Gå til innhold

Forslag til løsning på fildelingsproblematikken

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert i dag av krevsvar.no, og Venstre som har vært flinkere enn de andre partiene når det gjelder å forklare og ta stilling til problemstillingen rundt hvordan artister skal kunne få betalt for åndsverkene sine. Tre under-problemstillinger er identifisert; hvordan penger skal hentes inn fra forbrukerne (finansiering), hvordan man kan måle antall nedlastinger (telling) og hvordan artistene skal få kompensasjon utbetalt (vederlag).

Jeg har satt sammen en figur som jeg mener gir en generell løsning på fildelingsproblematikken og inkluderer de fleste foreslåtte modellene:

post-4476-1252266325_thumb.png

Og så til hvordan jeg ser dette for meg i praksis:

Filtjeneren bør driftes av staten. Det har ingen hensikt å konkurranseutsette drift av denne filtjeneren, og det er enklere med tanke på at alt er samlet på ett sted. Se gjerne på det som en slags "kulturdatabase". Brukerne av denne filtjeneren kan laste ned hva de vil, så mange ganger de vil og fra hvor i Norge de vil (utenlandske IP-adresser bør muligens sperres ute), uten å betale noe hver gang de laster ned.

En lett tilgjengelig statsdrevet filtjener vil også hjelpe til med å få bedre oversikt over nedlastinger ettersom det vil være lettere å laste ned åndsverk fra denne filtjeneren enn fra andre fildelingsnettverk. Da kan man også åpne for fri fildeling mellom hverandre uten at det medfører noen betydelige problemer. De fleste nedlastinger vil uansett komme fra filtjeneren.

Finansiering (betaling fra bruker) foregår ved at brukeren betaler skatt. Skatten vil følgelig måtte heves noe, men til gjengjeld trenger ingen å bruke av privatbudsjettet på åndsverk lenger. På denne måten blir kultur også lettere tilgjengelig for de med lav inntekt. Det er viktig å merke seg at skatteøkningen kun skal gå til vederlag til artistene. Artistene har forøvrig også mulighet til å tjene penger ved å holde konserter osv. på privat basis som selvfølgelig holdes utenfor dette regnestykket.

For å foreta telling av antall ganger et åndsverk er lastet ned av unike brukere må hver bruker identifisere seg. Det holder ikke med CAPTCHA og godkjent e-postadresse. For å sikre svindel må det knyttes opp mot et kredittkort, personnummer eller tilsvarende.

Artistene bør få vederlag basert på antall personer som har lastet ned åndsverket. Kompensasjonen bør kanskje ikke være proporsjonal med antall nedlastinger ettersom noe som er lastet ned 1.000.000 ganger ikke nødvendigvis er verdt ti ganger så mye som noe som er lastet ned 100.000 ganger. Jeg foreslår at kompensasjonen er en logaritmisk, eller kanskje en kvadratrot-funksjon av antall nedlastinger. Hvis for eksempel kompensasjon = roten av antall nedlastinger ganger 1000 kroner så vil 1.000.000 nedlastinger gi 1.000.000,- i kompensasjon, mens 100.000 nedlastinger gir 316.227,- i kompensasjon. Når det er sagt så er jeg ganske åpen for andre forslag til hvordan denne funksjonen skal utformes.

Mitt forslag:

post-4476-1252269663_thumb.png

Hva tror dere om denne løsningen? Ser dere noen problemer? Har dere et bedre forslag?

Edit (Jeg har i løpet av tråden utdypet forslaget litt, og jeg oppsummerer her):

• Utenlandske artister skal stille på lik linje som norske i dette systemet.
  • Kommersielle aktører (plate-/film-/programvareselskaper) kan også fungere som "artist" i modellen, men det vil ikke lenger være rom for å drive med nettbasert distribusjon.
  • Det er ikke sånn at staten skal bestemme hva som er kunst eller ikke. Det som er i etterspørsel (mange som laster ned) vil bli gitt større vederlag, og det som er i overflod (mye likt å velge mellom, mindre til hver og en) vil gies mindre vederlag. Det er blant annet dette "telling" handler om.
  • Skatten skal ikke øke per nedlasting. Jeg vil at det hvert år skal være en post på statsbudsjettet som går til dette. Kanskje også underposter som går på musikk, film og programmer så vi slipper å vekte de forskjellige kunsformene mot hverandre. En nedlasting belønnes altså med et "vekttall" som jeg kaller det, og nøyaktig hele budsjettposten (hverken mer eller mindre) fordeles ut til artistene basert på hvor mange av disse vekttallene de har fått (gjerne en gang i måneden).
  • Artister kan ikke lenger selv sette prisen på bidragene sine. Det er også en forskjellig mengde arbeid som står bak én sang i forhold til én film. Forslaget mitt går på en vekting hvor det gies et antall "vekttall" per sekund lyd, per sekund video, per bilde (for malerier, fotografier etc) og per ord (bøker osv). Dette ganges så opp med antall nedlastinger. Det vanskeligste er å vekte programvare. Jeg foreslår at det brukes et eller annet verktøy for å bestemme kodemetrikk som f.eks. antall reelle kodelinjer og kodekompleksitet, for så å basere vektingen på dette.
  • Det bør oppfordres til bruk av åpen kildekode på programmer og Creative Commons eller tilsvarende på annen kunst. For eksempel kan vekttallene dobles hvis man bruker disse lisensene. Det vil kanskje ikke ha så mye å si innenfor landegrensene ettersom det uansett vil være åpent for alle å laste ned. Men ved å frigi mest mulig Norsk kultur til resten av verden istedenfor å eksportere åndsverkene kommersielt så vil det demonstrere for alle andre land at dette systemet fungerer.
  • Både ved bruk av åpen kildekode og ved produksjon av musikk benytter man seg ofte av store deler allerede eksisterende materiale. Når artistene sender inn bidragene sine så må de også oppgi hvilke (og hvor mye) andre åndsverk bidraget er basert på. Dette bør nok sjekkes av staten for å unngå juks, men jeg tror ikke dette blir en særlig stor jobb.
  • En til regel når det gjelder telling; Hvis det lages to sanger, A og B, der B består 50% av A og jeg laster ned begge sangene, så skal det fortsatt bare telle som én nedlasting av A. Laster jeg derimot bare ned B så skal det telle som en 50% nedlasting av B.

Edit:

Merk at for å være med i debatten bør du være enig i at artister fortjener betaling for arbeidet sitt. Dette er en debatt om hvordan artister skal få betalt på en måte som også er akseptabel for brukerne. Vi vil dele filer, vi vil ikke ha DRM og artister må alikevel få betalt. De som ikke ønsker et system som sørger for kompensasjon til artister, eller ønsker å diskutere fundamentalt rundt hva som er best av det offentlige og private oppfordres til å ta de debattene i andre tråder. Når det er sagt så er det selvfølgelig lov å argumentere for og mot et offentlig eller privat alternativ så lenge vi holder oss på sak.

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må alle betale denne skatten? selv om de ikke laster ned?

hvis man skal betale for fildeling så må de som bruker linjen sin til å laste opp få betaling og dem som ripper sanger, filmer og diverse få betaling. en film kommer i masse forskjellige format, hver og en lages av en person, skal denne personen få betaling? for det tar jo flere timer med maskinkraft for å lage en 1080p encode.

Lenke til kommentar
Må alle betale denne skatten? selv om de ikke laster ned?

hvis man skal betale for fildeling så må de som bruker linjen sin til å laste opp få betaling og dem som ripper sanger, filmer og diverse få betaling. en film kommer i masse forskjellige format, hver og en lages av en person, skal denne personen få betaling? for det tar jo flere timer med maskinkraft for å lage en 1080p encode.

Alle må betale skatten ja. Prisene på CDer/DVDer osv vil jo ikke lenger trenge å være særlig større enn det det koster å trykke de opp. Om du laster det ned selv, eller om platebutikken/filmsjappa laster de ned for deg skal ikke ha noe å si. Jeg vet ikke helt hvordan telling vil fungere i fysiske butikker isåfall men...

"Jeg laster ikke ned, så hvorfor må jeg betale for det?"-argumentet blir som "nei men jeg ser jo aldri på NRK jeg så hvorfor må jeg betale lisens?". Det er bare å innrømme det, du benytter deg av NRKs kanaler og du laster også ned. Hovedgrunnen til at ikke flere laster ned film, musikk og spill over nett i dag er at det ikke er tilgjengelig nok. I det det blir like lett som å skrive et Word-dokument så kan til-og-med mamma gjøre det. Jeg har ikke bil så hvorfor skal jeg betale for veier?

De som ripper, encoder osv skal ikke ha noe rett på betaling. De har ikke utført i nærheten av like mye arbeid som artisten. Å tilby åndsverkene i flest mulig formater (bitrates etc.) bør uansett være en oppgave som ligger hos de som drifter filtjeneren, altså staten.

Jeg synes ærlig talt dette er noe artistene må finne ut av selv, og ikke noe staten skal blande seg inn i.

Så du vil ha en kommersiell løsning? Hvordan vil du at det skal fungere?

Endret av Pion
Lenke til kommentar

Det må artistene finne ut av selv. Hvis de ikke finner en løsning, kan de finne seg et annet yrke. Men det ser jo ut som om de tjener penger selv om piratkopieringen øker og øker.

Hvordan kan du forsvare å tvinge folk tli å betale for dette?

Endret av klatreren
Lenke til kommentar
Hva tror dere om denne løsningen? Ser dere noen problemer? Har dere et bedre forslag?
Fantastisk løsning!!

Hva om vi utvider den litt? Se på mitt forslag nedenfor.

post-43283-1252273336_thumb.png

Vi kan da bytte ut "1. Produsentene" med Staten.

"2. Vare" bytter vi ut med bensin, mat, bolig, underholdning, klær osv.

"3. Henter varen" blir da at du går i butikken og forsyner deg med det du vil. Ingen trenger å betale.

Vent litt! Enda en fantastisk ide!! Hva om all lønnen vår går til Staten, og så kan Staten fordele "godene" til folket etter behov.

Jeg føler liksom at denne modellen har vært prøvd ut før, uten at jeg helt klarer å komme på hvor... Hmm?? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Vent litt! Enda en fantastisk ide!! Hva om all lønnen vår går til Staten, og så kan Staten fordele "godene" til folket etter behov.

Jeg føler liksom at denne modellen har vært prøvd ut før, uten at jeg helt klarer å komme på hvor... Hmm?? Noen som kan hjelpe?

Offentlig kontra privat er selvfølgelig noe som må veies opp for hverandre og vi vil ikke ha for mye eller for lite av hverken heller. Det virker som du brenner inne med en bedre løsning på problemstillingen?

Endret av Robert
Fjernet sitat av slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Det formanes herved til en saklig diskusjon. Innlegg som bryter med retningslinjene er blitt slettet og vil forsette å bli slettet uten forvarsel.

Les de fullstendige retningslinjene for Diskusjon.no her.

Har man ikke noe å bidra med i tråden, ikke opprett innlegg i den.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar
Offentlig kontra privat er selvfølgelig noe som må veies opp for hverandre og vi vil ikke ha for mye eller for lite av hverken heller. Det virker som du brenner inne med en bedre løsning på problemstillingen?
Staten skal ikke ha ansvar for det som ikke er basisbehov. Med det tenker jeg f.eks. på sikkerhet, utdannelse, helse. Film og musikk er definitivt ikke et basisbehov, på samme måte som kino, teater og konserter ikke er det. Det er forskjell på å gi litt statelig støtte til kulturlivet og at staten overtar hele greit. Dessuten skal ikke staten tvinge (gjennom skatter og avgifter) forbrukervarer på folk mot deres ønske. Det er ille nok med NRK-lisensen, selv om jeg synes NRK produserer endel sammfunnsnyttig materiale.

Mitt forslag er å bekjempe ulovlig fildeling på samme måte som en bekjemper andre lovbrudd på. I tillegg må det komme flere gode distribusjonstjenester (men ikke statlige). Det finnes endel gode for musikk, men gode filmtjenester er dessverre mangelvare, spesielt for utleie.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Enten artisten eier en sang eller ikke - vil du ikke at de artistene som er flinke skal drive med det på fulltid?

Hvis folk vil dette, vil de betale for det.

Så du legger til grunn at mennesket i bunn og grunn er godt? Gitt muligheten så ville alle betalt for seg?

