Cpt Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Vist ingenting annet hjelper, så ja. Lenke til kommentar
ZtriCk-T Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Vist ingenting annet hjelper, så ja. Enig i den.. slå ned jævelen Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Kunne ikke helt dy meg med å svare i denne tråden. Som lærer i fulltidsstilling i en ungdomsskole, og dørvakt ved et utested i helgene, ser jeg svært mye av det som har med mobbing, konflikter og vold å gjøre. Har opplevd noe av det samme selv, men jeg er av den formening at vold avler vold. Samtidig er det å gå ned på et nivå jeg mener er lavmål. Her peker du på noen viktige poeng, det er svært sjelden at vold er deskalerende i en konfliktsituasjon, det vil i de fleste tilfellene eskalere situasjonen. Samtidig vil de fleste voksne se på vold som en relativt primitiv og lite effektiv måte å løse et problem på, så om man venner seg til å bruke vold som konfliktløsende middel som ung, vil man risikere å støte på store problemer senere i samfunnet. Du handlet riktig. Ikke bli voldelig, slik som overraskende mange her ber deg om. Om noen er tøffe i trynet mot meg, bare ler jeg av dem. Hvis man er skadefro holder det i lange baner med at det er en grunn til at de er idioter, og at det ikke akkurat kommer til å gagne dem senere i livet. Helt enig. Det viser seg at veldig mange "mobbere" får problemer senere i livet. Jeg skjønner godt at det kan føles urettferdig for mange elever som må omgås disse personene, man kan tross alt ikke velge hvem man går på skole sammen med. Men når man blir voksen velger man kjapt bort slike individer, det er selvfølgelig ingen som har lyst til å bruke mye tid sammen med noen som plager og mobber, og derfor ender mange av disse opp som ganske ensomme, usikre mennesker som voksne. Problemet kan være hvis du mislykkes i å få rasshølene til å frykte deg, og det kommer en gal gjeng og stikker kniven i deg. Da spiller de jo nettopp på sin brutalitet. Det skal veldig mye til for å få en gruppe mobbere til å "frykte" deg. Og om man er såpass brutal at man faktisk klarer det, er sjansen stor for at man selv vil få problemer med andre elever eller lærere på skolen. Dette har med at om man møter enhver "trussel" med en større reaksjon eller trussel, vil fokuset relativt raskt falle på deg selv, og du risikerer selv å bli oppfattet som en mobber. For å få en gruppe mobbere som kaster tyggis på deg til å frykte deg, holder det ikke å kaste tilbake, man må true med, eller gjøre, noe som er mer drastisk. I enkelte slike situasjoner i en skole blir lærerne tvunget til å "isolere" denne eleven fra resten av elevmassen, nettopp fordi slike elever ofte har en tendens til å se det verste i enhver situasjon, og handle deretter. Jeg og sikkert en god del andre har blitt mobbet hele skoleperioden min fram til VGS. Hjalp det noe med å si det til lærere? Nei. Hjalp det å snakke med foreldrene til mobberne? Nei. Hjalp det å knekke nesen på en av dem? Ja. ... Siden den gangen så har jeg aldri hatt problemer med mobbere eller andre som har lyst på bråk, jeg slåss heller ikke, men jeg bakker ikke ut. Kan telle på en hånd hvor mange jeg har slåss. Dem som mener at politi, skolen, foreldre hjelper. Vel dere vet ikke hva dere snakker om. Dette er trist å lese, og jeg vet at dette ofte var situasjonen ved mange skoler tidligere, og noen steder også i dag. Men heldigvis har skolene i dag som regel større ressurser til rådighet for å løse mobbesaker i dag, i mitt tilfelle er halve stillingen min dedikert til én elev som har hatt store problemer ved en tidligere skole med mobbing, og hans svar på dette har utviklet seg til uproposjonert vold i situasjoner hvor han selv har oppfattet en trussel, reelle og ikke reelle. Dette har ført til at han nå er en fryktet elev, men dermed også sliter med å finne venner eller noen form for trivsel i hverdagen. Ved vår skole tar vi situasjonene ved roten, og mobbingen mot ham er i dag nærmest ikke-eksisterende, men hans bruk av vold har ikke avtatt, og fokuset vårt blir da å sørge for at han opplever trivsel