Gå til innhold

Eicon Diva ISDN USB, fungerer det i Ubuntu?

G

Anbefalte innlegg

I morgen tenkte jeg å forsøke å få opp en slik enhet som nevnt i tittel i Ubuntu om det lar seg gjøre. Hadde også håp om at den kan passeres over i VMware sin USB-støtte for gjeste-OS, slik som i Windows.

Men er jo litt usikker om det er like fin USB-støtte til gjeste-OS i Linux utgavene av VMware. Men er også usikker på om USB-støtten takler ISDN-"modem". Derfor skal det testes på Windows først som vil gi hurtig svar på om støtten for ISDN over USB-signaler i det hele tatt støttes i VMware.

Men er Eicon Diva ISDN USB støttet av drivere i Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg plugger USB ISDN-kortet i PC'en, hva kan jeg forvente at Ubuntu gjør da?

Vil det skje noe automatisk, eller må jeg gjøre noe aktivt for å få driverne i gang for USB-enheten i ett slikt tilfelle? Kan jeg bruke noen av de innebyggede pakke-programvaren som er i Ubuntu, eller må jeg innom manuellt hos Eicon for å hente Linux-drivere?

Lenke til kommentar

Eicon Diva ISDN USB dukket opp på nøyaktig samme måte i VMware Player under Ubuntu som den gjorde det under Windows 7 som host-OS.

Resultat i Windows 7 vs Ubuntu med VMware Player:

Vil faktisk påstå at VMware Player i Ubuntu virket mer responsivt enn under Windows 7.

Men det mangler Unity i Linux-varianten av VMware Player. Unity vil si at ett vindu i gjeste-OS'et blir kommer rett ut på desktop'en i host-OS'et. Det vil si at Desktop'en i gjeste-OS'et skrelles bort og kun vinduet alene står igjen. Det fungerer også perfekt med flere enn ett vindu fra samme gjeste-OS.

EDIT: Fikk ikke installert driveren til Eicon Diva ISDN USB i Windows 2000 gjeste-OS under Windows 7 host-OS en gang, og opplevelsen var identisk under Ubuntu etterpå når jeg testet der (noe jeg forventet å se).

EDIT 2: Er ikke sikker på om det skyldes Windows 2000 alene, eller om det har noe med VMware sin måte å takle USB-enheter på over til gjeste-OS. Har vurdert å teste Windows XP i ett gjeste-OS, kun for å se litt nærmere på dette forholdet.

Windows XP har nemlig en annen driverpakke for Eicon Diva ISDN USB som den deler med Windows Vista også. Kanskje det er verdt forsøket i WinXP.

Endret av G
Lenke til kommentar
Vil faktisk påstå at VMware Player i Ubuntu virket mer responsivt enn under Windows 7.

Men det mangler Unity i Linux-varianten av VMware Player. Unity vil si at ett vindu i gjeste-OS'et blir kommer rett ut på desktop'en i host-OS'et. Det vil si at Desktop'en i gjeste-OS'et skrelles bort og kun vinduet alene står igjen. Det fungerer også perfekt med flere enn ett vindu fra samme gjeste-OS.

Virtualbox har dette, i tillegg til at du kan opprette vm's og ikke bare vise de slik Player gjør.

EDIT: Fikk ikke installert driveren til Eicon Diva ISDN USB i Windows 2000 gjeste-OS under Windows 7 host-OS en gang, og opplevelsen var identisk under Ubuntu etterpå når jeg testet der (noe jeg forventet å se).

EDIT 2: Er ikke sikker på om det skyldes Windows 2000 alene, eller om det har noe med VMware sin måte å takle USB-enheter på over til gjeste-OS. Har vurdert å teste Windows XP i ett gjeste-OS, kun for å se litt nærmere på dette forholdet.

Hva skjer i Ubuntu sa du? Dukker enheten i det hele tatt opp i Windows 2k VM'en?

Lenke til kommentar

Ja, enheten dukker opp på samme måte i VMware gjeste-OS'et Windows 2000, på lik måte under Ubuntu og Windows 7 (release candidate) som host-OS. (uten at jeg har installert en eneste driver, merk dere at det er snakk om ett USB plugget ISDN-kort)

VMware Workstation som koster litt lisenspenger kan også lage virtuelle maskiner. Nå er jeg mektig imponert over hva VMware serverer brukerne/kundene sine. Har tatt meg råd til å kjøpe både ver. 2, ver. 4 og nå aller sist versjon 6.5. av Workstation. Ting var allerede i versjon 2 ganske så imponerende og har hele tiden kastet av seg med sitt kvalitetspreg.

Selvfølgelig er versjon 6.5 greiere å ha enn de tidligere versjonene. F.eks. så vil nyere versjoner åpne for bruk av nyere OS, som f.eks. Windows 7 i ett gjeste-OS.

Dessuten er integreringen mot flere plattformer veldig bra i VMware. Du finner det for windows, MacOSX og Linux. Om en vil gå over til server og større systemer så kan en det, men jeg kommer nok ikke til å gå den veien. Koser meg med VMware Workstation og VMware Player.

Nå kommer det hele tiden nyheter, og virtuell lagring synes jeg likevel er såpass interessant at om prislappen er lav nok eller gratis fra noen av aktørene i markedet, så kan det hende jeg snuser på det. Virtuell lagring = fleksibilitet, antar jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...