Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble cotech dimmer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en lampe på veggen, med halogen-pærer i. Har kjøpt en dimmer (CoTech) på ClasOhlson. Dette er en utenpåligger-boks med deksel. Kabelen er synlig og ligger på veggen og har en blå og en brun leder på begge sider av bryterboksen.

Men jeg skjønner ikke helt den ny dimmertypen. Hvordan skal jeg få koblet blå og brun inn på denne dimmeren? Dimmeren består kun av en inngang L og en utgang ~. I tillegg ser det ut som det ikke er noe mulighet til å skru fast ledningene, men det er på en måte en fjær inne i hvert hull som ser ut som skal holde på plass ledningene...?

post-104447-1252324097_thumb.jpg

Det ser ikke ut som jeg kan løsne på noen andre deler for å komme til mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har en lampe på veggen, med halogen-pærer i. Har kjøpt en dimmer (CoTech) på ClasOhlson. Dette er en utenpåligger-boks med deksel. Kabelen er synlig og ligger på veggen og har en blå og en brun leder på begge sider av bryterboksen.

Men jeg skjønner ikke helt den ny dimmertypen. Hvordan skal jeg få koblet blå og brun inn på denne dimmeren? Dimmeren består kun av en inngang L og en utgang ~. I tillegg ser det ut som det ikke er noe mulighet til å skru fast ledningene, men det er på en måte en fjær inne i hvert hull som ser ut som skal holde på plass ledningene...?

post-104447-1252324097_thumb.jpg

Det ser ikke ut som jeg kan løsne på noen andre deler for å komme til mer...

En dimmer, i likhet med en bryter, skal kun kobles til én av lederne. Hvilken du tar er valgfritt (så lenge det ikke er jord, men ifølge det du sier har du ikke det). Hvordan ledningene skal festes vet jeg ikke. Fulgte det ikke med bruksannvisning?

EDIT: Kan dekslet forran plukkes av?

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

Her vil jeg ikke hjelpe deg mer enn å slenge ut mitt standardsvar, og legge til at når du ikke engang får av kapslingen(!) da har du INGENTING å gjøre innenfor!

edit: for å hjelpe deg litt mer kan jeg si så mye som at det Jckf har svart er feil!

Ring en elektriker!

edit 2: ja, dekselet kan fjernes, og hvis du ikke vet DET, foreslår jeg at du frastår for å gi råd, hvor velmenende de enn måtte være

Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til å virke engang, vil jeg virkelig anbefale deg å la være.

jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

hvis du alikevel skulle bestemme deg for å gjøre det, så pass i alle fall på:

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

bare et tips!

man kan aldri skru for hardt til.. og skurene er mest sansynelig bak det hvite dekselet for at den skal være tilgjengelig fra forsiden..

lokket fjerner du ved å dra ut den hvite i midten og under det skal det være en mutter som må skrues ut også skal dekslene ekelt kunne fjernes.. (for å montere de gjøres det samma i motsatt rekkefølge)

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

1 av flere grunner, er at trådstarter ikke har opplyst om (og antagelig ikke har kjennskap til)hvilket fordellingssystem han har i sin bolig. Dersom han skulle bo i et område der det er benyttet TN (ja, jeg vet det er usannsynelig, men kan jo hende) skal enpolet brudd under INGEN omstendighet skje i nøytralleder

Lenke til kommentar
Det vil jo ikke være noen forskjell? Det er regelverk dere snakker om?

EDIT: Men det skader vel ikke å følge reglene. Om det er så viktig, trådstarter, er det bare å bryte brun leder.

Det er faktisk en kjempeforskjell. I IT/TT nett er det 230v mellom fasene, mens i TN nett er det 400V mellom fasene og 230v mellom fas og N-leder.

Dette er bare en av millioner grunner til at usakkyndige burde holde seg langt borte..

Lenke til kommentar
Det vil jo ikke være noen forskjell? Det er regelverk dere snakker om?

EDIT: Men det skader vel ikke å følge reglene. Om det er så viktig, trådstarter, er det bare å bryte brun leder.

Det er faktisk en kjempeforskjell. I IT/TT nett er det 230v mellom fasene, mens i TN nett er det 400V mellom fasene og 230v mellom fas og N-leder.

Dette er bare en av millioner grunner til at usakkyndige burde holde seg langt borte..

Han har jo alt sagt at han har nøytral (blå) og en brun (og ikke fler). Hvilken han da velger å dimme da kommer jo på det samme?

Lenke til kommentar

Nei det er akuratt det det ikke er. Om han har TN anlegg er det fysisk ikke spenning i nøytralederen, men det er det i den brune..

For å ta et eksempel som er greit å forstå.

Om du har en vanlig lyspære i et IT anlegg (230V mellom fasene) som er koblet til Brun og blå, så lyser denne normal..

Om du fjerner blå leder og erstatter denne med jordingslederen (gul/grønn) vil denne pæren fortsatt lyse, men veldigt svakt. Lyspæren har mindre spenning.

Det er på en måte dette som er gjort i et TN anlegg, du har Brun leder med vesentlig høyere spenning mot en nøytral leder som reduserer ned til 230v. Jeg er ingen ekspert (enda :p ), men det er vel omtrent slik det fungerer..

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Mye tyder på lav kopetanse innen TN her.

Hva skjer med spenning på lasten om brudd i N leder oppstår? Jo, du får 400V over lasten.

Ikke veldig lenge siden jeg var på en hytte hvor dette hadde skjedd, og forsikringsummen beløp seg til 300000 blanke norske riksdaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Bare for å ha noen paragrafer å henvise til. :)

Nek 400 134.1.1

Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personale og ved bruk av egnet materiell. Elektrisk utstyr skal være installert i samsvar med installasjonsbeskrivelsen utarbeidet av produsenten av utstyret.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Jeg har vansker for å tro at resultatet blir annerledes om man bryter N, men det får så være. Mange år siden jeg hadde noe med elektro å gjøre. I en seriekobling (som dette er) vil spenningsfallet på lamen være det samme uansett hvilken side man kobler dimmeren på, slik jeg tenker.

Men se bort ifra mine tanker. Som jeg sa skader det jo ikke å følge reglene =)

EDIT: Typo.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...