ved skolen. Dette medfører at vi ganske ofte må ta ham ut av klassen, og inn i små grupper eller en-til-en undervisning, hvor han kan slappe mer av, og kjenne på en trygg atmosfære. Så må man gradvis øke tiden sammen med klassen, i takt med at han lærer å løse ulike situasjoner på en måte som er trygg for både ham og medelevene. Nå er dette selvsagt et drastisk tilfelle, og mange her vil nok ikke kjenne seg igjen, men jeg råder dere likevel til å ikke lære dere til å løse situasjoner med uproporsjonal vold, om dette blir normen deres for konfliktløsning, kan jeg nesten garantere dere at dere vil få problemer senere i livet. Dette ble langt, men poenget mitt var at i dag har skolene større fokus på mobbing enn tidligere, og det er svært mye som faktisk blir gjort i dag, selv om ikke alle klarer å gjennomføre alt på en effektiv måte. Tiltak mot mobbing og vold er en svært viktig og prioritert del av skolens arbeid. La dritten prelle av og la dem kose seg med problemene deres. Hvis det blir fysisk må man selvfølgelig forsvare seg, men da holder det i lange baner å gjøre som PantZman og legge dem i bakken. Herregud så voldelige og agressive dere er. ...og her snakker man om proporsjonal vold, det å ikke være mer fysisk enn høyst nødvendig. Selv om dette ikke burde være nødvendig om alt fungerer som det skal på en skole, vil likevel en lærer ha forståelse for en slik situasjon. Innlegget mitt ble kanskje langt og usammenhengende, men håper dere fikk litt ut av det likevel. Grunnen til at jeg ser på dette som en veldig viktig sak, er at jeg i jobben som dørvakt ofte møter mennesker som tidlig har lært seg til at vold løser problemer, og disse fungerer som regel svært dårlig i sosiale situasjoner, mange av disse har vært mobbere som barn, men en god del av disse har også selv vært mobbeoffere. Samtidig vet jeg at det er fullt mulig å løse situasjoner uten å måtte ty til vold annet enn i helt ekstreme situasjoner hvor man er nødt til å forsvare seg fysisk. I løpet av 5-6 år som dørvakt kan jeg telle på to hender de situasjonene hvor jeg har vært nødt til å holde noen fysisk igjen, og jeg teller på én hånd de gangene jeg har måtte legge noen i bakken eller ty til andre drastiske virkemidler for å forsvare meg selv eller gjestene. Om man kan snakke for seg, og ikke vise redsel eller frykt, vil dette i de aller fleste tilfeller være nok til å stoppe en potensiell voldelig situasjon. Om man i tillegg viser seg fra en voksen side, og ignorerer eller ler bort mobbingen eller trusler, vil de fleste raskt innse at de ikke har noenting å "tjene" på å plage deg videre. Vel, dette er mine meninger hvertfall, og jeg lever definitivt ikke i en drømmehage, dette er faktisk jobben(e) mine. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Jeg mener at vi kunne latt disse ungdommene som holder på slik gå på spesial skole. Endret 10. september 2009 av Slettet-1nDPpQXNWW Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Jeg mener at vi kunne latt disse ungdommene som holder på slik gå på spesial skole. Synes slike personer ikke fortjener skolegang i det hele tatt. Da får de kose seg med en kopp på Karl Johan resten av tiden sin. Prioriteringer - Skal jeg oppføre meg som en dritt eller skal jeg faktisk prøve å bidra positivt til samfunnet? Endret 10. september 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Tips: Aldri slå først. Klin til som bare faen og bruk ryktet til idiotene som grunnlag for en løgn basert på at de slo først. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Debattanter tar ikke pålegg fra moderator til følge. Det forsettes å utivses liten vilje til å debattere innenfor retningslinjene for forumet. Det blir servert gjentatte personangrep, beskyldninger og ufin debatt teknikk samt oppfordring til vold. I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. For alles beste stenges tråden. En snill moderator kommer kanskje å rydder opp og sletter de ufine innlegg, eller han venter til debattanter har kjølt seg ned. Det er ved dette ingen garanti for at så skjer. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg