Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny spille pc

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på utkikk etter en ny spilledata. Jeg er usikker på om jeg skal gå for en stasjonær eller bærbar pc. Jeg ser etter en data som kan redigere HD filer på pinnacle uten problemer. Jeg spiller wow som mest krevende spill for tiden, men jeg kunne godt tenkt meg en data som kjører AoC uten problemer.

Enten, så tar jeg en stasjonær, eller en bærbar, der jeg kobler til en skjerm og et tastatur.

Jeg har hvert på multicom og sett på noen dataer.

Stasjonære:

Multicom Gamer 840

Multicom 680

Bærbare:

Multicom Kunshan M860

Men jeg trenger råd. Råd fra folk med peiling når det kommer til spille data, og redigering av HD opptak. Jeg er åpen for andre forslag også, men jeg ville satt pris på dine meninger om de dataene jeg nevnte ovenfor. Når jeg først skal kjøpe meg en data. Så må den være bra i noen år framover ! :)

Går for en maks sum på 12-13000 kr.

Endret av guugle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er budsjettet ditt?

Du vil alltid få mer ytelse per krone ved valg av stasjonær kontra bærbar, samt bedre muligheter for oppgradering.

Om du trenger mobilitetet som bærbare gir deg er jo svaret enkelt, men om dette ikke er nødvendig ville jeg ha valgt en stasjonær PC. Om du trenger en bærbar først og fremst for tekstdokumenter eller lignende kan du i såfall supplere med en netbook eller annet senere.

Jeg legger ved link til alternativene sine for enkelthetens skyld.

Multicom 680

Multicom 840

Multicom Kunshan M860

Lenke til kommentar

Det er da ingenting å beklage :)

Om du velger stasjonær, ønsker du ferdigbygd eller kunne du tenke deg å bygge selv?

Om du ønsker å bygge selv kan pakkeløsningene til Komplett være en plass å starte. Pc i deler AMD/Intel

Jeg legger ved en link til noen av Komplett sine muligheter, samme som med Multicom hvor du konfigurerer de slik du ønsker.

Komplett PC-bygger

Jeg har desverre ikke tid til å gå igjennom pc'ene punkt for punkt akkurat nå, men jeg skal se om jeg får bedre tid i kveld.

En siste ting, trenger du "hele pakka"? Med andre ord, pc, skjerm, mus, tastatur og eventuelt høytallere?

-Deluze

Lenke til kommentar

Det blir egentelig det samme :) Får jeg en bedre data ved å bygge den selv til omtrent samme pris går jeg for det, men har en liten tvil på at det går :p

En skjerm inkludert i prisen er jo kos, men det er ikke nødvendig. Har god nok mus og tastatur, også bruker jeg kun headset :)

Men hvis du orker å gå igjennom det med meg, så ønsker jeg en data som kan kjøre alle spill på full ytelse. Er veldig lei av å ligge på 10-20 fps etc :p

Endret av guugle
Lenke til kommentar
Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumping av egne tråder skal begrenses til maksimum to ganger med minimum 24 timer mellom hver.

Å bygge selv sparer du ikke så mye på i dag som du gjorde tidligere. Men det er en ny erfaring, det er morsomt samt du blir mer kjent med datamaskinen din.

Jeg trodde jeg skulle få bedre tid i kveld, men arbeidsdagen min sluttet akkurat nå så det går ikke er jeg redd. Jeg vil ha en 14 timers dag i morgen så jeg har ikke tid før på onsdag ettermiddag. Kanskje kan noen andre her inne dytte deg litt i riktig retning, eller så kanskje du finner ut av litt selv. Ta en tur innom andre tråder, sjekk forumet på Toms Hardware og andre utenlandske datasider. Det aller meste er som regel allerede svart på 3 eller 4 ganger tidligere, så bla deg noen sider bakover.

Som sagt skal jeg forsøke å se nærmere på det til onsdag.

-Deluze

Lenke til kommentar

Hei guugle. Det tok litt lengre tid enn jeg hadde forventet føt jeg fikk noen ledige stunder for å svare deg.

Datamaskinene fra Multicom velger jeg å ikke se mye på da jeg synes de manglet en del valgmuligheter. Jeg legger ved link til noen forslag fra Komplett, samt en handlevogn eller to fra prisguiden.

Å bygge et system selv virker mer skummelt enn det det faktisk er. Så lenge du tar deg god tid og unngår stress. Følger du de ulike bruksanvisningene og guidene som finnes skal det gå svært greit. Minuset blir at du ikke har noen support eller garanti på systemet i sin helhet, men derimot på de enkelte komponentene. Om noe skulle skje har du forumet som kan hjelpe deg.

