Gå til innhold

Forslag til løsning på fildelingsproblematikken

Anbefalte innlegg

Man kan gjøre det lovlig å kopiere utenlandske ting til privatbruk, mens ting lagd i landet må betales for. Bedrifter må fortsatt betale for lisenser.

Piss for resten av værden, men de tar neppe så stor skade av hva lille norge gjør uansett.

Uten å gå inn på hvor ufattelig egoistisk dette er, særlig siden vi er så rike i Norge, så skal jeg peke på en seriøs konsekvenser av forslaget ditt:

Alle våre handelsavtaler ville antaglig gå i vasken!

Dvs: Ingen biler, ingen pcer, ingen "sett inn ditt favorittprodukt som ikke lages i Norge av bare norske materialer". Det kan være greit å få med seg at Norge bare kan brødfø rundt 50% av egen befolkning per dags dato (kan antaglig økes til 75% hvis vi virkelig går inn for det).

I tillegg kan det ingernasjonale samfunn kutte oss helt av nettet, hvis de føler for det, og da får vi ikke tak i noe uansett.

Enig i att forslaget ikke er bra, og sansyneligvis ikke vil fungere... men hvorfor vil handelsavtaler gå i vasken. Bil, hardware og mat produsenter vil jo ikke tape på at folk piratkopierer film, musikk og programmer. Hvis musikk industrien har så stor makt at de tvinger andre land til å boikotte oss så får vi vel bare droppe loven og bukke under for den nye verdensmakten.

De vil uansett ikke tape så mye på det. Av de som har kunnskap om hvordan man laster ned så lar kanskje 1 av hundre vær å laste ned siden de er i mot det (virker slik ut fra egen erfaring, men mine venner er kanskje ett ensidig sampling).

De fleste som har en fast intekt og som laster ned kjøper også produkter.

En positiv ting som sikkert vil skje om de klarer og stoppe piratkopierin er att færre folk vil bli film og spill hekta. Siden man ikke får tak i så mye som man gjorde før så må man begyne og fylle fritiden med andre ting en filmer og spill, som feks venner og andre hobbier. Ungdom har ikke penger til å fylle fritiden med film og spill så de får andre interesser og siden de ikke har blitt hekte på film som unge så vil de antagelig bruke penger på andre hobbier når de blir eldre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan gjøre det lovlig å kopiere utenlandske ting til privatbruk, mens ting lagd i landet må betales for. Bedrifter må fortsatt betale for lisenser.

Piss for resten av værden, men de tar neppe så stor skade av hva lille norge gjør uansett.

Uten å gå inn på hvor ufattelig egoistisk dette er, særlig siden vi er så rike i Norge, så skal jeg peke på en seriøs konsekvenser av forslaget ditt:

Alle våre handelsavtaler ville antaglig gå i vasken!

Dvs: Ingen biler, ingen pcer, ingen "sett inn ditt favorittprodukt som ikke lages i Norge av bare norske materialer". Det kan være greit å få med seg at Norge bare kan brødfø rundt 50% av egen befolkning per dags dato (kan antaglig økes til 75% hvis vi virkelig går inn for det).

I tillegg kan det ingernasjonale samfunn kutte oss helt av nettet, hvis de føler for det, og da får vi ikke tak i noe uansett.

Enig i att forslaget ikke er bra, og sansyneligvis ikke vil fungere... men hvorfor vil handelsavtaler gå i vasken. Bil, hardware og mat produsenter vil jo ikke tape på at folk piratkopierer film, musikk og programmer. Hvis musikk industrien har så stor makt at de tvinger andre land til å boikotte oss så får vi vel bare droppe loven og bukke under for den nye verdensmakten.

De vil uansett ikke tape så mye på det. Av de som har kunnskap om hvordan man laster ned så lar kanskje 1 av hundre vær å laste ned siden de er i mot det (virker slik ut fra egen erfaring, men mine venner er kanskje ett ensidig sampling).

De fleste som har en fast intekt og som laster ned kjøper også produkter.

En positiv ting som sikkert vil skje om de klarer og stoppe piratkopierin er att færre folk vil bli film og spill hekta. Siden man ikke får tak i så mye som man gjorde før så må man begyne og fylle fritiden med andre ting en filmer og spill, som feks venner og andre hobbier. Ungdom har ikke penger til å fylle fritiden med film og spill så de får andre interesser og siden de ikke har blitt hekte på film som unge så vil de antagelig bruke penger på andre hobbier når de blir eldre.

Vi vil nesten garrantert miste internasjonale tollavtaler hvis vi gjør noe slikt. Jeg overdriver litt når jeg sier at vi mister tilgangen på mat og biler, men det vil bli signifikant mye dyrere og det er ikke en situasjon vi ønsker. For hver og en av oss er det mye billigere å bare kjøpe musikk og film individuelt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på bredbåndsavgift som det beste alternativet, jeg ser på finansiering over skatteseddelen som det beste alternativet. Hvorfor? Jo, fordi det er en sosial fordeling av byrdene. De som har mest, bidrar med mest. Nordmenn med lave inntekter skal også ha tilgang til felles kultur, og det er bedre sikret om det finansieres over skatteseddelen istedetfor å skyve det over som en usosial avgift.

Utfordringen ligger ikke i å finansiere dette! Vi bruker allerede mye penger på kultur, å omdirigere pengestrømmen noe er ikke det store problemet. Den største utfordringen mener jeg ligger i hvordan vi praktisk skal fordele midlene. Hvem skal få hva? Alle kan vel ikke få like mye... dermed må man rangere kulturprodusentene på en måte. Mest populær? Mest nedlastet? Men hvordan måler vi det, når mye fildeling foregår desentralisert utenfor fildelings-nettstedene?

En mulighet er å kjøre kartlegge *bruken* av fildelingstjenester gjennom ISPene (altså bruken, ikke brukerne), og bruke det som en fordelingsnøkkel. Men jeg syns fremdeles det er noe skummelt ift. eventuelt misbruk av personvernet å legge dette ansvaret i hendene på private ISPer.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom hele tråden, og for det beklager jeg.

Jeg og en kompis satt og diskuterte dette for noen måneder siden. Og fant ut følgende:

Når det kommer til film så tror jeg det finnes et godt alternativ men husker ikke hvem som hadde det. Det var snakk i en boks du kobler til TV'en som du betaler en hvis månedspris for. Via den boksen kunne du se filmer, altså ikke en filmkanal, du velger selv når du ser filmene. Biblioteket var på 50 filmer og skiftes ut hver måned. Dette var selvsagt filmer av type 2-3 år gamle, eller lite kjente filmer. Med litt reklame før filmen og litt snikreklame i filmen, så kunne det sikkert vært mer kjente filmer. I tillegg hvis dette hadde blitt mer kjent og gjennomført, og enklere å fått i hus. Så hadde det slått like bra ann som Spotify tror jeg.

Når det kommer til musikk, så mente vi at det burde vært lagd noe lignende som nevnt over. Lite visste vi da om Spotify. Det eneste som mangler med Spotify er muligheten for små lokale artister til å bidra. Muligheten for nedlastning burde jo også være der. Gjerne det at du betaler f.eks. 100kr måneden for å laste ned så mye du vil, eller at du betaler per sang, album.

Angående spill, så hørte jeg for noen måneder siden om en god ide. La forbrukerne ha muligheten til å bidra økonomisk. Foreksempel: Bungie annonserer Halo 4. Du likte de forige spillene så godt at du har lyst å bidra. Du går på www.supportgames.com og sender dem 100kr. De 100kr får du tilbake når spillet kommer ut, enten i form av penger, rabatter, fordeler og lignende. Kanskje for du mer penger tilbake om det selger bra. Når det kommer til nedlastning av spill så burde det vært enkelt og greit. Det burde lignet veldig på dagens system på xbox 360'en (nedlastning av arcade og tilleggspakker). Du kan enten ordne deg et abonement (f.eks 5 spill i året, pluss minus) eller kjøpe et og et spill. Du laster enkelt og greit ned spillene til xbox'en/PS3'en/Wii'en/PC'en og dermed er de registrert til din konto. Hvis du har både xbox 360 og PC, så kan du bruke samme spillet på begge.

Det som irriterer meg litt i dag er om du skal LAN'e med foreksempel Xbox eller PC, så må begge ha kjøpt spillet. Hvorfor ikke bare ordne en slags gjeste funksjon eller noe lignende slik at 4 stk på nettverket låner ditt spill.

