Gå til innhold

Reguleringer gjør samfunnet kaldere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man trenger i det aller minste reguleringer i den grad at man kan si at det ikke er jungellovene, men et sivilisert samfunn som råder.

Det sier seg også selv (ikke for alle tydeligvis...) at behovet for reguleringer i en liten landsby der alle er på hils og fornavnsbasis er mindre enn i et komplekst samfunn.

Det er ikke mulig å beholde en intern kultur i samfunnsstrukturer som er for store til det. Dermed oppstår det en viss fremmedgjøring som må reguleres gjennom en overordnet samfunnsregulering. Mer på dette:

Det er derfor trafikken i f.eks. Mumbai ikke akkurat er noe du vil ha hjem til din egen by.

Desverre er det også tydelig at trådstarter besitter en type tunnelsyn (en dårlig opplyst tunnel, I might add...) som dikterer at han tror han må de-evolusjonere for å oppnå fremskritt. Dette blir forsøkt rettferdigjort i tråden med en slags misforstått evolusjonsteori (wtf folkens, sett dere inn i faktisk evolusjonsteori).

Fremskritt oppnår man ikke ved å fjerne og rive ned oppbygde strukturer, men ved å vedlikeholde, tilpasse og forbedre dem. Det er evolusjon.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Dette funker jo bare fordi alle bilistene i utgangspunktet er lært op til hvordan de skal kjøre. Hadde de nye bilistene blitt lært opp til at de kan rygge på motorveien, kjøre i venstre felt, kjøre i 280 km/t i tettbygd strøk så hadde det jo blitt problemer. Vi trenger regler fordi det finnes mange syke jævler der ute, og når de gjør noe galt må man ha en lov som sier at de kan straffes. Legalitetsrinsipet.

Lenke til kommentar
Mener du at din rett til å bestemme over deg selv begrenser seg til ønsker som alle mennesker deler?

Jeg sier bare at disse lovene er der av en grunn. Hvis vi legaliserte disse stoffene hadde dødsfallene økt, og det er vel ikke noe vi ønsker.

Ingen rasjonell grunn. Og det forandrer ikke på poenget mitt: Du har ikke råderett over egen kropp når du ikke kan røyke hasj i ditt eget hjem.

Jeg ser virkelig ikke problemet. Reglene er der av en grunn, og å bruke dette som et eksempel på at vi ikke har råderett over egen kropp er vel ikke det sterkeste.

Selv om dette var riktig, ville det fortsatt vært å stjele andres penger.

For det første så er det riktig, og for det andre så ser jeg ikke på det som tyveri, og hvis det er slik dere vil ha det så synes jeg det er greit. Jeg lider ikke akkurat under skatten, og det er det veldig få som gjør.

Staten eier deg. Du er statens slave. Tradisjonelle slaver kunne også unnslippe slaveriet, ved å ta selvmord.

Du kan når som helst dra din vei. Dra til kongo, Bulgaria, USA you name it. Du er ikke slave fordi staten ikke tvinger deg til å gjøre et arbeid, men siden du, som alle andre, skal nyte godt av godene i samfunnet kommer det til å koste deg, og jeg ser virkelig ikke det ille i det.

Lenke til kommentar
Det vi sosialister har forstått, er at det skaper en generell tillit i samfunnet å vite at din neste er villig til å betale skatt for at du skal få dekt helsevesen, utdanning og uføretrygd.

Det dere sosialister ikke har forstått er at din neste blir frastjålet inntekten sin av politikerne.

"Theft is the illegal taking of another person's property without that person's freely-given consent". Samfunnet har på best mulig måte blitt enige om å betale hverandres grunnleggende behov. Vi gir ikke skatten fra oss ufrivillig. Dette er en debatt du har utkjempet i et titalls forskjellige tråder, og opposisjonen har gang på gang gitt solide argument for at demokratiet er så rettferdig som rettferdig blir.

- i tillegg til en generell forståelse av markedsøkonomi -

Vi har forstått at private entreprenører prioriterer profitt over samfunnets velvære.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Jeg sier bare at disse lovene er der av en grunn. Hvis vi legaliserte disse stoffene hadde dødsfallene økt, og det er vel ikke noe vi ønsker.

Hva DU ønsker er din sak. Du kan ikke tvinge andre til å leve på en bestemt måte fordi du ikke liker de holder på med. Forresten er det bare piss at dødsfallene ville økt om stoffene hadde vært legalisert. Vet du hvor mange som dør av overdoser og narkokrig i dag, for ikke å snakke om indirekte økonomiske konsekvenser av tidenes politiske fiasko?

Jeg ser virkelig ikke problemet. Reglene er der av en grunn, og å bruke dette som et eksempel på at vi ikke har råderett over egen kropp er vel ikke det sterkeste.

Jo, det er det. Du har ikke råderett over egen kropp når politikkere råder over den. Du argumenterer som en kristenfundamentalist når du stikker hodet i sanda for å unngå å se åpenbare realiteter.

For det første så er det riktig, og for det andre så ser jeg ikke på det som tyveri

Jeg har bevist at det er å stjele. Greit at du mener det er riktig, men da bør du ta en tur til psykolog.

Jeg lider ikke akkurat under skatten, og det er det veldig få som gjør.

Hvordan vet du om du lider av den, når du ikke har undersøkt konsekvensene og lært deg økonomisk resonnement?

Du kan når som helst dra din vei.

Men jeg kan ikke bli på min egen eiendom uten å bli plyndret. Altså er det tvang.

"Theft is the illegal taking of another person's property without that person's freely-given consent". Samfunnet har på best mulig måte blitt enige om å betale hverandres grunnleggende behov. Vi gir ikke skatten fra oss ufrivillig. Dette er en debatt du har utkjempet i et titalls forskjellige tråder, og opposisjonen har gang på gang gitt solide argument for at demokratiet er så rettferdig som rettferdig blir.

Å sammenligne norske borgere med slaver er som å sammenligne grunnskoleelever med jødene i Auschwitz eller influensa med kreft: Uintelligent og jævlig smakløst.

Hahaha, LOL. Du er mistenkelig lik en kreasjonist på religionsforumet.

Et samfunn kan ikke bli enige. Kun individer kan bli enige.

Vi har forstått at private entreprenører prioriterer profitt over samfunnets velvære.

Helt riktig, og staten prioriterer makt over samfunnets velvære. Forskjellen er at private må tilfredsstille kundene for å oppnå det de ønsker, mens staten vil få mer makt jo flere kriser den fører folket inn i.

Lenke til kommentar
Hahaha, LOL. Du er mistenkelig lik en kreasjonist på religionsforumet.

Så flink du er til å argumentere.

Er det noen som vet om omvendt psykologi funker? Det skader vel ikke å prøve...

Det ville være synd om du holdt deg unna forumet. Alle ville savne deg og dine intelligente innlegg.

Lenke til kommentar
Et samfunn kan ikke bli enige. Kun individer kan bli enige.
demokratiet er så rettferdig som rettferdig blir.

Helt riktig, og staten prioriterer makt over samfunnets velvære. Forskjellen er at private må tilfredsstille kundene for å oppnå det de ønsker, mens staten vil få mer makt jo flere kriser den fører folket inn i.

Du har en vrangforestilling om at staten er som en ond, fremmed styremakt som hater folket. Vi er staten. Staten er oss. Det vi (ja; "vi" betyr flertallet, kverulant) vil, vil også staten.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Hva DU ønsker er din sak. Du kan ikke tvinge andre til å leve på en bestemt måte fordi du ikke liker de holder på med. Forresten er det bare piss at dødsfallene ville økt om stoffene hadde vært legalisert. Vet du hvor mange som dør av overdoser og narkokrig i dag, for ikke å snakke om indirekte økonomiske konsekvenser av tidenes politiske fiasko?

Se han snakker: "Du kan ikke tvinge andre til å leve på en bestemt måte fordi du ikke liker det de holder på med". Hva er det du prøver på nå da? Jeg trives i et trygt samfunn hvor jeg vet at staten tar vare på meg og andre. At alle får behandling på sykehusene, og at alle får skolegang. Dette vil du ta i fra meg.

Jo, det er det. Du har ikke råderett over egen kropp når politikkere råder over den. Du argumenterer som en kristenfundamentalist når du stikker hodet i sanda for å unngå å se åpenbare realiteter.

Jeg er nok langt i fra en kristenfundamentalist. Jeg sier bare at lovene kommer av erfaring fra tidligere generasjoner, men dette er noe DLF-ere bare fnyser av. Dere synes det er greit å legalisere farlige stoffer, og bryr dere fint lite om at dette kan få enorme konsekvenser for samfunnet. For ikke å snakke om unge som er mye lettere utsatt for disse stoffene. Blir de legalisert kommer misbruket til å florere.

Jeg har bevist at det er å stjele. Greit at du mener det er riktig, men da bør du ta en tur til psykolog.

Ifølge deg burde 99% av Norges befolkning ta en tur til psykologen, men det er så. Tyveri er vel også noe som kun gavner den som tar pengene, men skatten går til alle. Du har vel heller ikke bevist at det er tyveri. Man kan ikke bare kalle en spade en spade, som ser ut til å være en morsom sammenligning på akkurat dette området.

Hvordan vet du om du lider av den, når du ikke har undersøkt konsekvensene og lært deg økonomisk resonnement?

Jeg tror jeg vet når jeg lider.

Men jeg kan ikke bli på min egen eiendom uten å bli plyndret. Altså er det tvang.

Greit for meg. Det går til folket, og da synes jeg det er helt legalt å ta penger fra de som har, og gi til de som ikke har.

Lenke til kommentar
Dere synes det er greit å legalisere farlige stoffer

DLF vil ikke nødvendigvis legalisere hittil ulovlige farmakum. Poenget er kun at du skal ikke straffes for å bruke dem. Noe jeg er delvis enig i.

Ifølge deg burde 99% av Norges befolkning ta en tur til psykologen, men det er så.

Et psykologbesøk vil drive den gjennomsnittlige nordmann konkurs med DLF i regjering.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Minitrotsky. Du sier at skatten gavner oss alle. Og det tror du på. Du bør skjerpe deg og ta av deg skylappene. Skatten går med til negerbarna i Afrika, ekstra asylmottak, moskèer, opera, sosialstøtte til slasker, snyltere og tjuvpakk og selvfølgelig Stoltenbergs dype lommer. Dette har absolutt ingenting med velferden i samfunnet å gjøre. Politikere og andre tjuver skal ha andres penger og kaller det for 'en del av fellesregningen'. Ærlige folk kan jobbe ræva av seg og betale 40 - 50 % skatt av sin hardt tjente inntekt bare for at parasittene og blodiglene 'skal ha sin bit av kaka' som de for faen ikke fortjener. Du sier at du får den behandlingen du trenger når du blir syk. Vi har helsekøer på flere mnd. her i landet og helsevesenet skal visst også kuttes mer ned på, så dette tulleargumentet kan du spise i deg.

Greit for meg. Det går til folket, og da synes jeg det er helt legalt å ta penger fra de som har, og gi til de som ikke har.

'Stjel fra de rike og gi til de fattige' kan like godt byttes ut med 'stjel fra de arbeidende og gi til snylterne'. "Det går til folket". Hvem er 'folket'? Dette er noe forbannet tøv. Da kunne staten begynt med å tilbakebetale pengene som de har stjålet fra folket i alle de år. Da kunne vi fått en ørlite granne rettferdighet.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Det var et ureflektert innlegg. For det første, Stoltenberg får ikke pengene av skatten staten drar inn. Hans lønn og statsbudsjettet er ikke forent på noen måte. Om DLF hadde hatt noen på stortinget hadde de fått like mye i lønn selv om de i seg selv er for mindre skatt.

For det andre, du har ingen anelse hvordan man får pengestøtte i Norge. Det er kjempevanskelig, og det er ikke noe gøy. Folk vil heller jobbe enn å gå på trygd, det sier jeg deg. Jeg betaler skatt med den største glede vel vitende om at jeg har tredd inn i de voksnes rekker og er med på å drive dette landet.

Lenke til kommentar

aluxez, å si at alle helst vil jobbe er også unøyansert. Jeg vet om sosialklienter med barn som får dekket boutgifter (rundt 7-8k i mnd)+strøm+telefonregning+internett, og i tillegg har 2k til klær. Når alt dette er dekket av skattebetalerne, så sitter de igjen med 6-8k til livsopphold. Jeg håper og tror de tilfellene jeg har hørt om er ekstreme tilfeller hvor systemet utnyttes på det groveste.

Ene jenta har gått 6 mnd på VGS. Hun er nå 23-24 med et barn i 2 års alderen. Hun vil aldri få samme inntekt i jobb som hun sitter med i dag. Hva hun får netto, tilsvarer vel inntekt rundt 300-350k for henne. Det vil nesten forundre meg om hun ikke får et nytt barn i løpet av et år ellet to.

Jeg har også hørt om folk i borettslag som tar på seg en masse plikter både i styret og som en slags vaktmester/gartner, samtidig som de visstnok er 100 % ufør. Nå finnes det riktig nok mange grunner til at man er ufør, noen sliter kanskje psykisk osv, men jeg skjønner at folk i borettslaget stiller spørsmålstegn ved dette.

Jeg betaler forøvrig også skatt, men jeg blir litt irritert når jeg ser at det mest økonomiske for meg og samboer om vi hadde fått barn mens hun var arbeidsledig, ville være å flytte fra hverandre. Jeg kunne leid en liten leilighet, og hun kunne fått dekket leie av en større sak.

Edit:

Beklager lang og unøyansert post, men jeg vil bare påpeke at det finnes feil og hull i dagens system som burde vært sett på. Denne posten har kanskje fint lite å gjøre i en tråd om kalde samfunn med trafikkregulering... :)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Minitrotsky. Du sier at skatten gavner oss alle. Og det tror du på. Du bør skjerpe deg og ta av deg skylappene. Skatten går med til negerbarna i Afrika, ekstra asylmottak, moskèer, opera, sosialstøtte til slasker, snyltere og tjuvpakk og selvfølgelig Stoltenbergs dype lommer. Dette har absolutt ingenting med velferden i samfunnet å gjøre. Politikere og andre tjuver skal ha andres penger og kaller det for 'en del av fellesregningen'. Ærlige folk kan jobbe ræva av seg og betale 40 - 50 % skatt av sin hardt tjente inntekt bare for at parasittene og blodiglene 'skal ha sin bit av kaka' som de for faen ikke fortjener. Du sier at du får den behandlingen du trenger når du blir syk. Vi har helsekøer på flere mnd. her i landet og helsevesenet skal visst også kuttes mer ned på, så dette tulleargumentet kan du spise i deg.

Det er ikke et tulle argument. Hvis vi først begynner med hva pengene går til, så er det sant at det går til fattige barn i Afrika, og dette synes jeg, og store deler av befolkningen er greit, fordi vi har det så godt fra før av, og da er det ikke så ille å dele med andre. Jeg synes også det er helt greit at det går til asylmottak, moskeer, opera og sosialstøtte. Vi får også gratis skole og sykehus og mange andre goder. At Stoltenberg fyller sine egne lommer vel heller ikke riktig, han er ikke rik akkurat.

Når det kommer til helsekøene så er det flere faktorer man må ta med i beregningen. For det første så er det mange flere som krever behandling idag, enn det var for noen år siden. Sykehusene i dag behandler også mange flere, så dette er selvsagt ikke bare de Rød-grønnnes skyld.

'Stjel fra de rike og gi til de fattige' kan like godt byttes ut med 'stjel fra de arbeidende og gi til snylterne'. "Det går til folket". Hvem er 'folket'? Dette er noe forbannet tøv. Da kunne staten begynt med å tilbakebetale pengene som de har stjålet fra folket i alle de år. Da kunne vi fått en ørlite granne rettferdighet.

Vi får det tilbakebetalt via skoler, sykehus, veier, sosiale goder, infrastruktur, offentlig sektor etc. Så vi har fått mye igjen. Landet vårt er tross alt blitt kåret til verdens beste land å bo i. Jeg ser virkelig ikke det gale i å ta fra de som har og gi til de som trenger. Det skaper et trygt og sivilisert samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...