Gå til innhold

Hvor mye er denne treårige spill PC'en verdt?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å selge datamaskinen min. Jeg har brukt totalt 23000 kroner på den, og i sin tid var det den aller beste maskinen man kunne bygge. Maskinvaren er som følger:

CPU: AMD FX57 2.8 ghz - énkjerne

GPU: XFX Geforce 7800 GTX

HDD: Western Digital 400 gb 7200 rpm

RAM: OSZ Platinum 1GB RAM 2-2-2-5

MB: Asus A8N SLI Deluxe

TV: Hauppage WinTV 850

Ch: Cooler Master Mid Tower "Alien"-type kabinett. Grått/sort, blå øyne

Maskinen er utstyrt med det beste av vifter, alle under 20db.

Jeg er klar over at den ikke kan konkurrere med dagens PC'er, men den er fortsatt av høy kvalitet, og yter veldig godt. Den egner seg utmerket til filmredigering og rendrer ganske fort. Den spiller masse spill fra Steam som Half Life, Counter Strike, flere Battlefield spill - alle i relativt høy kvalitet. Spill som Unreal Tournament 3 kjører i relativt høy oppløsning, type 1200x, med detaljnivå godt over medium.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bestemt meg for å selge datamaskinen min. Jeg har brukt totalt 23000 kroner på den, og i sin tid var det den aller beste maskinen man kunne bygge. Maskinvaren er som følger:

CPU: AMD FX57 2.8 ghz - énkjerne

GPU: XFX Geforce 7800 GTX

HDD: Western Digital 400 gb 7200 rpm

RAM: OSZ Platinum 1GB RAM 2-2-2-5

MB: Asus A8N SLI Deluxe

TV: Hauppage WinTV 850

DVD: NEC Dvd brenner 16x hastighet

Ch: Cooler Master Mid Tower "Alien"-type kabinett. Grått/sort, blå øyne

Maskinen er utstyrt med det beste av vifter, alle under 20db.

Jeg er klar over at den ikke kan konkurrere med dagens PC'er, men den er fortsatt av høy kvalitet, og yter veldig godt. Den egner seg utmerket til filmredigering og rendrer ganske fort. Den spiller masse spill fra Steam som Half Life, Counter Strike, flere Battlefield spill - alle i relativt høy kvalitet. Spill som Unreal Tournament 3 kjører i relativt høy oppløsning, type 1200x, med detaljnivå godt over medium.

Lenke til kommentar
Jeg hadde forventa meg litt mer enn 2000 ja.

Nei nå skal jeg kvitte meg med PC for godt. Har blitt Mac-bruker jeg nå.

Det er jo masse komponenter i PC'en som er mye verdt enda, og moderne. Som kabinettet, viftene, og TV kortet fra Hauppage er fortsatt verdt en 1000 lapp for seg selv.

Ingen garanti + 3 år gammelt. 3 år er "fryktelig lenge" innen data

Lenke til kommentar
Verdien på pcdeler går dessverre ned altfor fort, men jeg kan tenke meg at du får mer for å selge delene hver for seg

Tenker på det samme, men jeg tror det handler om å innse hva du kan gjøre med PC'en. Jeg hadde håpet på rundt 5000 kroner.

FX prosessoren kostet i sin tid 10500 kroner alene. Det er ingen som selger disse delene lengre, så det er vanskelig å sjekke verdien på dem nå. Men fortsatt er den langt kraftigere enn mange av dagens prosessorer i budsjettsklassen.

Lenke til kommentar

FX57 er vesentlig svakere enn de fleste CPU'er i budsjettklassen i dag, vil anta en verdi på rundt 1.000 eller lavere på en ny FX57. Mtp. at den er 3 år ville jeg kun betalt frakt for den, kansje en symbolsk hundrelapp eller 2 ved siden av.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

2000 kroner høres riktig ut, og da i det optimistiske hjørnet. Du kan godt si at CPU rendrer raskt, men dessverre så er den nok ikke verdt mer enn en hundrelapp eller to.

Om jeg f.eks skulle solgt Core 2 E6600-riggen min i dag, så hadde jeg ikke regna med mer enn 2-2500 kroner for den.

Lenke til kommentar

Man kan ikke regne i ytelse eller hva du betalte når pc'en var ny.

Du må se hva du får idag til 5k. Og til 5 høvdinger får du idag en pc som er 4-5 ganger heftigere enn den du prøver å selge.

Du får ikke mer enn 2000 for den, så enkelt er det. Som nevnt over; behold pc'en og bruk den til mediacenter eller noe slikt :)

Lenke til kommentar
http://www.tomshardware.com/charts/cpu-cha...o-Max-8,35.html

http://www.tomshardware.com/reviews/core2-...64,1282-15.html

^ Side 13, 14 og 15

Unngår som regel TH, men lå så beleilig til ved søk :)

Ja? Takk for linkene. De bekrefter jo det jeg sa.

Denne er også fin: http://www.tomshardware.com/charts/cpu-cha...rod%5B180%5D=on

Nei den beskrefter at FX-57 blir slått av dagens budsjettCPU. E6400 er en 3 år gammel CPU det også, og den slås kurant av cpu-er som koster 500 - 800 kr i dagens marked. Har selv E6400 i en rigg, og den rundjules i det meste av en X3 720 BE til litt over 1 000 kr.

Men om du bygde denne for tre år siden (akkurat), så var det ikke det ypperste. For tre år siden ble E6300, E6400, E6600 og E6700 pluss X6800 lansert. Og linken din viser jo at alle fra E6400 og oppover slår FX-57 i de fleste tester.

Nei, 2 000 kr er nok maks - faktisk er det normalt at man på 3 år gammelt datautstyr bare setter en symbolsk verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...