Mitt forslag er å bekjempe ulovlig fildeling på samme måte som en bekjemper andre lovbrudd på.

Vil du ha økt overvåking av nettbrukere? Det krever ganske mye ressurser å håndheve dagens lovgivning på dette feltet...

Lenke til kommentar
Fantastisk løsning!!

Hva om vi utvider den litt? Se på mitt forslag nedenfor.

post-43283-1252273336_thumb.png

Vi kan da bytte ut "1. Produsentene" med Staten.

"2. Vare" bytter vi ut med bensin, mat, bolig, underholdning, klær osv.

"3. Henter varen" blir da at du går i butikken og forsyner deg med det du vil. Ingen trenger å betale.

Ja, det er jo det som har skjedd i alle land med offentlige biblioteker.

Lenke til kommentar
Vil du ha økt overvåking av nettbrukere? Det krever ganske mye ressurser å håndheve dagens lovgivning på dette feltet...
Jeg ønsker ikke at rettsvesenet i hovedsak skal angripe brukerene. Derimot må det slås kraftigere ned på de som tilbyr disse tjenestene. Du kan gjerne sammenlikne det med måten narkotikakriminalitet bekjempes. Det brukes nemlig mye mer ressurser på å bekjempe salgsledd enn enkeltbrukere, og det er selvfølgelig mye mer effektivt å angripe problemet så nær roten som mulig.
Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke at rettsvesenet i hovedsak skal angripe brukerene. Derimot må det slås kraftigere ned på de som tilbyr disse tjenestene. Du kan gjerne sammenlikne det med måten narkotikakriminalitet bekjempes. Det brukes nemlig mye mer ressurser på å bekjempe salgsledd enn enkeltbrukere, og det er selvfølgelig mye mer effektivt å angripe problemet så nær roten som mulig.

Vi er omtrent der hvor "brukerne" er de samme som "tilbyderne".

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Vi er omtrent der hvor "brukerne" er de samme som "tilbyderne".
Nei, for brukerene vil aldri kunne finne hverandre på noen effektiv måte uten en sentral tjeneste som f.eks. en torrenttracker. Uten trackere (og tilsvarende) ville det aller meste av ulovlig fildeling forsvunnet. Da er det kun en liten kjerne av fildelere som vil eksistere.

Før Kazaa var det "ingen" (som i nesten ingen) vanlige personer som drev med ulovlig fildeling.

Lenke til kommentar
Nei, for brukerene vil aldri kunne finne hverandre på noen effektiv måte uten en sentral tjeneste som f.eks. en torrenttracker. Uten trackere (og tilsvarende) ville det aller meste av ulovlig fildeling forsvunnet. Da er det kun en liten kjerne av fildelere som vil eksistere.

Dette kan du ikke vite.

Før Kazaa var det "ingen" (som i nesten ingen) vanlige personer som drev med ulovlig fildeling.

Teknologien er kommet mye lenger siden den gang.

Lenke til kommentar

Dette kan du ikke vite.

Teknologien er kommet mye lenger siden den gang.

1. Jo, jeg kan det. Uten enkle tjenester så vil ikke vanlige "dumme" brukere vite hvor de skal lete.

De kan selvfølgelig brenne cder, sende musikk på mail, eksterne harddisker osv, til personer de kjenner, men dette er ikke noe stort problem. Problemet oppstår når du lett kan søke opp og laste ned materiale fra millioner av personer du ikke kjenner, og ikke trenger å kjenne. Da trenger du en tjenestetilbyder som tar seg av den avanserte formidlingen.

2. Teknologien har faktisk ikke kommet så mye lenger siden Kazaa. Fortsatt trenger du en tjener som kjenner til alle klientene og som setter deg i kontakt med dem. At noen har laget en litt mer effektivt overføringsprotokoll (bittorrent) er ikke viktig. Grunnprinsippet er fortsatt det samme.

Lenke til kommentar

kaffenils: Det kan hende det kommer et enkelt og brukervennlig program som kommuniserer kryptert med vennene dine uten å gå gjennom en sentral tjener. Via vennene dine kan det finne andre brukere osv osv. Med dagens lovverk vil piratene alltid ligge et skritt foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...