Gå til innhold

Hjelp til stuepc (htpc) - fokus på pris og lite støy

Anbefalte innlegg

Hei, vil bygge en stuepc for å ta følgende oppgaver:

- musikk (spotify + itunes, muligens cd'er)

- nettleser, bilder (iPhoto), youtube osv

- muligens torrent

- spilling blir nok heller nå og da, trenger ikke være grafikkmonster!

- den MÅ være *stille*

- den trenger strengt tatt ikke streame så mye fra andre pc'en, men være selvgående...

Har i utgangspunkt et Mac Mini som pc i hjemmet (og dette vil forsatt være primærmaskin), men apple-tv er en heller "fattig" løsning for streaming av innhold til tv.

Har også en logitec harmony 785 universalfjernkontroll jeg ønsker bruke (til enkel navigering)

Tenker sort kabinett/alu:

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakom...roll-36638.aspx

Følgende har HDMI:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2415242;c:36123

Regner jeg med å finne harddisk, ram, mus,taster osv uten problem.

Spørsmål følger:

1. Hovedkortet jeg har funnet har "HDMI", må jeg ha et skjermkort i tillegg likevel?

2. Hvordan sørger jeg for lavt støynivå? vanskelig å vite før jeg har kjøpt komponentene...

2B. kjøpsanbefalinger på hovedkort/strømforsyning...

3. Er det et moment å gå for normal ATX, ikke micro?

4. Kompatibilitet med mac/itunes/fjernkontrollen?

5. Kunne jeg like gjerne kjøpe en mac mini TIL og ha ved tv'en? :D

Takker for innspill :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, glem det hovedkortet. Det bygger på Intel G41 brikkesettet, som er så forkrøpla at det er håpløst. At det har HDMI forteller i realiteten intet.

Så til spørsmålene:

1.) Nei, ikke for å få ut bilde til skjerm/TV - men skal du spille vil du trenge det.

2.) Lavt støynivå får man med passivt kjølte komponenter, komponenter som bruker lite strøm, vifter som roterer meget sent og god luftgjennomstrømming. Som oftest klarer man å velge ut fornuftige deler, men det hender man må skifte ut vifter etterpå.

3.) Nei, egentlig ikke, om du da ikke ønsker å sette i mange tilleggskort. Men det kan være fornuftig å gå for større kabinett pga støy.

4.) Fjernkontrollen skal gå greitt, har selv Harmony 555 som brukes på en HTPC. Så lenge HTPC-en har en IR-mottaker er det bare spørsmål om fornuftig oppsett.

5.) Om du ikke skal ha mulighet til HD-filmer (Blue-ray) og sådant, og kan droppe det meste av spilling så skulle en Mac Mini holde.

Løsninger som kan fungere for deg, men som gjør spilling uaktuelt.

1. Popcorn Hour A-110

2. Popcorn Hour C-200

Begge kan man koble til harddisker - og intern plass. Ser ut til at C-200 har RF fjernkontroller, som da ikke kan brukes sammen med Harmony 775.

Fordel med disse er lite støy, rimelig etc.

Når det gjelder med fullvoksen HTPC, så har det vært en del tråder i det siste om dette.

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

I alle disse trådene er det flere anbefalinger avhengig av spilling eller ikke. Primært kan man si at for ikke særlig med spilling så er Asus Pundit med GF 9400 eller GF 8300 brikkesett aktuelle løsningers. AsRock ION 330 er også aktuell.

Er spilling aktuell (dvs litt mer krevende spill), så er en AMD løsning med HD 4670 eller 4770 trolig det beste.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takker for bra svar!

Styrer unna popcorn foreløpig, blant annet pga Spotify og frie surfemuligheter.

Har satt opp en handleliste, men synes dette var rimlig vanskelig!

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=104240

Asus P5Q-EM DO 917,- Amentio 917,-

Tok "DO" versjonen fordi flere hadde klagd på sleep/wakeup og stabilitetsproblemer med billigere versjoner av Asus P5Q (m-atx). Bør jeg kanskje styre unna hele serien?

Crucial Ballistix DDR3-1333 4 GB (2 x 2 GB) 599,-

Intel Pentium E5300 514,-

Lian Li PC-C37 1195,-

Sapphire Radeon HD 4670 Ultimate 554,-

- Hadde HDTV/HDMI og ingen vifte, som virker OK til min bruk

1) Hvis jeg kan få hjelp til å spikre hovedkortet - så tror jeg jeg klarer resten! Her får det heller koste noen hundre ekstra hvis jeg slipper andre mulige problemer.

2) Forsterkern som blir stående under (og er i samme farge/finish) er analog, og trenger TSR/RCA plugger (rød og hvit). Er dette "utdatert" i dataverden? Usikker på om jeg må ha et eget lydkort pga dette, eller kanskje en omformer fra mini-jack/headphones (litt mikk).

Takk igjen :D

Endret av tkjelsrud
Lenke til kommentar

Korte kommentarer. Du har valgt et lowprofile kabinett, hvor skjermkortet faktisk ikke får plass. Det er nemlig ikke et lowprofile skjermkort. Du har i tillegg valgt feil type minne til hovedkortet

Skal du ha Intel, er Asus P5N7A-VM et bedre valg som hovedkort. Koster det samme, har integrert grafikk som er så bra når det gjelder avspilling av f.eks video at ekstra skjermkort trengs ikke. Kortet koster det samme.

Når det gjelder minne, kan du nesten velge hvilket som helst PC2-6400 sett. Kingston bruker å være uproblematisk. Samme gjelder Crucial. Selv har jeg gode erfaringer med Corsair og Asus kort. OCZ er også angitt som kompatible.

Skjermkort vil du ikke trenge på en løsning med Asus P5N7A-VM. Integrert skjermkort er bra nok.

Når det gjelder lyd trenger du bare en Minijack -> 2xRCA kabel. Plugges i en av de seks minijack portene på baksiden av maskina. RCA har aldri vært særlig i bruk i dataverdenene, annet enn til coaxial S/PDIF. En slik løsning (minjack -> 2xRCA) har dog noen ulemper. Analog lyd fra integrert lydkort kan ha medfølgende støy, og for feinsmekkere uten digital inngang på forsterker anbefales ofte en DA-konverter. Da av typen som plugges inn i en USB-port.

Asus har et mATX kort basert på AMD 785G brikkesettet som har RCA utganger, men dette er ikke tilgjengelig i Norge så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Oppdaterte vogna med hovedkortet du foreslo. Gikk for en E7400 prosessor, E8500 ble litt dyr, og siden jeg ikke har dedikert skjermkort så er det vel lite poeng å gå for fetest mulig prosessor (?)

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=104240

3500,-

I tillegg ca 700 for blue ray

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=493692

+ HD, tast/mus

og strømforskyning - noen tips her? Ser mange går for 450W om dagen, høres litt mye ut. Forslag til en billig og stille?

Nesten i boks nå :-) Takker igjen

Endret av tkjelsrud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...