Gå til innhold

Er vel ingenvits med 4 kjerners prosessor til spill?

pizzafordi

Anbefalte innlegg

Ser folk kjøper blindt 4-kjerners prosessorere i alle ledd. Jeg ser også at ingeniører og kontor rotter kjører store Suv ifra hjemmet til jobben i saktegående køer på motorveien og de ellers flate rettstrekkene.

Er det et minus at i5 x2 mangler hyper-treading?

At det har mindre båndbredde?

Hvilket spill benytter seg av x4 i dag, og alikevel hvis et spill bruker 4 kjerner, er det ikke mer effektivt å ha en høyt overklokket og kald x2 prosessor på luftkjøling, som gir mye bedre effekt med høyere ghz enn x antall kjerner. Det er også sagt at flere skjermkort er ikke noe annen en godt for svært høye oppløsninger som framvisning på lerret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rene spill situasjoner med fokus på FPS gir 2 kjerneren ett pent utgangspunkt.

Men i enkelte tilfeller som FlightSimulator osv kommer 2 kjernerne alt for kort til bordet.

Hyperthreading hjelper også dårlig når motstanderen er en ekte 4 kjerner.

Ellers har jeg merket at med 4 kjerner så loader en god del spill raskere, her spesielt Far Cry 2 så tilbringer jeg MINDRE tid på loading skjermen med 4x 3.2GHz kjerner enn 2x 4GHz kjerner.

Men for mitt bruk skulle jeg helst ha hatt 8 kjerner og god 3D i tillegg.

Dessverre får man ikke slike systemer med Opteron og Xeon maskinene som koster skjorta, disse kommer for kort når 3D i høy FPS kommer på banen, hvorfor vet jeg ikke men jeg aner at nordbroene er mer opptatt med kommunikasjon mellom CPUene enn til grafikkort.

Går fort en del krefter om du skal kjøre Flight Simulator med en del ekstra utstyr som ekstern rute planlegger som oppdateres mens du spiller og ekstern ATC i tillegg til kanskje en runde FRAPS og litt annet snacks som må gjøres på maskinen der og da.

Det er da jeg setter pris på 8 kjerner, men før den tid blir det nok Gulfstown som er 6 kjerner på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...