Gå til innhold

Stor lysforskjell på bilder tatt med Pentax Optio L20

Anbefalte innlegg

Mitt pentax kamera er vel to og et halvt år. Det skulle være det beste kjøpet den gangen, bedre linse enn de kjente produsentene osv.

Lenge har det irritert meg at to bilder av samme motiv tatt rett etter hverandre gir utrolig stor forskjell på "lysstyrken"

Enda mer irriterer det meg at kun ca 5% av bildene gjengir det jeg ser. Feks knallblå sjø i syden blir som regel den fargen jeg ser hjemme i det mørke sjøvannet i Norge. De fleste bildene blir altfor mørke.

Jeg er amatør og bruker automatisk fokus/innstillinger. Men det skal vel ikke være sånn? Det er kjipt å redigere 300 feriebilder :roll:

Legger ved eksempel på motiv som kun er tatt med sekunders mellomrom. Og for ordens skyld, jeg holder hender ol langt unna for å ikke ødelegge lysforholdene.

post-28273-1252313509_thumb.jpg

post-28273-1252313515_thumb.jpg

Endret av Broseen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har den vært slik hele tiden, eller har det kommet etterhvert, eller plutselig? De fleste kamera har en "Reset to factory defaults", har du prøvd å resette kamera for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar

Det er store kontrastforskjeller i motivet. Det kan være at selv små forflytninger av kameraet vil gi forskjellig lysmåling og dermed eksponering.

For eventuelt å utelukke det kan du forsøke å ta flere bilder med kameraet montert på et stødig stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...