Alle oppsettene er uten OS og med skjerm.

AMD Dragon. Fjern unødig ting og tang (tastatur, mus etc), bytt til ASUS M4A79T Deluxe hovedkort og legg til en 22" Samsung så er prisen 11050,-. Grunnen til at jeg foreslår å bytte HK er fordi jeg ikke har noen erfaring med MSI gjennom tester eller lignende, men det er helt sikkert et greit HK. Alt jeg har lest meg opp på er Asus og Gigabyte. PSU på 750W er nok om du ønsker å sette inn et skjermkort til senere.

Gamer New Generation. Denne har en kraftigere cpu (i7 920) enn den ovenfor. Alt i alt er det en kraftigere maskin, men nøyaktig hvor mye kraftigere er jeg ikke kapabel for å svare på. Her ville jeg ha oppgradert til 6GB minne (du må ha 64-bit OS for å utnytte mer enn 4GB), byttet kabinett til Antec Nine Hundred Two, samt igjen fjernet unødige deler. Pris jeg kom til da var 13,159,- litt over budsjett med andre ord. Igjen er det 22" Samsung som er tatt med.

Gamer i30. Denne kan også være en mulighet. Jeg tør ikke å si så mye mer om den da jeg overhodet ikke er kjent med Intels Core 2 Quad. Pris 8495,-

Jeg setter opp tre forslag for å bygge selv, ett AMD basert system, ett med i7 og ett med i5 fra Intel.

Ingen av forslagene jeg setter opp vil være "aller best" for din prisklasse, men heller ikke direkte dårlige forslag i mine øyne. Om det er noe som av en eller annen grunn er hakkende galt setter jeg min lit til andre forumvankere som kan peke ut eventuelle ting.

Optisk enhet (CD/DVD leser/brenner) er ikke tatt med da prisguiden utelater aktuelle produkter. Se etter en helt grei løsning til en 3-400 kr. Her kan du nok ikke tråkke så mye feil.

Av skjerm har jeg hele tiden konsekvent valgt samme type (Samsung 2243BW) slik at denne ikke påvirker prisforskjellen til en nevneverdig grad. Selv sitter jeg med storebroren (2443BW) og er svært fornøyd med den. Her må du finne ut hva du trenger selv egentlig, av størrelse og oppløsning.

Kabinettet er den viktigste komponenten du bør velge selv. Jeg setter inn et forslag fra min side, men jeg anbefaler deg at du leser noen tester om noen kabinetter du synes ser kule ut. Det hjelper ikke stort om jeg anbefaler et bra kabinett som du synes ser direkte stygt ut. Personlig liker jeg ikke utseende på Antec sine, men de går for å være gode kabinetter.

Skjermkortet som er valgt vet jeg ingenting om viftestøyen på. Selv har jeg et Vapor-X fra Sapphire på vei, men siden det er så få som har det inne valgte jeg heller et annet. Et raskt søk etter reviews kan fortelle deg om det er en lett støy eller jetmotor. Ati lanserer også snart sin nye serie (5***) som kan være av interesse.

[AMD]

Prisen havnet på 9523,- noe som betyr at du kan investere i en SSD og fremdeles være innenfor budsjett. Se nedenfor.

[i5]. Prisen er på 9453,- som igjen betyr at SSD bør implementeres. Igjen, se nedenfor.

[i7]. Prisen landet på 11112,-. HK og RAM er tatt fra Agentspoon sin "The Alchemist".

i5 plattformen til Intel er helt ny og så langt er det en stor mangel på reviews av hovedkort. Jeg valgte det eneste jeg har funnet en review på og som tillater crossfire om du ønsker det. i7 er den kraftigste prosessoren her, og siden du snakker om å redigere HD film vil denne være det beste valget. Når det kommer til redigering vil kanskje et raid oppsett være smart med tanke på ytelse, men dette er ukjent landskap for meg så jeg skal ikke tråkke så mye rundt.

En SSD kan være med på å løfte systemet ditt til nye høyder skal vi tro en del forumbrukere her inne. Prisen er relativt høy enda, men det kan være verdt det. Jeg legger ved et eksempel så kan du avgjøre dette selv. Om du lurer mer konkret på ting ved SSD henviser jeg deg til SSD guiden i forumet. Intel SSD, SSD-tråden.

Det ble langt dette her. Da har du mine forslag på bordet. Om noen har innspill som kan løfte ytelsen bedre setter jeg stor pris på det. i7 860 kan kanskje være en mulighet i stedet for i5.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...