Andzel Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Hei. Fikk en bluetooth handsfree ifra Sony Ericosson for cirka et år siden. Det som har skjedd med den er at lyden henger seg, må skrike til den at folk skla høre hva jeg sier og jeg må legge den på øre for at jeg skal høre hva de sier. Jeg har satt lyden på fult på mobilen og på handsfree, prøvd forskjellige merker og telefoner samme problem. Gikk til Telebutikken også sa jeg ifra da sa de at garantien er gått ut ettersom det er tillegs utstyr til telefon. Trodde det var minst 2 år på sånt jeg i Norge eller har jeg feil? Edit: Mente reklamasjonsfristens ikke garanti, tror jeg? Ble litt usikker. Endret 7. september 2009 av Andzel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Minste reklamasjonsfrist i Norge er på 2 år. Lengste er på 5 år. Eg er litt usikker på om produktet du har er forventet å være vesentlig lengre enn 2 år, så eg kan ikke si om det er 5 års reklamasjonsfrist på det. Men, du har, så lenge dette er en mangel, 2 år i det minste. Sjekk forbrukerkjøpsloven under mangel. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Jeg fant den: Det er denne jeg fikk: http://www.sonyericsson.com/cws/products/a...lc=no&cc=no Synes den skal vare lenger enn et halvt år til et år da! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Eg er enig med deg i det. Har en tilsvarende sak selv i fra SE og eg mener også at denne bør ha en levetid på mer enn 2 år. Vi snakker tross alt om en enhet som til en viss grad er "fast" montert i solskjermen i bilen. Så her ville eg kjørt på med 5 års reklamasjonsfrist. Resultatet blir nok at butikken tar i mot håndfrien, sender den inn til verkstedet og du vil da enten få ny(tilsvarende) eller oppgradert firmwaren. Før du gjør dette ville eg ha testet med en annen telefon for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Den er alt sendt inn, men han fyren bak disken hørte aldri på meg. Sa til han at han skulle skrive med å forklare hvorfor den hadde mindre levetid enn alt annet de gir ut og begrunne hvorfor. Tror ikke det skjer, han sier jeg må betale vist de ikke finner feil og finner de feil så jeg betale uansett. Uansett om jeg sa det var to år reklamasjon på den. Prøvd den med LG, Samgsung og SE mobiler og alle får samme feil. Etter om og men tok han den i mot også sender den inn i løpet av tirsdagen sa han, blir vel noen "uker" før jeg får ny. prøver å finne § 16. mangel som jeg fant i en annen tråd på diskusjon via google. Men finner ikke noen andre sider jeg kan søke opp den paragrafen jo. Eller er jeg for morgen trøtt? Litt hjelp hadde vært fint og takk for hjelpen så langt. Lurer på hva telebutikken kommer til å si vist det er mer enn et halvt år reklramasjon på den, pluss hvorfor kan de gå under 2 år som er minste rekramasjon i Norge? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Forbrukerkjøpsloven(inkl §16) finner du her. De kan ikke operere med kortere reklamasjonsfrist enn 2 år. Denne er absolutt. Men, for å kunne benytte deg av reklamasjonsretten så må feilen være en mangel i henhold til kravene i forbrukerkjøpsloven(se på §15 og §16). For å ta et eksempel. Bananer har også to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke reklamere på denne etter 6 måneder fordi den har råtnet. Med andre ord, om bananen råtner før det har gått to år så betyr ikke dette automatisk at det er en mangel du kan reklamere på. Så, en reklamasjonssak kan fint avvises før det har gått 2 år, men det skal være begrunnet i henhold til forbrukerkjøpsloven. At det er tilleggsutstyr er ikke godt nok. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Forbrukerkjøpsloven(inkl §16) finner du her. De kan ikke operere med kortere reklamasjonsfrist enn 2 år. Denne er absolutt. Men, for å kunne benytte deg av reklamasjonsretten så må feilen være en mangel i henhold til kravene i forbrukerkjøpsloven(se på §15 og §16). For å ta et eksempel. Bananer har også to års reklamasjonsfrist, men man kan ikke reklamere på denne etter 6 måneder fordi den har råtnet. Med andre ord, om bananen råtner før det har gått to år så betyr ikke dette automatisk at det er en mangel du kan reklamere på. Så, en reklamasjonssak kan fint avvises før det har gått 2 år, men det skal være begrunnet i henhold til forbrukerkjøpsloven. At det er tilleggsutstyr er ikke godt nok. Takk for svar, men når du ikke hører selve fyren snakker til deg ettersom du har lyden på høy og noen ganger skurre lyder så er det en lyd mangel for min del. Når folk ikke hører meg engang før jeg må skrike at den som sitter i personsette for vondt i ørene så må det være en stor feil. Jeg må se hva Telebutikken sier og skal gå innom en dag også høre hvorfor de sier loven er et halvt år til et år når den er to. Den med bananen var genial den skal jeg huske, men min håndsfree råtner jo ikke og pluss høyaleren og diverse har "stoppet" å funke. Takk igjen nomore du er flink angående lover og regler Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Hørte med angående Forbrukerrådet og de ville jeg skulle gå rett videre med engang uten å diskutere med butikken :|. Forbrukerrådet nevner selv det er to til fem år på handsfree og tillegsutstyr. Sendte en e-mail til SE og der nevte de hadde 1 års garanti men de skrev ikke mer angående rekramasjon i Norge. Brevet var på svensk. Enda ikke hørt noe ifra Telebutikken så må vel bare vente å se. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Skjønner ærlig talt ikke hvorfor Telebutikken er vanskelige på dette. Her dreier det seg om et produkt som er under to år gammelt, altså er det null problem å få det kreditert fra Sony Ericsson. Hadde forstått hvorfor de hadde kranglet dersom produktet var over 2 år gammelt. Vedkommende du snakket med på Telebutikken må jo rett og slett være uvitende. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det er 1 års garanti på tilleggsutstyret til SE Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Det er 1 års garanti på tilleggsutstyret til SE Det er ikke mitt problem vist jeg tar det på rekramsjon, så er det 2 år. Uansett hva slags garanti dem har.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 La oss først få klarhet i et par ting. 1: Er handsfreen kjøpt? Er den bundlet med telefon? Er den vunnet? Lå den inni selve salgspakken? 2: Hva er galt med den, sånn nøyaktig? Evt årsaker her? 3: Hvor gammel er handsfreen nøyaktig? Svar gjerne på dette trådstarter, så kan vi få diskutert litt mer konkret, og litt mindre på synsenivå NB: Til alle dere som prater om 2/5 års reklamasjonsrett, dette er ikke tema for tråden da produktet uansett er under 2 år. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Ja, det kan jeg Alastor. 1: Handsfree er kjøpt på Telebutikken separat. Fikk den som en gave av min far ettersom jeg fikk lappen til bilen. Så er ikke vunnet eller kjøpt med telefonen. 2: Jeg må skrike til den for at personen på andre siden skal høre meg, det kan bli slitsomt i lengden og er noen ganger de ikke hører meg da heller. Høyttaleren står på fult men enda må jeg legge den på mitt øre for at jeg skal høre hva folk sier til meg. Noen ganger forsvinner de bare i et til to sekunder. Prøvd forskjellige telefoner pga trodde det var min telefon men testet tilsammen seks telefoner på den alle sammen samme feil. Pluss noen ganger vil den ikke koble seg til. 3: For å være nesten nøyaktig så ble den kjøpt ifjord dato: 28.07.08 ettersom fikk den noen dager etter oppkjøringen. Rundt den tiden der. Si 19 til 30 i samme måned. Hater å trykke ctrl+v for mellomrom ettersom min mellomrom tast er borte. Slitsomt. Endret 14. september 2009 av Andzel Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg er så forbannet at det ikke går an nå!. Telebutikken sier at jeg ikke har krav på reklamasjon ettersom det er bare et års garanti på den! Jeg sier det er reklamasjon jeg skal ha og ikke garanti fordi det er ikke relevant i saken. Jeg sier det er to års minimum to års reklamasjon men det gjaldt bare varen som hadde hatt en feil i garanti. Hva skal jeg gjøre for noe? Jeg sa jeg kommer til å skaffe advokat vist dette her forsetter. De som skulle reparere den hadde ikke sett på den engang bare sendt den tilbake ettersom garantien var borte.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Eg kan forstå at du blir frustrert, men om du skaffer deg en advokat for å løse opp i dette problemet så må du fort betale mer for advokaten en for en ny håndfri. Ta kontakt med forbrukerrådet via dette skjemaet. Om de ikke gir seg da så tar du saken videre til forbrukertvistutvalget. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Veit det, men kan jo få advokat via forbrukerrådet eller hva det enn heter igjen vist de vil gå lenger med saken. Men Nomore kan du hjelpe meg å skrive en liten setning angående at reklamasjonen er gyldig til dette produktet også? Med en §? Endret 1. oktober 2009 av Andzel Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Var på Telebutikken i helgen som var og de sier det ikke finnes noe reklamasjon på ekstrautstyr til telefon. De får ikke sendt den inn enn bare garanti på dem sin datamaskin som jeg synes er veldig rart. Trodde alt man kjøpte fikk man to års reklamasjon og det sier Sony Ericsson selv men Telebutikken sier de ikke får gjort noe med saken i hele tatt nå. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Garantitiden på 1 år har gått ut. Men du har likevel 2 års reklamasjonstid på produktet ref Forbrukerkjøpsloven §27 http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Er det jeg har prøvd å si til dem men de lurer folk hele tiden. De får ikke sendt den inn enn bare på garanti så det er noen som juger og holder på med lureri på denne butikken. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det er ikke ditt problem at butikken ikke får dekket kostnaden med å få utbedret feilen (forutsatt at det faktisk er en fabrikasjonsfeil). Det er butikkens problem. Om de må ta kontakt med tredjepart for eventuelt å få dekket sine kostnader så er ikke dette ditt problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå