Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvor tykke kabler bør jeg velge?

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Driver med stereo bygging i bilen. Gamle kabelsettet som gikk fra forsterkeren bak til høytalerene i dørene forran er 2x0.75mm². Høytalerne er noen MB Quart Discus 5.25" med diskant

42886641-300x300-0-0_MB%20Quart%20DSF%20213.jpg

Veldig fornøyd med de, så vi trenger ikke å dra opp hvor gode/dårlige de er. Forsterkeren er en Harman/Kardon CA280 (Også veldig fornøyd). Forsterkeren leverer ut 110WRMS, og høytalerne klarer 90/100WRMS et sted om det hjelper.

Men hva slags høytaler kabel burde jeg dra mellom forsterker og høytaler? Holder det med 2x2.5mm²

Og holder det med dobbel skjerm på signal kabel, eller burde jeg gå for 4x skjerming?

Edit: Ja, det luktet svidd/dritt da jeg spilte høyt. Lyden var faktisk klar og fin, men luktet vondt/svidd.

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er neppe kablene den svidde lukta kommer fra, 2,5mm bør holde. Du kan jo forsikkerhetsskyld sjekke om kablene blir varme, men jeg hadde mindre tversnitt og trakk mer strøm uten noen problemer i min forige bil ihvertfall.

Dobbel skjerming holder nok, har du hatt noe problem med støy tidligere da? Viktigste er at strøm og signal legges med god avstand hele veien i bilen. ;)

Lenke til kommentar

Ja, har både hatt dynamostøy og susing fra anlegget. Strømkabel går på venstre side, singal og høytaler kabler går på høyre side. Og bak ved forsterkeren ligger de inne inntil hverandre

Støyen fra anlegget kan også være brente jordingsbaner i pioneer spilleren. Har hørt det er et problem med enke pioneer spillere

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Sikringstørrelsen på forsterkeren sier hvor kraftig en forsterker er, hva som står oppgitt betyr heller lite, prisen behøver heller ikke å bety så mye... En rockford forsterker feks, er DYR, men gir ikke noe mere power enn billigere merker ;)

Kondensatoren kan du igrunn kaste, for den har ingenting forseg...

Lenke til kommentar

Da yter forsterkeren ca 630w rms hvis den får 14v inn... Oppgradering av kabler, så får du slutt på blinkingen (hvis batteri og dynamo er BRA)... En kondensator lager ikke noe ekstra strøm, så det at det blinker er fordi dynamoen og batteriet ikke klarer å levere nok strøm ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Men du, "cossiemk1". Du er jo negativ til ALT av det jeg har lest andre har kjøpt/vil kjøpe. Ingenting positivt å si, bare dritt og hvor dårlig tingene er.

Hva ville du ha kjøpt da? Trenger en mono forsterker som klarer å dra (kanskje ikke maks, men spille greit) 2stk, 12" elementer. Prislapp på rundt 3000,-

Elementene er Pioneers sine TS-W3001D4

Høyttalerdiameter 12"

Nominell (RMS) utgangseffekt 1000 watt

Maks. utgangseffekt 3000 watt

Responsbåndbredde 18 - 700 Hz

Inngangsimpedans 2/8 ohm

Og prøv, for en gangs skyld å IKKE!!! nevn noe om elementene. Konsentrer deg om forsterkeren.

Lenke til kommentar

14,4v * 90 amp = 1296wrms

Men på en klasse d forsterker har man vel rundt 70-80% effektutnyttelse. Uansett så har du ikke nok effekt til å utnytte subbene dine fult ut, da må du nok opp i pris. Det vil nok spille greit alikevel, har en kompis med 2x15'' 1000wrms suber og de får ikke mer en 150wrms påstår han selv ihvertfall. Usikker på om det er 4ohm eller 8ohms spoler på de subene hans, men ihvertfall ikke noe mer en 500wrms og de spiller såppass høyt at det er ubehagelig å sitte i bilen. Er to cerwin vega vmax suber. Du kan jo kjøpe noe brukt da, du får tak i mye brukt som ikke er tatt ut av esken en gang til helt latterlige priser, du finner mye under salgstråden på bilstereoforumet

Blinker lysa bør du ta selve roten til problemet, altså at du har får lite strøm og da trenger du nytt batteri/dynamo, kabeloppgradering bør være det første du gjør, spessielt i motorrom da i mange biler blir dette en veldig stor flaskehals. Kondensator fikser problemet til en viss grad, men det er en mye dårligere løsning enn å bytte batteri, og bytter du batteri er kondensatoreren unødvendig. Du får ikke mer strøm av en kondensator, den bare lagrer litt av strømmen og mater på når det trengs.

Se i motorrom så ser du dimmen på jordkabelen og fra dynamo til plusspol, om det er noe sytråd greier så kan det fort være at det er nok til at det slutter å dimme. Ellers anbefaler jeg ihvertfall å kjøpe et ordentlig batteri, odency osv... Koster litt, men er verdt det, er ikke bra for forsterkere og spille med for lav spenning heller..

Lenke til kommentar
Du har jo Dynabel BF 4501 til ca 2500,-.

Ja, vurderte å kjøpe den der ja. Men så har du han s... som er så negativ til den siden den kun har 3x30A sikringer, som tilsvarer en effekt på 630W

Vel, skal du bruke under 3000,-, så er vel den blant de bedre kjøpene, man får det man betaler for. Skal du ha mer forsterkerkraft i den prisklassen, så må du kjøpe brukt.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...