Gå til innhold

Outlook-trøbbel, utgående e-post


thora

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sitter nå hos faren min, som har trøbbel med å sende e-post med Outlook 2003. Han kan motta e.post, men altså ikke sende. Feilmeldingen han får opp lyder som følgende:

 

"

Oppgaven pop.online.no - Sende rapporterte feilen (0x800CCC7D): Den utgående serveren (SMTP) støtter ikke SSL-sikrede forbindelser. Hvis SSL-sikrede forbindelser har virket tidligere, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP)."

 

Dette har fungert før, så hva som har skjedd aner jeg ikke. Han har brukt den samme kontoen i flere år.

 

E-post leverandøren er Telenor Online, altså en "online.no-konto".

 

Her er noe av feilsøkingen jeg har foretatt meg:

 

(JA, jeg har tilgang til Internett ;) )

 

1. Antivirusprogram

 

Jeg har sjekket om det kan ha vært antivirusprogrammet som har blokkert den utgående meldingen, det er det ikke. Har AVG FREE, og den er vel heller ikk kjent for å være til hinder for noe.

 

2. Porter

 

Innstillingen for utgående e.post(SMTP) er satt til "smtp.online.no"

 

Porten jeg bruker er port 465, da jeg leste diverse steder at port 25 har blitt blokkert pga søppelpost-misbruk eller lignende. Har krysset av for at serveren skal kreve en kryptert tilkobling(SSL)

 

Jeg har også huket av for at serveren for utgående e-post (SMTP) skal kreve godkjenning.

 

Når jeg forsøker å teste innstillingene får jeg følgende feilmelding:

 

"Sende e-post som test: Fant den angitte serveren, men det kom ikke noe svar fra den. Kontroller at port- og SSL-Informasjonen er riktig. Hvis du vil ha tilgang til innstillingene, lukker du denne dialogboksen, velger Flere innstillinger og deretter kategorien Avansert."

 

Søk etter sever for utgående e-post(SMTP):Kan ikke koble til serveren for utgående e-post(SMTP). Dette kan skyldes servernavnet eller -porten, eller at serveren ikke støtter SSL. Kontroller port- og SSL-innstillingene i kategorien Avansert i Flere innstillinger

 

Hvis noen har noen tips eller råd, så bare si i fra. Skal forsøke og teste eventulle råd og gi tilbakemelding så fort som mulig.

 

(PS, bare flytt denne tråden om den er feilpostet)

 

Mvh

 

Thor Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og fjern kryss for min "utgående server krever godkjenning".

 

Sjekk også om du må bruke hele epostadressen som brukernavn. Prøv med bare brukernavn, uten @online.no, f.eks. "ola", uten gåsetegn selvfølgelig.

 

Prøv også med hele adressen: f.eks. "[email protected]"

 

NB! Dersom du får samme feilmelding så har du ikke fjerne SSL. Dette finner du enten på første siden for kontoen, eller under avansert oppsett. Etter at du har trykket på flere innstillinger. Her kan det være flere muligheter siden de forskjellige Outlook versjonene har forskjellig oppsett.

Endret av sphrasch
Lenke til kommentar

pop3: pop.online.no

smtp: smtp.online.no

port: usikker?

brukernavn: det du fikk utdelt, samme på pop3

passord: det du fikk utdelt, samme på smtp

 

EDIT:

masse skrive feil --.-

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ikke meningen å være frekk, men som oftest har ikke folk sjekket slike veiledninger som jeg linket til. Det kunne jo vært at Telenor hadde endret på innstillingene som skulle brukes, og at det var derfor det ikke virket.

 

Uansett, ut fra det siste feilmeldingsbildet så ser det fremdeles ut som om det er SSL som er synderen.

 

Ifølge veiledning:

"Sjekk også at boksen Logg på med sikker godkjenning av passord (SPA) ikke er huket av."

 

Regner med at den ikke er huket av.

Lenke til kommentar

Ja, nei tviler ikke. Men noe må det jo være, siden det er nevnt i feilmeldingen. Prøver bare å eliminere alle muligheter siden jeg ikke sitter med pcen din foran meg og kan sjekke alt selv.

 

Hva står det under arkfanen "Server for utgående epost"?

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Ringte telenor i dag, og de hadde visstnok sperret kontoen for utgående e-post grunnet at maskinen visstnok hadde spredd virus. Regner med at de åpner kontoen i løpet av morgendagen igjen.

 

Rar praksis av telenor, men sikkert riktig. Har på virus-scanning hver dag og oppdaterer også hver dag, så kan ikke skjønne hvordan dette har skjedd. Men maskinen er np scannet og "rensket" :)

 

Takker for at dere gadd og prøve og hjelpe meg, selv om dere aldri kunne ha forutsett feilen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...