Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går 1,6 passat egentlig noke godt?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer og kjøpe en VW passat 1,6 bensin bil på omtrent 102 hesta

Det jeg lurer på er om den bilen her går noe fort i det heile tatt?

drar den med folk i?

eller går den rett og slett som et jævla dass :p

eg har hitil fått mykje negativ respons, eg kan ingenting / veldig lite om kor vidt det går and og hente noke meir utav en sånn bil, eg ønsker meg en bil som eg kan kjøre med alle plasser, med gjerne både 4-5 i bilen uten og bli direkte hemma av at bilen drar direkte dårli, ikkje klare og holde ei gjevn fin fart, eller at bilen får andre typer problem, er bilen for tung?

er dette noe jeg burde kjøpe ja/nei

Bilen er brukt og har gått 154.000, pent brukt

for og sei det sånn, kjøpe den mest for utsende sin del, veit ikkje om det kan være mulig og skifte motor i bilen, alt av svar og tips blir godt motatt

Motorinfo

Motoreffekt: 102 hk

Motorvolum: 1600 ccm

Girkasse: Manuell

Girbetegnelse: 5-trinns

Drivstoff: Bensin

Maxhast.: 220 km/t

Hjuldrift: Forhjulsdrift

henta ut av annonsa

Sedan på 1400 KG

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VW Passat er ikke noen lettvekter, så en 1,6 bensin med 102hk, kan nok bli litt snaut på den bilen.

Jaa, men nå lurer eg på om den klarer og holde kanskje 100 - 120 med 5 stykker i bilen er ikke fuckings fantomet på veiene akkurat :p

Men er det en bil jeg kan få problem me at den absolutt ikke drar i oppoverbakker viss eg foreksempel har folk og last i bilen?

Lenke til kommentar

Ja ok. 100+ hester burde vel gå greit i bakken det. Jeg lånte meg en golf med en 66-67 hester for en stund tilbake og det var fryktelig triste greier. Selv om den var lett.

Men er det er en bil du skal kjøpe eller? Du finner vel fort ut når du prøvekjører om det er noe drag.

Lenke til kommentar

1.6 er for lite i en Passat, bilen er rett og slett for tung.

Fin regel jeg har funnet meg er iallfall at man bør ha rundt 90hk/tonn. Har man mindre blir det som regel slik at man blir nødt til å gire ned overalt og kjøring blir rett og slett uøkonomisk. Min Fiesta 1.4 (90HK) går på 0.5-0.6 mila (blandet), enda dette er en bil fra 97. Grunnen til at jeg kan kjøre den så lavt er at jeg kan ha 5 gir overalt. En bil med for liten motor gjør ofte til at du må gire ned og blir derfor uøkonomisk. Passat er tilnærmet like stor som Ford Mondeo og nærmest alle der er solgt med 1.8 liters motor på 130hk. Du bør finne en Passat med en motor som har rundt 130hk.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg har selv 100 gamp i Carismaen min som veier 1150 kg, og det funker forsåvidt greit med folk bilen. Klarer FINT å ligge i 110-120 uten å måtte tyne den spesielt mye. Likevel er det ikke noen racer. Forbikjøringer og hurtige akselerasjoner er ikke helt greia.

Kjenner god forskjell fra bare meg i bilen og til full bil. Så passaten som veier 1400 kg er kanskje litt i tyngste laget til den lille motoren.

edit:

220 km/t er vel litt mye? Det tror jeg rett og slett ikke noe på.

Endret av Oppkast
Lenke til kommentar
Tipper den passaten kun får 220 i medvind, bratt nedoverbakke og med sterk hjemlengsel.

Å ja den biln har nok motor til vanlig kjøring.

Den når nok ikkje 220 kmt før fritt fall frå 3 KM

Så det du seie e at den ikkje stoppa i ei 8% stigining?

eller klare eg og holde 80 KMT i 5gir?

eg skal jo såklart prøve bilen, men 3 tima og kjøre, og viss de e så forgjeves :p

Lenke til kommentar

Vi har en 1.6 Passat. Ingen racer, men klarer seg greit både på korte og lange turer. Det er riktig som sagt over, med flere hester pr. kilo blir det mindre giring. På den annen side blir jo bilen dyrere også da, og vi har jo stort sett 80 km/t i fartsgrense i alle fall. Det gjelder bare å tenke seg om to ganger før man leker forbikjøringsleken...

Før det hadde vi en Golf med samme motorstørrelsen. Forskjellen var at vi kunne kjøre på tredje gir opp fjellet her vi bor. Til gjengjeld var det mindre plass til både bagasje og passasjerer.

Det er mye prestisje i dette med kraftige motorer. Når jeg vokste opp var det bare en drøm å ha en bil med over 100 hester. Senere fikk min far seg en 3. liters Ford Capri. (Også kjent som "OBOS-Mustang".) Den gikk fort, men kjøreegenskapene var heller så som så. Den var ingen racer på vinterføre, for å si det sånn.

Så det spørs på forventningene og behovet. Skal du ha et transportmiddel til en fornuftig pris er en brukt Passat en grei ting. Skal du imponere noen finnes det heftigere alternativer.

Igår møtte jeg en god gammel Ferrari 308 GTS ute i Åsane. Det var drømmebilen når jeg var ung. Men jeg tror jeg hadde blitt litt frustrert av å sitte i den i rushtiden på Fjøsangerveien.

Når det gjlder Passaten: Vi har hatt endel problemer med vår. Bremsene henger seg opp og slites før tiden. Det fikk vi på garantien, men det er jo irriterende allikevel. Og wiren på vindusheisen har røket to ganger. Den kan ikke skiftes, da er det ut med hele mekanismen og 3700,- kroner mindre på bankkontoen...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...