Gå til innhold

EX-sikkert kamera for bruk på rigg


Anbefalte innlegg

Eg må anskaffe ett kamera på jobben, hvor det skal kunne brukes i potensielle gass soner.

Eg må når som helst kunn benytte det uten å måtte isolere flammesensorer. Kravet som stilles er at det er såkalt "intrinsically safe" og EX sikkert (explosion proof).

 

Videre må blits og UV lys ikke være tilstede, eller helt sikkert avslått.

 

Det utsettes videre for røffe forhold, hvor vann og kjemikalier vil komme i kontakt med kameraet på daglig basis. Det må helst være vanntett eller minst vannmotstandig.

 

Det er først og fremst ett kompakt kamera eg trenger, men ett speilrefleks kan også være aktuelt, såfremt det har de krav som over. Vil ha det som har god optikk, gjerne noe som også er bra å bruke i mørkere belysning (fortsatt uten blits). Undervannshus og vanntetthet er ikke ett alternativ til å være EX-sikkert.

 

 

Er det noen som har forslag til kamera av denne typen som gir gode bilder?

 

Mvh,

MrK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg må anskaffe ett kamera på jobben, hvor det skal kunne brukes i potensielle gass soner.

Eg må når som helst kunn benytte det uten å måtte isolere flammesensorer. Kravet som stilles er at det er såkalt "intrinsically safe" og EX sikkert (explosion proof).

 

Videre må blits og UV lys ikke være tilstede, eller helt sikkert avslått.

 

Det utsettes videre for røffe forhold, hvor vann og kjemikalier vil komme i kontakt med kameraet på daglig basis. Det må helst være vanntett eller minst vannmotstandig.

 

Det er først og fremst ett kompakt kamera eg trenger, men ett speilrefleks kan også være aktuelt, såfremt det har de krav som over. Vil ha det som har god optikk, gjerne noe som også er bra å bruke i mørkere belysning (fortsatt uten blits). Undervannshus og vanntetthet er ikke ett alternativ til å være EX-sikkert.

 

 

 

Er det noen som har forslag til kamera av denne typen som gir gode bilder?

 

Mvh,

MrK

 

http://www.tormatic.no/nyhetsside.php3?id=316

Lenke til kommentar

@ actibus: EX-sikkert krever mer enn bare at kamerahuset tåler en støyt...

 

Hør med HMS&K avdelingen på riggen / i firmaet som driver riggen du skal ta bilder på og hør om de har erfaringer med forskjellige typer kamera.

 

Hvis du tar med deg gassmåler og har arbeidstillatelse er det ikke sikkert at du trenger EX-sikkert kamera, men for all del - husk å skru av blitsen!

Lenke til kommentar
Eg må anskaffe ett kamera på jobben, hvor det skal kunne brukes i potensielle gass soner.

Eg må når som helst kunn benytte det uten å måtte isolere flammesensorer. Kravet som stilles er at det er såkalt "intrinsically safe" og EX sikkert (explosion proof).

 

Videre må blits og UV lys ikke være tilstede, eller helt sikkert avslått.

 

Det utsettes videre for røffe forhold, hvor vann og kjemikalier vil komme i kontakt med kameraet på daglig basis. Det må helst være vanntett eller minst vannmotstandig.

 

Det er først og fremst ett kompakt kamera eg trenger, men ett speilrefleks kan også være aktuelt, såfremt det har de krav som over. Vil ha det som har god optikk, gjerne noe som også er bra å bruke i mørkere belysning (fortsatt uten blits). Undervannshus og vanntetthet er ikke ett alternativ til å være EX-sikkert.

 

 

Er det noen som har forslag til kamera av denne typen som gir gode bilder?

 

Mvh,

MrK

 

Det selges EX godkjente kamera (jeg går utifra at det koster en formue)

 

Anonnse i Teknisk Ukeblad denne uka : www.tormatic.no jeg har ingen aning om det er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar

Har tidligere brukt "ECOM instruments Ex-Cam 01", selv om dette er brukbart, ville eg gjerne hatt noe som har bedre oppløsning, optikk og ikke minst bedre stabilisatorer og evne til å ta bilder i mørkere omgivelse, da bildet blir veldig kornet og mørkt, selv om området er belyst (men ofte i skumring og nattestid, tenk deg en godt opplyst vei i nattmørket).

 

Grunnen til at eg vil ha ett som er EX sikkert og med gode egenskaper uten blits og UV, er for å kunne raskt kunne rykke ut for å ta bilder, uten å måtte ha arbeidstillatelse og isolere flammesensorer.

 

Det kamera som ble foreslått fra teknisk ukeblad er sikkert bra, men å ha en kloss på 1,5 Kg, er ikke helt det eg var ute etter (SÅ sant det ikke gir fantastiske bilder). ECOM'en nevnt over er kun ørlite større enn ett vanlig kompaktkamera, så det blir litt stor overgang.

 

Vanntett kamera som "my", er ikke interessant i denne debatten, da vi allerede har dette, men det kan ikke godkjennes som EX sikkert. Det eneste eg evt lurer på med dette, er om når man stiller det inn blits på "tvungen av", vil det da være 100% sikekrt, at det ikke er noen form for lys som blir sendt ut (inkl UV og innstillings-/søkelys)?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er langt ute på feil jorde nå, men burde ikke et gammelt analogt kamera uten blits være godkjent? Tenker da på et speilreflekskamera + evt undervannshus/pose.

 

En dårlig løsning hvis du må ha bildene med en gang, men hvis du ikke har noe imot å vente litt på resultatet så burde det vel fungere - bildene får du jo ferdig scannet og levert på cd.

 

Prisen og kvaliteten bør knuse et EX-sertifisert kamera da du får mye bra for nesten ingenting når det er snakk om analogt kamera. Objektiver finner du massevis av på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har dessverre ikke noe bruker erfaring med pixavi sitt alternativ. Ut i fra spesifikasjoner, sample bilder og videoer må det bare være bra.

 

Pr. i dag bruker vi den gamle Ecom EX-cam 01, men dette produseres ikke lengre.

Uansett fungerer det veldig dårlig i lite lys(mye støy) og har ingen macro. ( http://www.ikm.no/files/testing/utstyrskatalog/1945.pdf )

 

Centurion EX fikk de nettopp på Åsg-B og tilbakemeldingene er generelt sett gode...

Har ikke hørt noen klage over vekten..Var heller ikke klar over at den var så tung. :|

Skal ta meg en prat med dem og få noen sample bilder...

(http://megapiksel.wordpress.com/2009/09/30/centurion-ex-kamera-klar-for-levering )

 

Pixavi´s alternativ har 4 x optisk zoom, 720p video og macro(ta bilder så nært som 30mm, uten å miste focus) +++

Innmaten til pixavi er "dagens" teknologi.

 

Men det spørs jo hva du har behov for :)

 

Mvh

Øystein Soligard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...