christian1986 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Trenger i utgangspunktet litt hjelp til hvordan jeg skal kunne vise resultater etter en mysqlspørring på en php side. Kan legge til at i utgangspunktet har jeg svært begrenset erfaring med php, men mysql har jeg mer erfaring med. Det jeg får ut av mysql når jeg ber om en "php-versjon" er: $sql = 'SELECT COUNT( * ) AS `Rader` , `user_email` FROM `phpbb_users` GROUP BY `user_email` ORDER BY `user_email` LIMIT 0, 30 '; Men hva som skal til for å få det fram på den aktuelle siden forstår jeg ikke. Setter stor pris på om noen kommer med innspill Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Trenger i utgangspunktet litt hjelp til hvordan jeg skal kunne vise resultater etter en mysqlspørring på en php side. Kan legge til at i utgangspunktet har jeg svært begrenset erfaring med php, men mysql har jeg mer erfaring med. Det jeg får ut av mysql når jeg ber om en "php-versjon" er: $sql = 'SELECT COUNT( * ) AS `Rader` , `user_email` FROM `phpbb_users` GROUP BY `user_email` ORDER BY `user_email` LIMIT 0, 30 '; Men hva som skal til for å få det fram på den aktuelle siden forstår jeg ikke. Setter stor pris på om noen kommer med innspill Noe slikt tenker jeg.mysql_connect('server','brukernavn','passord');mysql_select_db('database'); $resource = mysql_query("SELECT `user_email` FROM `phpbb_users` GROUP BY `user_email` ORDER BY `user_email` LIMIT 0,30"); $users = mysql_fetch_assoc($resource); $rader = mysql_num_rows($resource); Husk at queryen din kun henter de først 30 brukerne etter alfabetisk sortering. Endret 7. september 2009 av Jckf Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Får det fremdeles ikke helt til, men kan garantert ikke utelukke at jeg har gjort noe feil. Det jeg har gjort er å legge det du skrev inn i et tomt php dokument på serveren, og lagt til host, passord, og brukernavn... Har da satt kodesnutten din innenfor <? ?>. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Får det fremdeles ikke helt til, men kan garantert ikke utelukke at jeg har gjort noe feil. Det jeg har gjort er å legge det du skrev inn i et tomt php dokument på serveren, og lagt til host, passord, og brukernavn... Har da satt kodesnutten din innenfor <? ?>. Å legge kode mellom <? og ?> fungerer kun dersom PHP er konfigurer til å tillate korte tags. Prøv med <?php kodekodekode ?>. Har du lagt til database-navn? Får du feilmeldinger? Sjekk serverlog om ingenting kommer på skjermen din (hvitt/tomt dokument) Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Om jeg legger den snutten du skrev utenfor <? og ?> så kommer bare koden opp på den siden det er snakk om, og det er jo ikke helt bra;). Ellers så vet jeg ikke hvordan/om jeg kan sjekke serverlogg da dette er et vanlig domen. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Om jeg legger den snutten du skrev utenfor <? og ?> så kommer bare koden opp på den siden det er snakk om, og det er jo ikke helt bra;). Ellers så vet jeg ikke hvordan/om jeg kan sjekke serverlogg da dette er et vanlig domen. Om koden kommer opp på skjermen har du definitivt gjort noe feil Er du sikker på at filen er lagret med ".php"-endingen, og at serveren du bruker støtter PHP? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Filen heter test.php, og jeg bruker et phpbb forum på siden, så kan vell garantere det Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Filen heter test.php, og jeg bruker et phpbb forum på siden, så kan vell garantere det Du får prøve med <?php og ?> istedet for <? og ?> da Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Dårlig med det og... Vet liksom ikke helt hva som kan være feil. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Lagde en eksempelkode til deg. Skjønner du ikke denne, må du først og fremst lære deg basic HTML og PHP. <?PHP $db = mysql_connect("min_server", "brukernavn", "passord"); mysql_select_db("min_database", $db); $sql = "SELECT mitt_epostadressefelt_i_tabellen FROM min_eposttabell"; $rs = mysql_query($sql); $count = mysql_num_rows($rs); ?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"> <html> <body> Det er registrert <?=$count?> epostadresser. <table> <tr> <th>Epostadresse</th> </tr> <?PHP while($hit = mysql_fetch_array($rs)) { if($hit['active'] == 1) { ?> <tr> <td><a href="mailto:<?=$hit['mitt_epostadressefelt_i_tabellen']?>"><?=$hit['mitt_epostadressefelt_i_tabellen']?></a></td> </tr> } ?> <?PHP } ?> </table> </body> </html> <?PHP mysql_close($db); ?> Endret 7. september 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Dårlig med det og... Vet liksom ikke helt hva som kan være feil. Får du fremdeles opp koden i nettleseren din? Bruker du en "ren tekst"-editor, eller noe ala MS Word? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Så lenge koden står innenfor phpmerkingen så går det bra, men kommer ikke noe opp da... Til innlegget over, så prøvde jeg det og(har lagt inn infoen ja), og kommer bare opp en blank side... Edit: Ellers så bruker en webbasert editor, men tror ikke det er det som er problemet. Endret 7. september 2009 av christian1986 Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Kanskje legge til at for og skrive noe ut på en side, må du bruke echo eller print altså echo $users; echo $rader; EDIT: Legg til denne i toppen av filen, innenfor <?php error_reporting(E_ALL); Endret 7. september 2009 av Famen Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Hvor i den eksempelkoden over skal jeg legge det til da? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Hvor i den eksempelkoden over skal jeg legge det til da? Mitt eksempel blir error_reporting(E_ALL);mysql_connect('server','brukernavn','passord'); mysql_select_db('database'); $resource = mysql_query("SELECT `user_email` FROM `phpbb_users` GROUP BY `user_email` ORDER BY `user_email` LIMIT 0,30"); $users = mysql_fetch_assoc($resource); $rader = mysql_num_rows($resource); print_r($users); Endret 7. september 2009 av Jckf Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 legg den inn i ny linje foran . $db = mysql_connect.... Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Da fikk jeg opp noe, "Array ( [user_email] => ) " Men hvorfor? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Da fikk jeg opp noe, "Array ( [user_email] => ) "Men hvorfor? Fordi print_r() dumper all data du gir den. Det du viser er en array som inneholder én ting (user_email). Verdien til user_email er tom. Du bør se på queryen. Den returnerer ingen epost-adresser. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 har du noen verdier i databasen da? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Nyttig informasjon:-)... i phpMyAdmin får jeg opp følgende: SELECT COUNT( * ) AS `Rader` , `user_email` FROM `phpbb_users` GROUP BY `user_email` ORDER BY `user_email` LIMIT 0 , 30 Dette gir meg alle e-mailene(eller 30), så hvorfor funker den ikke nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå