Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

15 år, lyst til og dra til Bergen for en helg, men får ikke lov...

Gjest Anonym konto

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym konto

Hei!

Som sagt, jeg har lyst til og dra til bergen i en helg. Har tenkt til å dra med 3 kamerater. Får ikke lov fra foreldrene mine... Jeg blir meget irritert fordi de ikke kommer opp med ett eneste saklig argument... Har de noen rett til og holde meg tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Som sagt, jeg har lyst til og dra til bergen i en helg. Har tenkt til å dra med 3 kamerater. Får ikke lov fra foreldrene mine... Jeg blir meget irritert fordi de ikke kommer opp med ett eneste saklig argument... Har de noen rett til og holde meg tilbake?

Selvfølgelig har de det. Du har ingenting du skulle ha sagt før du fyller 18.

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

I Bergen skal jeg skate! Det er satt opp en helt ny skatepark i sentrum. Har funnet et ungdomsherberge ikke veldig langt frå parken. (Det skal sies at jeg blir 16 om én mnd.)

De har virkelig ingen grunn til og ikke sende meg dit. ( for og si det sånn) Vi har bekjente der som kan "være der" for oss, hvis noe skal gå galt. Som sagt så har de ingen argumenter som sier hvorfor jeg ikke skal kunne dra dit. (Dette innrømmer de inndirekte ved at jeg spør etter argumentene, og at de ikke kommer med noe svar.) Håpløst spør du meg! Jeg vil betegne det som maktmisbruk!

Endret av Anonym konto
Lenke til kommentar
I bergen skal jeg skate! Det er satt opp en helt ny skatepark i sentrum. Har funnet et ungdomsherberge ikke veldig langt frå parken. Det skal sies at jeg blir 16 om én mnd.

De har virkelig ingen grunn til og ikke sende meg dit. ( for og si det sånn) Vi har bekjente der som "være der" for oss hvis noe skal gå galt. Som sagt så har dem ingen argumenter for at jeg ikke skal dra dit.( dette innrømmer de inndirekte ved at jeg spør etter argumentene, og at de ikke kommer med noe svar.) Håpløst spør du meg! Mulig jeg vil betegne det som maktmisbruk!

Du er fortsatt IKKE 18år. Med så mange unge i dag som drikker osv i ung alder skjønner jeg godt at dine foreldre sier at du ikke får reise dit.De vet tross alt ikke hva du skulle finne på der. Foreldrene dine bryr seg om deg og jeg tror faktisk du ville sakt det samme til dine evt kommende unger en gang i fremtiden. Jeg fikk heller ikke lov til sånt når jeg var ung og jeg er glad for det! Vær heller glad for at du har foreldre som bryr seg om deg en at du får gjøre hva du vil...jada jeg veit dette høres tåpelig ut... det syntes jeg også da jeg var 15/16

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto
I bergen skal jeg skate! Det er satt opp en helt ny skatepark i sentrum. Har funnet et ungdomsherberge ikke veldig langt frå parken. Det skal sies at jeg blir 16 om én mnd.

De har virkelig ingen grunn til og ikke sende meg dit. ( for og si det sånn) Vi har bekjente der som "være der" for oss hvis noe skal gå galt. Som sagt så har dem ingen argumenter for at jeg ikke skal dra dit.( dette innrømmer de inndirekte ved at jeg spør etter argumentene, og at de ikke kommer med noe svar.) Håpløst spør du meg! Mulig jeg vil betegne det som maktmisbruk!

Du er fortsatt IKKE 18år. Med så mange unge i dag som drikker osv i ung alder skjønner jeg godt at dine foreldre sier at du ikke får reise dit.De vet tross alt ikke hva du skulle finne på der. Foreldrene dine bryr seg om deg og jeg tror faktisk du ville sakt det samme til dine evt kommende unger en gang i fremtiden. Jeg fikk heller ikke lov til sånt når jeg var ung og jeg er glad for det! Vær heller glad for at du har foreldre som bryr seg om deg en at du får gjøre hva du vil...jada jeg veit dette høres tåpelig ut... det syntes jeg også da jeg var 15/16

Det skal sies at jeg ikke drikker,( noe de vet godt) eller gjør noe annet tull. Jeg vet tross alt hva jeg kan finne på!

Ja, det er bra at de bryr seg! Men jeg ser ikke hva som kan gå galt, og det gjør ikke de heller. Det er derfor jeg synes dette er håpløst! Det beste de sier er at det skal komme en tilfeldig bande og overfalle oss...

Men for all del, takk for svar :D

Endret av Anonym konto
Lenke til kommentar

Altså, regner med at alle har vært igjennom en lignende situasjon på en eller annen måte, da det er helt normalt for foreldre å ikke ville sende sine barn inn i situasjoner de selv ikke har kontroll over... Dine foreldre vil alltid ha siste ordet, i hvert fall så lenge du er under 18 år og/eller bor hjemme. Kan med nesten 100% sikkerhet si at du ikke kommer til å gi deg, men om du i motsetning til meg på din alder klarer å innse fakta, kommer du ikke til å komme noen vei med dette! ;) Spar kreftene; det vil garantert bli flere ting de kommer til å nekte deg! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Det var akkurat derfor jeg opprettet denne tråden ;) For å se om det var noe poeng å fortsette kampen ;) Har innsett fakta, men forstatt like irritert over begrunnelsen for at jeg ikke kan dra...( nemlig, "Jeg er din mor/far, og jeg bestemmer!")

Endret av Anonym konto
Lenke til kommentar

Altså, det er et gått stykke fra Oslo til Bergen.

Syntes det hadde vært litt uansvarlig å sende sin 15 ( 16 ) årige sønn så langt.

Husk, se dette fra foreldrene dine sin side også :)

MEN, så kom jeg til å tenke, en 16 åring er jo nokså gammel og mest sannsynlig nok moden til dette.

Nei, nå ble jeg litt usikker :/

Lenke til kommentar
MEN, så kom jeg til å tenke, en 16 åring er jo nokså gammel og mest sannsynlig nok moden til dette.

Tja... På den annen side var vel jeg 17 da mine foreldre lot meg dra til England alene. Jeg klarte meg faktisk veldig bra, men når jeg ser tilbake på det var de sprø som lot meg dra. Jeg ville ikke gjort det samme.

Lenke til kommentar

Tja... På den annen side var vel jeg 17 da mine foreldre lot meg dra til England alene. Jeg klarte meg faktisk veldig bra, men når jeg ser tilbake på det var de sprø som lot meg dra. Jeg ville ikke gjort det samme.

Jøss, når man er 17 er man jo så å si voksen, eller, er vel delte meninger på dette da.

Man kan heller si at da er man voksen "nok" til å klare seg på egen hånd ifølge meg da.

Lenke til kommentar
Jøss, når man er 17 er man jo så å si voksen, eller, er vel delte meninger på dette da.

Man kan heller si at da er man voksen "nok" til å klare seg på egen hånd ifølge meg da.

Moden nok til å klare seg selv betyr ikke at det er lurt å la en persons første tur ut av landet være på egen hånd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...