Gå til innhold

Støtdemperen på mine Nike Shox har slått hull - mine rettigheter?

Goliath

Anbefalte innlegg

Kjøpte nye Nike Shox hos Nike Concept Store Oslo for kr.1600,- for rundt 13 måneder siden.

De har selvfølgelig blitt brukt men har tidsvis vekslet blant 3-4 skopar og det har vært en vinter i mellom så bruken har sådan blitt begrenset gjennom denne perioden.

En dag så begynte skoene i knirke. Etter en nærmere studie, fant jeg ut av det slått hull på støtdemperen (luftputene) på akkurat samme sted på begge skoene samtidig.

Fant forøvrig dette på nettet:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er dine rettigheter når skoene dine går i stykker uten grunn ? Og hvor lenge har du disse rettighetene ?

Skoene dine begynner å revne i sømmene etter et års normal bruk. Skoene har vært brukt pent og har ikke vært påført urimelig behandling. Hva gjør du ?

Fra kjøpsdagen og 2 år framover har du full reklamasjonsrett på varer uansett hva slags garanti skoen har fra før. Dvs. at du har krav på gratis reparasjon av skoene i to år dersom det har forekommet en mangel på varen som ikke selger har oppgitt ved salg.

Du kan også kreve nye sko hvis ikke dette medfører urimelig kostnader for selgeren. Eksempel på urimelig kostnad er at selgeren ikke har skoene på lager og at skoene må bestilles. Dette tilsvarer også at selgeren ikke har noen lignende sko på lager. Er ikke lenger skoene i produksjon har selger krav på reparere varen.

En garanti som selgeren har oppgitt kan ikke ta bort denne regelen hvis ikke garantien er bedre enn retten du får fra forbrukerkjøpsloven. F.eks. hvis garantien sier at du har krav på reparasjon av varen i 5 år framover vil garantien være gjeldende. En gylden regel er at hvis garantien ikke gir deg noe mer enn det forbrukerkjøpsloven sier, vil garantien ikke være gyldig og lovstridig.

Du har da altså full rett på gratis reparasjon av varen så lenge ikke 2 års fristen er oversteget. Dette gjelder også på varer som har vært på salg eller tilbud. Husk at det er selgers ansvar å levere skoene til reparasjon. Kilde

Jeg mener at disse skoene, til den prisen, burde hatt en lengre holdbarhet enn dette.

Har jeg en god case ovenfor butikken slik at jeg kan kreve reparasjon og/eller erstatning av vare?

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det er utvilsomt at det gjelder en to års reklamasjonsfrist for skoene dine - imidlertid gjelder samme fristen for en banan. Dine krav mot selger kan altså falle bort før toårsfristen er utløpt, reklamasjonsfristen gir ikke seg selv en indikasjon på hvor lenge en kan forvente at produktet skal vare.

Jeg kan vanskelig se at man har "grunn til å forvente" mer enn 13 måneders levetid for slike sko, jf. fkjl. §15 annet ledd bokstav b. Prisen på 1300 kroner gir ikke i seg selv grunnlag for å forvente lang levetid - prisen er vel satt før utfra "kulhetsfaktor" enn kvalitet. Jeg er ikke kjent med Shox-modellen, men normale løpesko må en som trener regelmessig regne med å bytte minst en gang i året. Om dette er "gatesko", kan det etter mine begreper ikke rimelig forventes at disse skal vare mer enn en sesong - det synes også å være den normale utskiftningstakten for slike ting. Sko er ferskvare; gummikvaliteten forringes angivelig etter relativt kort tid. Har du imidlertid nesten ikke brukt skoene, kan saken nok stille seg annerledes.

Med mindre selgersiden har gitt uttrykk for at Shox-sko skal ha lenger holdbarhet enn normalt, har du etter mitt skjønn ingen krav mot selger. Men du kan jo forsøke deg, det verste som skjer er at de sier nei.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Ja, her står det jo svart på hvitt at du har 2 års reklamasjonsrett.

Det som spiller inn der, er hvordan skoene ser ellers ut, er de megaslitte kan du nok glemme det. Jeg tror skillet går ca der altså, slitasjeskade kan man ikke ta på reklamasjon. Mange indikasjoner på at de er mye brukt, slitt såle, slitt foring, sømmer etc..

Endret av darket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...