En annen ting er jo å legge inn reklame i spillene, altså slik casual reklame. Foreksempel i GTA kan man ha ekte reklame på de svære reklame skiltene i byen. Dette kan jo bli litt vanskelig i spill som wow og andre spill som foregår på en annen tid eller plass. Men så lenge reklamen ikke blir irriterende, og altfør ute av sammenhengen så er det vel ikke så nøye.

Musikk burde egentlig vært fjernet fra butikkene. Med tanke på fordelene, mindre transport, mindre produksjon, mindre søppel. Et annet problem i dag er dagens priser. Nå som jeg er i arbeid er ikke prisene så veldig høye lenger. Men når jeg gikk på skole og alt jeg hadde var et lusent stipend på 800kr i året, så var det endel dyrere.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar

Som forrige poster må jeg beklage at jeg ikke har tatt meg tid til å lese gjennom hele tråden, og skummet det meste, så jeg må beklage hvis noe er sagt før.

(hvis du virkelig ikke er interessert i dette forslaget, har jeg skrevet en kritikk til hovedforslaget nederst i posten)

Etter det jeg har sett, har kanskje denne debatten kanskje hoppet over hva jeg vil kalle en viktig faktor for å finne en løsning på ulovlig fildeling - hvorfor folk laster ned ulovlig.

Etter min erfaring, har jeg to grunner for å laste ned ulovlig:

- Det er ikke alt lett å finne nye band, spesielt når en har så spesiell musikk-smak som en som meg. Det finnes visse tjenester som gir noen prøver på artister, noe som hjelper en på vei, men for meg blir det ofte ikke en bekreftelse på at en album er verdt å kjøpe. Dermed blir det lett for meg å laste ned et album, ulovlig, for å prøve det ut og sjekke om det er verdt mine penger. Å finne musikk og samtidig teste ut om det er verdt det er i det minste ikke en lett sak for den vanlige nettbruker.

- Men når dette er over, kjøper faktisk jeg albumet, fordi jeg vil støtte artister jeg liker, slik at de lager mer fantastisk musikk. Selvfølgelig er det ikke slik for alle, fordi det er mye lettere å bare laste det ned og høre på det, noe som tar meg til neste grunn, tilgjengelighet. Når en skal benytte seg av så mange tjenester før en finner en ny artist, er det ikke alltid så fristende å reise langt bort for å kjøpe albumet, eller ta seg stresset med kredittkort og postkontor ved å bestille albumet. Og særlig for min del, har jeg enda ikke funnet mye av musikken jeg hører på i en eneste platebutikk i landet.

Dette er muligens litt kortet ned og lite argumentert så det ikke skulle være for kjedelig å lese det, men tenk litt over det, og gi gjerne flere årsaker som går forbi at "folk er gjerrige".

Og angående forslaget som startet tråden, så må jeg si at jeg er enig i at staten skal ha noe å gjøre i dette her, men i en langt mindre rolle enn sagt. At det skal bli skattefinansiert i så stor grad blir problematisk og urettferdig mot de som ikke hører så mye på musikk som andre.

Mitt forslag går ut på noe som er ment til å dekke problemene jeg selv ser, på en enkel måte. Ideen er en nettside, der alle borgere har sin egen konto som hver person får tildelt slik at ingen person kan ha flere enn en.

På denne nettsiden er det et komplett bibliotek av all musikk markedet kan tilby, der hver bruker kan velge et album og høre på det gratis fra nettsiden i en viss periode, si 4 dager (diskutabelt). Etter at albumet har blitt hørt på nok, får brukere muligheten til å lett, fra samme nettside, å bestille albumet enten i album-form, eller som filnedlasting til sin pc, eller alternativt begge, med en billigere pris hvis albumet ikke ønskes. Siden din konto er direkte knyttet til deg ettersom staten har ansvaret over kontoene, vil albumet lett bli sendt til deg og betalt uten noe ekstra styr med kredittkort og poststed. En betaling på denne siden vil være et lite trekk fra kontoen din som du knapt merker, noe som jeg mener kan gjøre det veldig lett å betale, selv om du er en "gjerrigknark".

Grunnen til at jeg mener en slik nettside vil fungere, er fordi den er uhyre lett, siden du til og med får din egen konto og kan bruke siden helt fritt. Denne løsningen vil selvsagt også koste skattepenger, med personer som driver og vedlikeholder den, men kan delvis blir finansiert med reklame på siden.

Og for å behandle problemet med å finne nye band, burde det legges til en tjeneste der du kan legge til alle albumene du alt eier, og der de du kjøper blir lagt til, og siden anbefaler lignende musikk som du kan prøve ut. Og for å gjøre ting litt raskere, er det også en side for hvert album der brukere kan gi albumet terningkast, og skrive en anmeldelser. En annen utvidelse kunne være å ha profesjonelle anmeldere som også skriver der. Dette er selvsagt bare noen forslag, og flere tjenester kan legges til for å gjøre nettstedet mer attraktivt og hjelpende.

En fordel med dette er også at platebransjen slipper en fundamental forandring i systemet.

Problemet jeg ser med dette forslaget, og jeg håper dere kan peke ut flere, er at jeg kanskje ikke vet nok grunner til hvorfor folk velger å laste ned ulovlig.

Jeg vil enda kritisere dette første forslaget for en modell som kanskje ikke er så lett som den ser ut som, og som involverer en finansiering som en stor del av befolkningen ikke vil like spesielt, noe som selvsagt må telle.

Forslaget virker vanskelig når nedlastingen skal holdes telling på, og kan lett gjøre at artister med bedre PR enn andre (Les: den ekstreme overfloden av hip-hop på tv) vil lett og raskt bli lastet ned, og få en urettferdig fordel over bandene som mediene underprioriterer. Et annet problem er vel at det kan bli komplikasjoner hvis staten Norge skal sende utenlandske artister pengebeløp som vårt lille unike system kom frem til. Et system som gjør det lettere å følge den internasjonale modellen virker som det kan være å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er langt på vei enige i hvordan dette bør utformes med nettsiden og driften av filtjeneren Porphyrogenitus - bare ikke selve finansieringen :).

For å utbrodere litt på dine argumenter; folk laster ned ulovlig fordi...

... det er enklere å bruke

... det er billigere å bruke

... det er raskere å bruke

... det er mer materiale tilgjengelig

I det hele tatt, de lovlige tjenestene klarer ikke å utkonkurrere piratkopiering.

Om ikke folk er gjerrige så er det iallefall mange som ikke har råd. Det burde være et mål i seg selv å spre mest mulig kultur (og informasjon generelt) ut til folket, uavhengig av velstand. Dette er ikke noe nytt i Norge. Vi har statsfinansiert NRK, statsfinansierte biblioteker, statssubsidierte kinoer og for ikke så lenge siden hadde vi statssubsidierte omreisende bygdekinoer (pluss sikkert mange andre ting). Operahuset var vi også alle med på å spleise på.

Men om vi ikke ser så ideologisk på det så tror jeg fortsatt at statsfinansiering vil være den løsningen som virker. Et forbud mot fildeling i likhet med det vi har i dag kan ikke håndheves. DRM vil heller aldri knekkes og vil aldri klare å tvinge folk over til lovlige tjenester. Det går ikke an å konkurrere kommersielt med "gratis". Det eneste som kan konkurrere med "gratis" er "gratis". I en statsfinansiert løsning vil nedlastingen oppleves som nettopp gratis. Problemet er folks fordommer mot skatt.

Du kan godt si at det er urettferdig mot de som hører under gjennomsnittlig mye på musikk, men sånn er det med veldig mange andre ting her i landet også. Ta NRK-lisensen f.eks.... "jeg ser jo aldri på NRK jeg". Hørt den før? :) Og jeg kjører ikke bil - hvorfor skal jeg være med på å betale for utbedring av veiene? Lytting på musikk, seing av film, spilling av spill og lesing av bøker er såpass utbredt at jeg synes vi kan skjære alle over en kam og si at "dette er noe alle gjør sånn passe ofte".

Som kommentar til løsningen din så kan jeg jo påpeke at det vil være like slitsomt å logge på med MinID eller tilsvarende, som det er å logge på iTunes. Så lenge vi bruker brukerkontoer for å gjøre telling (som begge våre modeller gjør) så kommer det til å være litt mer tungvindt å skaffe musikken.

Terninkast, profesjonelle anmeldelser osv er gode idéer og hører hjemme i begge våre (og egentlig de fleste) modeller :). Det kan også fungere litt som last.fm der det blir foreslått ny musikk for deg basert på hva du har hørt på før.

Når det gjelder overfloden av hip-hop på TV så tror jeg vi blir kvitt noe av den skiten med en gang bedre musikk blir tilgjengelig ;).

Lenke til kommentar

Det blir kanskje litt mer spennende å debattere dette hvis vi hadde noen tall på hvor dyrt dette ville blitt.

Dette var et forslag jeg postet her fordi personene jeg har pratet med dette ikke har gitt meg nok årsaker til å laste ned, og som jeg er meget klar over er vi alt for forskjellige til at mine problemer med musikkbransjen gjelder alle. Mens de fleste jeg prater på har pekt ut at det ikke er prisen som gjør noe for dem, men at det er vanskelig å gå på flere forskjellige sider og bruke mange timer bare på å fikse et album. At kanskje noen ikke har råd er et problem det kanskje var ganske... ignorant å ikke tenke på.

Ideologisk sett er jeg veldig for skatt, og frustrerer meg stadig over folk som løper til partiet som lover størst skattelette fordi de så gjerne vil ha mer penger for seg selv. Samtidig synes jeg at det må stoppes på steder. Hvis alt for mye går på fellesutgiftene er det til slutt noen som får mye mindre penger til overs, uten å tjene på fellestilbudene skatteøkningene gir. Når det gjelder musikk kan jeg si fra min omgangskrets at hvor mye det høres på og lastes ned er ekstremt varierende. Jeg har aldri satt meg inn i iTunes prisene, men jeg mener å si at å laste ned et album er ganske billig og overkommelig.

Og at det ikke er mulig å konkurrere med gratis er jeg kanskje ikke helt enig i, men utelukker det selvsagt ikke. Vi ser da ofte at folk kjøper varer av lik type for mer penger fordi de ønsker bedre kvalitet. Et lett system som dette, med god kvalitet på musikken, lett tilgjengelighet, og et komplett utvalg som blir oppdatert like raskt som albumene kommer i butikken må vel sies å ha sine attraktive sider. Du sier jo at det vil gi en følelse av at det er gratis siden det går på skatten, men hvis det blir automatisk trukket fra kontoen som du har oppgitt (vel, barnesikring og sikkerhet vil kreve en sikkerhetskode), vil det gi en følelse av at slett ikke så mye ble brukt, kan jeg i det minste tenke meg. Selv om et slikt løst argument egentlig ikke holder til slutt.

Så vil jeg komme med et veldig kynisk argument, nemlig om hvordan det kan gå når all musikk vi laster ned går på felles lommebok. Noen mennesker ser muligheten, og laster ned, med dette nye og enklere systemet (det krever faktisk søking og unngåing av virus for å laste ned et album så jeg vil si et nettsted med alt på blir lettere), alt de kan. Med et så lett system blir vi, muligens, storforbrukere av musikk. Den vanlige nordmann ville nok ikke tenkt over hvor mye mer skattepenger det blir hvis vi laster ned for mye, mens en liten pris vil gjøre at du kanskje laster ned det du ønsker. Å ha en stor musikk-samling er tross alt mega-rått. (...)

Vel, nok kverulering. Du har ganske sikkert et godt poeng når du sier at bare gratis kan konkurrere med gratis, så det er godt mulig at filene må tas på skatten. CDer koster selvsagt mer å produsere, så jeg foreslår enda en ekstra-pris på det. De som ikke har råd til en CD har tvilsomt råd til en CD-spiller heller. Om jeg skal kritisere noe er at dette vil være veldig varierende beløp, noe som gjør at skatteprosentene vil variere etter hvor mye vi laster ned. På den annen side er det nok fastslått alt at dette ikke er et lett problem å løse.

Jeg må også rette på en ikke så viktig ting, etter å ha fått en overraskende siste mening på saken, nemlig om forslaget på en prøveperiode der du kan høre på albumet. I motsetning til meg som setter meg ned en dag og vil finne ny musikk med stor dedikasjon, er det noen som laster ned albumene de vil ha, kanskje 40 om gangen, og hører på dem spredt utover mange måneder. Så kanskje det er bedre med et antall isteden. Selvsagt, for at det ikke skal kunne kaste seg vekk med uhell og lignende, kan en prøveperiode pluss et visst antall ganger være der. Til slutt er vel dette smådetaljer, men det kan jo være nyttig å snakke om. Dette er selvsagt forutsatt at musikken koster penger som jeg først foreslo, etter som alle heller ville laste ned musikken og gå rundt med det på iPoden (noe som går inn på problemet om storforbruk av musikk som et avløp på skattepengene), enn å ha en prøveperiode på noe som var gratis uansett.

