Left Blank Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Hvordan er det mulig at nr 1 og 2 fra den tidligere listen plutselig har forsvunnet ut av topp 30? ;S Tror egentlig det er ganske normalt at man forandrer smak og mening ettersom tiden går.. Det er jo litt morsommere på den måten istedenfor at lista er den samme i 20 år. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Er vel heller snakk om litt korttenkt favorisering av filmer, hvor man umiddelbart sier: Amaigad, så bra! Man ser den seff opp igjen og så var den ikke såååå bra likevel. Har vært borte i den selv. 1 Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Har du sett Synecdoche, New York, Mr. BadSmile? Med tanke på lista di (som inneholder mye bra, btw) og avataren din trur jeg kanskje den vil falle i smak. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Har du sett Synecdoche, New York, Mr. BadSmile? Med tanke på lista di (som inneholder mye bra, btw) og avataren din trur jeg kanskje den vil falle i smak. Ja den har jeg sett, og liker den godt. Men ingen listemateriale hos meg enda. Gjorde om lista litt, og lagde en ny top 100. Endret 4. oktober 2010 av Mr. BadSmile Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg holdt på å dø sist gang jeg så Offret, skjønte ikke helt hva som foregikk og det hele var alt for tregt og kjedelig. Meen får vel prøve en gang om en stund. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Narrativen til Offret er vel ikke så tung, iallefall ikke sammenlignet med de andre filmene til Tarkovskij. Synopsis i grove trekk: Alex er en ateistisk filosof som lever et forholdsvis lykkelig liv. Tredje verdenskrig bryter ut og frykten får Alex til å vende seg mot Gud. Han er villig til å ofre alt han har for at freden skal returnere. Han får senere høre om kvinnen/heksen som kan gjøre dette til en realitet, og han gjør det som skal til for å få ønsket sitt. Dagen derpå er det som om krigen aldri har tatt sted og han brenner huset sitt. Du må dog huske at det ikke er motivet i historien som er viktig, det er de underliggende temaene og symbolbruken som gjør filmen så bra som den er (samt den tekniske perfeksjonen naturligvis). Er det noe Tarkovskij er god på så er det tvetydigheter, og om en vil kan man tolke historien i to motsatte retninger. Det er aldri helt klart hva som faktisk skjer, og dette pga den drømmeaktige stilen. Er det faktisk en gud her som utretter et mirakel, eller tok frykten overhånd slik at Alex ble gal og innleggelsen rettmessig? Uansett er det en hjerteskjærende film som viser menneskets svakheter Jeg (og BadSmile obviously) elsker slikt, men for all del, det er ikke en film for alle. Gleder meg til å se den på lerret i høst. EDIT: Og om du liker den av andre grunner BadSmile, så må du bare rope ut. Endret 6. oktober 2010 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Liker filmen ved de samme grunnene du nevnte. Spesielt det tekniske, absolutt elsker de lange shotsa vi blir servert, dialogene og stemningen. Scenen da dem hører om krigen på tven og han går ned trappa er noe av det beste jeg noen gang har sett. Symbolikken er også flott som vanlig i en Tarkovsky film. Forståelig at filmen ikke er for alle. Lenke til kommentar
Crindermam Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Offret er god, men kommer ikke inn på topplista i det hele tatt. Elsker Stalker da, men den er det så mange som liker nå at jeg vet ikke om jeg skal ta den med på topplista lenger. Men god liste BadSmile (selvom min er bedre ) Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Elsker Stalker da, men den er det så mange som liker nå at jeg vet ikke om jeg skal ta den med på topplista lenger. ... Jeg håper for din skyld at du du er dårlig til å formidle ironi. Endret 26. oktober 2010 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hehe. Imponerende nøyaktig etterlikning. ;---) Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Aha, så Crinder returnerte på forumet for å spre glede og vantro. Jaja, morsomt. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Kan noen fortelle meg hva de syns om "Man on fire"? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Godt du spørr i denne tråden, fordi jeg vet at BadSmile setter den veldig høyt. Han tørr bare ikke å innrømme det 1 Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Vel, siden du spørr. Husker jeg likte den i sin tid, hadde jeg sett den nå derimot, så er det stor mulighet at jeg ikke liker den like godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå