Gå til innhold

Vaktordning support tredje hver helg

Anbefalte innlegg

Har arbeidsgiveren min lov å pålegge meg å være del av en vaktordning tredje hver helg uten ekstra lønn, men med en fridag som kompensasjon? Jeg har jobbet i firmaet i to år, og har ikke fått informasjon om dette før for to uker siden. Så langt har jeg ikke funnet noe om dette i arbeidsmiljøloven, kun at vaktordning blir regnet som 1/5 arbeid. Planen er at vi skal være tilgjengelig via mobil, problemet er at der jeg oppholder med i helgene er det lite (og av og til ingen) mobildekning.

Fint om noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har arbeidsgiveren min lov å pålegge meg å være del av en vaktordning tredje hver helg uten ekstra lønn, men med en fridag som kompensasjon? Jeg har jobbet i firmaet i to år, og har ikke fått informasjon om dette før for to uker siden. Så langt har jeg ikke funnet noe om dette i arbeidsmiljøloven, kun at vaktordning blir regnet som 1/5 arbeid. Planen er at vi skal være tilgjengelig via mobil, problemet er at der jeg oppholder med i helgene er det lite (og av og til ingen) mobildekning.

Fint om noen kan hjelpe!

Kjøp ekstern antenne til mobiltelefonen, så er du alltid tilgjengelig!

Werner

Lenke til kommentar
Høres ut som en kjip ordning, har ikke hørt om noe slikt før. Dersom du er fagorganisert så kan du kontakte din fagorganisasjon.

Hvordan kan man bli fagorganisert? Vil det hjelpe meg i en bedrift der omtrent ingen andre er fagorganisert?

En fridag hørtes da lite ut. På vår arbeidsplass får du rundt 70.000 ekstra i året om du er med i en vaktordning.

Hva slags vaktordning er dette? I min er det snakk om å være tilgjengelig på mobil lørdag og søndag (24 timer i døgnet), men jeg kan i prinsippet "være hvor som helst" når jeg er vakt.

Lenke til kommentar

Merkelig hvis det ingen andre i bedriften er organisert. Hvis det er tilfellet, ville jeg prøvd å få få til noe.

Om dette er en kjip ordning eller ikke spørs jo veldig på hvor mange telefoner du får i løpet av en helg. Får du en telefon, så er det en god deal. Får du 20-30, så blir det værre. Jeg ville prøvd å få endret kontrakten slik at du fikk større kompanasjon hvis det kom mange telefoner. De kan uansett ikke tvinge deg til noe som helst, du jobber frivillig. Men et alternativ er jo å slutte da ;) Ville også sjekket kontrakten, der skal det stå arbeidstid.

Lenke til kommentar
Merkelig hvis det ingen andre i bedriften er organisert. Hvis det er tilfellet, ville jeg prøvd å få få til noe.

Om dette er en kjip ordning eller ikke spørs jo veldig på hvor mange telefoner du får i løpet av en helg. Får du en telefon, så er det en god deal. Får du 20-30, så blir det værre. Jeg ville prøvd å få endret kontrakten slik at du fikk større kompanasjon hvis det kom mange telefoner. De kan uansett ikke tvinge deg til noe som helst, du jobber frivillig. Men et alternativ er jo å slutte da ;) Ville også sjekket kontrakten, der skal det stå arbeidstid.

Arbeidstid står spesifisert i kontrakten. Sjefen og en kollega mener at det antagelig vil bli mellom 0-2 telefoner pr helg, men all erfaring viser at sjefens ord må ganges opp med 2, mellom 2-4 telefoner antar jeg.

Jeg skal undersøke om noe på jobb er fagorganisert, det må vel være noen som er det!

Lenke til kommentar
Hvordan kan man bli fagorganisert? Vil det hjelpe meg i en bedrift der omtrent ingen andre er fagorganisert?

Ja, fagorganisasjonen kan bistå med rådgivning/juridisk hjelp i slike saker slik at du vet hvilke rettigheter du har.

NITO - Teknisk utdannelse/ingeniørorganisasjon for bachelor nivå eller høyere.

Tekna - Teknisk utdannelse på masternivå.

NTL - Ansatte i staten.

m.fl.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/5 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig.

§ 10-12. Unntak

(7) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 første og andre ledd og grensen på 13 timer i § 10-5 tredje ledd for helse- og omsorgsarbeid samt vakt- og overvåkningsarbeid der arbeidet helt eller delvis er av passiv karakter (jf. § 10-4 andre ledd). Slikt samtykke kan bare gis dersom arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

§ 14-8. Endringer i arbeidsforholdet

Endringer i arbeidsforholdet som nevnt i §§ 14-6 og 14-7 skal tas inn i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest en måned etter at endringen trådte i kraft. Dette gjelder likevel ikke dersom endringene i arbeidsforholdet skyldes endringer i lover, forskrifter eller tariffavtaler, jf. § 14-6 andre ledd og § 14-7 andre ledd.

http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html

problemet er at der jeg oppholder med i helgene er det lite (og av og til ingen) mobildekning.

I grunn ikke arbeidsgiverens problem men ditt hvis du har akseptert arbeidskontrakt som tilsier vaktordninger.

Yrkesgrupper som politi-brannmenn-leger-og annet beredskap osv. skal være tilgjengelig hele tiden under vaktordinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
problemet er at der jeg oppholder med i helgene er det lite (og av og til ingen) mobildekning.

I grunn ikke arbeidsgiverens problem men ditt hvis du har akseptert arbeidskontrakt som tilsier vaktordninger.

Yrkesgrupper som politi-brannmenn-leger-og annet beredskap osv. skal være tilgjengelig hele tiden under vaktordinger.

Jeg har ikke akseptert noe som helst enda, men det er liksom "forventet" i den avdelingen der jeg jobber at jeg må være med på dette...

Elles tusen takk for henvisning fra arbeidsmiljøloven!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...