Det er hvertfall fint å høre at vi kan være enige med utformingen av nettsiden, og min mening som en person som vet hvordan en laster ned ting fra nettet, er at det ville vært lettere. For nå tror jeg at jeg må gruble og diskutere mer over hvorvidt gratis er det eneste som kan konkurrere med gratis, og ser hvor jeg kommer. Uansett hva jeg kommer frem til, har jeg som nevnt ovenfor litt skepsis ovenfor ditt forslag om total skattefinansiering.

Lenke til kommentar
Det er hvertfall fint å høre at vi kan være enige med utformingen av nettsiden, og min mening som en person som vet hvordan en laster ned ting fra nettet, er at det ville vært lettere. For nå tror jeg at jeg må gruble og diskutere mer over hvorvidt gratis er det eneste som kan konkurrere med gratis, og ser hvor jeg kommer. Uansett hva jeg kommer frem til, har jeg som nevnt ovenfor litt skepsis ovenfor ditt forslag om total skattefinansiering.

Jepp, det er bra vi er enige om den generelle retningen vi må gå fram på. Hvis det faktisk skulle vise seg å fungere som du sier ved at man betaler per nedlasting så støtter jeg gjerne opp om det, men som sagt tror jeg bare gratis kan utkonkurrere gratis.

Og når du nevner tidsbegrensninger så begynner det å lukte DRM og vannmerking. Jeg håper iallefall vi holder oss unna de blindveiene. Jeg vil kunne laste ned musikken i et valgfritt format og kunne spille den av på alle gadgetsene mine.

For å konkurrere med piratkopiert materiale så må den statlige nettbutikken din i likhet med piratkanaler tilby DRM-fri musikk. DRM-fri musikk er lett å videreformidle til folk man kjenner (eller ikke kjenner). En kamerat av deg har kanskje mye musikk du har lyst på, og istedenfor kjøpe alle enkeltsangene (la oss si 1kr stykket, 1000 stykker) så er det fristende å spare de pengene og heller ta en kopi på en DVD eller whatever.

Når man har kjøpt en låt burde man også ha tilgang til å laste den ned på nytt og på nytt så mange ganger man vil uten å måtte betale mer. Da blir det fort fristende å dele konto med folk man kjenner, så kan man "spleise" på en sang f.eks..

Lenke til kommentar

Det er vel et "problem" vi har med helt vanlige CDer også, så jeg vil ikke bekymre meg for mye om det. Selv har jeg for eksempel ingen kamerater som hører på det samme som meg.

Når jeg snakker om tidsbegrensing snakker jeg om at du hører det direkte fra nettsiden - så enkelt som det. Selve nedlastningen av musikk var ment til å koste penger. Hvis en vil dra rundt med det på gadgetsa sine trenger vi vel ikke å reise så langt inn i fremtiden, der det er helt normalt å ha nett overalt i lommeformat.

Om en kan laste ned på nytt flere ganger til forskjellige venners datamaskiner vil til slutt være nøyaktig det samme som å dele filene, bare at det tar lenger tid.

Musikkbransjen har da overlevd akkurat dette før.

Og jeg tror egentlig at det er mange som faktisk vil ha plata til bandene de liker. Lettere tilgjengelighet og et komplett utvalg vil nok gjøre at flere enn i dag kjøper albumene til sine yndlingsartister. Kanskje en teori, men den høres vel ikke helt usannsynlig ut?

Og som det kyniske mennesket jeg ofte finner meg selv å være, begynner jeg sakte å lene meg mot at gratis kanskje virkelig er den sikreste konkurrenten mot gratis. Spesielt forstyrrende å høre intervjuer på TV der ungdom ikke kunne brydd seg mindre om å betale, og ikke ofret en liten tanke til artistene de likte, og at de faktisk trenger fans sin støtte for å kunne fortsette å lage musikk.

En annen, mindre kynisk vinkling på problemet, er at de fleste personer ikke har noe imot å betale, men at det er vanskelig å sette seg inn i et tilbud og stresse med det, når det er så lett å laste ned. Den generelle modellen om en statsstyrt nettside der alle får sin konto og alle rett og slett blir kastet inn i vil jo løse noen problemer der.

