette gjør at han/hun har større krav til at ting bør være velskrevne (klipp, klipp), aktuelle og ha en rød tråd.

I bøker er det derimot gjerne vel mye rød tråd og lite småstoff, sånn at det ikke er like interessant/selvmotiverende å sitte og bla i en leding femminutter.

Takk for interessant tips. Skal ta en kikk.

Sier bare hear hear. Fullstendig enig. Bøker er vel og bra, men ikke det kjekkeste å sitte og lese i til all verdens tider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Gi en lyd om du likte bladet da, sitter fortsatt på gjerdet.

Sender du meg adressen din på PM, så skal jeg sende deg et eksemplar eller to :thumbup:

Lenke til kommentar
Gi en lyd om du likte bladet da, sitter fortsatt på gjerdet.

Jeg har lest gjennom gratisversjonen, og i tillegg kjøpt meg april utgaven. Foreløpig synes jeg det er absolutt strålende lesning.

Kjøpte aprilutgaven som en ekstra testversjon. Valgte den siden det er en "Security super issue", samt at den tar for seg litt estimering av tid i prosjekter. 2 særdeles aktuelle temaer for meg akkurat nå :)

Jeg så på testutgaven, men liker såpass dårlig å lese ting i adobe reader at jeg like godt bestilte et års abo... Det virker i utgangspunktet interessant, så får vi se om jeg fortsatt synes det etter å ha lest det i sin helhet.

Samme her, så jeg har skrevet ut mine eksemplarer. 2 sider pr side, og tosidig utskrift. Helt perfekt :thumbup:

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har fått mitt første papirmagasin, og har litt delte meninger.

Trakk på smilebåndet av lederen og fant muligens ett verdifullt tips et annet sted. Var overrasket over hvor tynt bladet var, men det er jo fordi det nesten ikke er reklame sammenlignet med andre blader.

Det er en relativt reflektert stil på artiklene, mye tekst og lite kode. Den lille koden som var, handlet mest om tredjepartskomponenter og tipsene hadde relativt lav terskel. Siden jeg allerede har et avslappet forhold til includes og ikke er spesielt interessert i "the SPL ArrayIterator", var det en del artikler som ikke tilførte meg noe. Men jeg setter pris på at det er en "Security Roundup column", selv om den bare klagde over at folk ikke bryr seg om XSS.

Etter bare ett nummer er ikke sikker på at denne kommer til å tilføre meg veldig mye nyttig. Men det er ett relativt helhetlig magasin, så verd å bla igjennom.

Kanskje jeg kommer tilbake med en justert evaluering etter neste nummer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Er PHP|Arch så Microsoft-fokusert som den gratis-PDF-en er, eller er det spesielt mye i dette nummeret?

Langt i fra. Jeg bladde gjennom bladet raskt nå for å dobbeltsjekke. Det eneste jeg fant var et "virker også på Windows" om PHPCUPS, og det er jo vesentlig informasjon. Gratis-PDF'en var et temanummer og temaet var PHP på Windows.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

O store gjennoppliver av Zombie-tråder er tilbake, og kan bekrefte forrige melding. Jeg fikk også ett, eller muligens to nummer før det stoppet opp og resten kom på epost. Altså langt fra noen suksess.

Grunnen til at jeg gjenopptok denne tråden var fordi sjefen nettopp har satt opp en fancy magasinhylle utenfor kontoret mitt og der er det ikke ett eneste datablad, bare fagblad fra kundene våres fagområde.

Finnes det noen slike hardcopy datablader for utviklere igjen på markedet nå i 2013?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...