Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn etter stengetid

Gjest Slettet-oI1BHr7y

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-oI1BHr7y

Jeg jobber for et bemanningsbyrå som vikar rundt i dagligvarebutikker. For at jeg skal få betalt, må jeg fylle ut et skjema, med hvor jeg har vært, hvor lenge, og om jeg har hatt pause osv. Dette skjemaet skal fylles ut i to kopier, slik at jeg har en, og butikken har en (jeg fyller senere inn timeliste som jeg sender til bemanningsbyrået. dette skjemaet er bare for å eventuelt kunne bevise at jeg har vært der om det skal oppstå noe) og det må signeres av både meg og en fra butikken som er der når jeg skal gå.

Jeg jobbet fra 1530-2130 på lørdag uten pause (butikken stengte 2100, men vi må jo ta oppgjør osv) og skrev det i skjemaet. Da låseansvarlig i butikken skulle signere, fikk jeg beskjed om at de ikke betalte etter stengetid når vi hadde tellefeil i kassa.

Jeg hadde tellefeil da jeg tok oppgjøret, men det viste seg ved å telle over en gang til at det hverken mangla, eller var for mye i kassen. Altså, alt stemte! Låseansvarlig sa at han "måtte ta det opp med sjefen sin" om jeg skulle få betalt for den halvtimen etter klokken ni. Kan de nekte meg betalt for den halvtimen? Har jeg ikke krav på pengene mine fordi jeg talte feil? Det viste seg jo at det ikke manglet eller var for mye penger i kassen. Den gikk m.a.o i null.

Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha lønn for den tida du er på jobb. Hvis arbeidsgiver mener du ikke utfører arbeidsoppgavene dine tilfredsstillende (f. eks. ikke kjapt nok), er det så vidt meg bekjent oppsigelsesgrunn, men det skal en del styr til før du kan bli sagt opp. Hvis han ikke er villig til å si deg opp kun fordi det hender at du bruker en halvtime ekstra på å telle kassa, så skal du ha lønn for den tiden du bruker på det.

Lenke til kommentar

Du skal ha betalt for all den tid du er disponibel for arbeidsgiver, ingen unntak.

Dersom eg f.eks. velter ei palle på lageret der eg jobbar og som resultat må jobbe 30min overtid, ja da har eg rett på betaling + overtidstillegg.

Nokon som har den gjeldane lova for hand? Gjerne greit å ha dersom arbeidsgivaren din er av den kranglevorne typen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oI1BHr7y

Vel. Akkurat nå er det ikke arbeidsgiveren min som er problemet. Arbeidsgiveren min er bemanningsbyrået, og denne butikken jeg var hos, er kunden dems. Men jeg skal ringe bemanningsbyrået nå, og høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Da jeg var fast ansatt bmed kontrakt på en bensinstasjon, stod det i reglementet at jeg fikk betalt fram til klokken 11 + 15 minutter til å telle kassa.

Selvsagt tok dette somregel mye lengre tid. Det var nemlig mye å telle, mye papirarbeid, og noen ganger telte jeg feil, eller skiftet som skulle overta kom klokken 11 i stedet for 10:55 som de skulle.

Jeg kranglet aldri på det, men jeg urde kanskje.

De kan tross alt ikke vente at jeg skal gjøre meg ferdig når jeg ikke får lønn.

Da burde vi heller fått bedre tid på oss til å telle opp pengene.

Burde kanskje demonstrativt latt alle pengene ligge utover tellebordet når klokka var 11:15, men konsekvensen av slik skjødesløs oppførsel ville selvsagt vært sparken.

Jeg skrev alltid opp når jeg dro derfra, selv om det ble så sent som 11:20 eller 11:30.

Noen ganger var det selvsagt en og annen kunde som betraktet meg som "ledig" og trengte hjelp med ett eller annet. Jeg er ikke så firkantet at jeg forsvinner når klokka slår.

Arbeidet først!

Om jeg fikk betalt for de ekstraminuttene jeg skrev, vet jeg ingenting om. Jeg tok de pengene jeg fikk og stilte ingen spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...