Hvis musikken er skattebetalt, vil jo folk nesten føle at de må bruke det, hvis de skal få igjen noe for skattepengene sine. Det er nok store sjanser for at noe slikt kunne utkonkurrere piratmarkedet.

Lenke til kommentar
Du kan godt si at det er urettferdig mot de som hører under gjennomsnittlig mye på musikk, men sånn er det med veldig mange andre ting her i landet også. Ta NRK-lisensen f.eks.... "jeg ser jo aldri på NRK jeg". Hørt den før? :) Og jeg kjører ikke bil - hvorfor skal jeg være med på å betale for utbedring av veiene? Lytting på musikk, seing av film, spilling av spill og lesing av bøker er såpass utbredt at jeg synes vi kan skjære alle over en kam og si at "dette er noe alle gjør sånn passe ofte".

Tja, men husk at du betaler TV avgift(hvet det vistnok skal hete kringkastings avgift, eller noe i den dur(. Ikke NRK avgift. NRK er statsfinansiert, på per definisjon skatter du til NRK. Du betaler dog ikke avgiften til NRK, dog mye som kommer inn via TV avgiften går til NRK.

Lenke til kommentar
Tja, men husk at du betaler TV avgift(hvet det vistnok skal hete kringkastings avgift, eller noe i den dur(. Ikke NRK avgift. NRK er statsfinansiert, på per definisjon skatter du til NRK. Du betaler dog ikke avgiften til NRK, dog mye som kommer inn via TV avgiften går til NRK.

I fare for å bevege meg off-topic her så har jeg fakturaen liggende her i alt rotet på skrivebordet. Der heter det Kringkastingsavgift og betales til NRK Lisensavdelingen. I NRKs nøkkeltall er NRK finansiert 95% av lisensen og 5% kommersielt. Altså finansieres det via lisensen og ikke statsbudsjettet. I praksis så blir det jo egentlig det samme siden NRK uansett er statseid. Forskjellen er at nå som vi får den på en egen faktura så blir den ekstra synlig. Hadde NRK vært finansiert direkte over statsbudsjettet så hadde alt vært mye enklere. Men den debatten kan vi ta her :).

I et forsøk på å bevege meg on-topic igjen så kan vi jo tenke oss hvordan innbetalingen til et system som ligner på modellen skissert i første post ville hørtes ut med NRKs ord (la oss kalle avgiften "kulturavgift"...):

"Kulturavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som laster ned musikk, film, spill, programmer, bøker eller tilsvarende materiale er pliktig å betale. Plikten til å betale kulturavgift er uavhengig av hvilken avspiller du har, og hvilke låter du velger å høre på, filmer du velger å se på, spill du velger å spille, programmer du velger å bruke, bøker du velger å lese eller tilsvarende materiale du velger å konsumere."

Endret av Pion
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Trådstarter har en interessant løsning på problemet med fildeling kontra viktigheten av å brødfø kunstnerne våre. Jeg har tenkt i disse baner selv, men har lurt på hvordan det hele skulle telles. Med en unik ID for hver person og en statlig side, så vil man forhåpentlig kunne lage et system der det ikke jukses. Jeg har bare lyst til å legge til at det ikke er noe i veien for å bruke torrent teknologi i tillegg til statlige servere. NRK har eksperimentert med et slikt system og det lot til å fungere godt.

Man kan selvsagt ikke la brukerne legge ut materiale selv, da dette lett ville føre til "ringer" av mennesker som lastet ned diverse søppel av hverandre, et veritabelt sugerør inn i statskassen. Man må allikevel regne med at alle som kjenner en artist, laster ned det han/hun har laget. Det er fremdeles en viss risiko for "nedlastings-ringer".

Svakheter jeg umiddelbart ser, er at det vil være opp til staten å velge ut materialet som skal ligge på siden. En annen ting er at man risikerer at det hele blir veldig dyrt, om man skal betale pr. sang.

For min egen del er jeg komfortabel med dagens system. Jeg har tilgang til alt og kjøper det jeg liker. Jeg bruker en i enkeltes øyne uanstendig stor andel av studielånet på spill og musikk, så dårlig samvittighet har jeg ikke.

Jeg ønsker å legalisere fildeling i første omgang. Konsekvensene kan bli mindre enn folk tror, fordi fildeling i praksis er legalisert. Og både programmerere, filmmakere og musikere lever, fordi folk flest ønsker å støtte kulturen de er glade i.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...