crosskarl Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 hei gutt på 16 her! kan jeg miste lappen vis jeg kjører en traktor som er bygd til å kjøre fortere enn 40km/t, eller vil jeg bare få en bot og noen prikker? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 En traktor med høyere konstruktiv hastighet enn 40 km/t krever førerkort klasse CE. Å kjøre noe man ikke har førerkort for straffes med seks måneders sperrefrist før man kan få førerrett i den aktuelle klassen, pluss en bot på mellom tre og seks høvdinger. I tillegg vil eieren som lar deg kjøre miste lappen hvis du forårsaker en farlig situasjon eller en ulykke. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 En traktor med høyere konstruktiv hastighet enn 40 km/t krever førerkort klasse CE. Å kjøre noe man ikke har førerkort for straffes med seks måneders sperrefrist før man kan få førerrett i den aktuelle klassen, pluss en bot på mellom tre og seks høvdinger. I tillegg vil eieren som lar deg kjøre miste lappen hvis du forårsaker en farlig situasjon eller en ulykke. ..trenger ikke å forårsake en farlig situasjon eller en ulykke, engang. Det holder lenge at eieren har lånt den bort til en som ikke var skikket til å føre den aktuelle motorvognen. Vtrl § 17 2. ledd jf § 31. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 En traktor med høyere konstruktiv hastighet enn 40 km/t krever førerkort klasse CE. Å kjøre noe man ikke har førerkort for straffes med seks måneders sperrefrist før man kan få førerrett i den aktuelle klassen, pluss en bot på mellom tre og seks høvdinger. I tillegg vil eieren som lar deg kjøre miste lappen hvis du forårsaker en farlig situasjon eller en ulykke. ..trenger ikke å forårsake en farlig situasjon eller en ulykke, engang. Det holder lenge at eieren har lånt den bort til en som ikke var skikket til å føre den aktuelle motorvognen. Vtrl § 17 2. ledd jf § 31. kan du gi meg en link til det paragrafet? slik at jeg kan sjekke det ut selv. Men ellers takk:) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 vegtrafikkloven § 17. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 En traktor med høyere konstruktiv hastighet enn 40 km/t krever førerkort klasse CE. Å kjøre noe man ikke har førerkort for straffes med seks måneders sperrefrist før man kan få førerrett i den aktuelle klassen, pluss en bot på mellom tre og seks høvdinger. I tillegg vil eieren som lar deg kjøre miste lappen hvis du forårsaker en farlig situasjon eller en ulykke. ..trenger ikke å forårsake en farlig situasjon eller en ulykke, engang. Det holder lenge at eieren har lånt den bort til en som ikke var skikket til å føre den aktuelle motorvognen. Vtrl § 17 2. ledd jf § 31. Dere tar begge feil, fordi jeg har snakket med kjørelæreren min og han sier at jeg kan kjøre en traktor som går i 70km/t vis jeg vil, alt sammen spørs på totalvekt og fjøring på traktoren Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Førerkort klasse T gjelder kun for traktorer som har konstruktiv hastigthet opptil 40 km/t og tillat totalvekt på 25 (?) tonn. Som Krikkert sier over her. 1 Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Førerkort klasse T gjelder kun for traktorer som har konstruktiv hastigthet opptil 40 km/t og tillat totalvekt på 25 (?) tonn.Som Krikkert sier over her. Men det ligger mere i det bak, vis du leser traktor boka så blir du nesten lurt av svaret vis du ikke leser det nøye. fordi det er forskjell fra vis traktoren veier under 3500kg og 7500 kg også kommer fjøringer ved siden der, men er ikke helt sikker på totalvekten neda, så jeg skal spørre litt mere til neste uke. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg har akkurat tatt lappen på traktor og jeg mener ganske sikkert at tillat totalvekt er 25 tonn. Hvorfor fjøring skulle ha noe og si skjønner ikke jeg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Hva sier loven om bønder som lar 13-åringer kjøre traktor på jorder i forbindelse med gårdsdrift, mens han selv passer på at alt går bra? Det kan umulig straffes på samme måte som om de kjørte på vei... eller? Ja, jeg vet at veitrafikkloven visstnok gjelder hele landet, ikke bare offentlig vei. Endret 12. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Du må være 15 år for å øvelseskjøre med traktor, samma om du kjører på jorder eller på offentlig vei. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 Jeg har akkurat tatt lappen på traktor og jeg mener ganske sikkert at tillat totalvekt er 25 tonn. Hvorfor fjøring skulle ha noe og si skjønner ikke jeg. med henger ja, men nå snakker jeg bare om traktoren da. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du kan fortsatt bare kjøre en traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t med førerkort klasse T. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Du kan fortsatt bare kjøre en traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t med førerkort klasse T. Se her og les. ''Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer).'' Så du det ordet behøver?.... så her står det at man kan kjøra fortere, det kommer helt ann på ossen traktor du kjører. Dette har jeg funnet på Vegvesen.no/t-lappen Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Du må være 15 år for å øvelseskjøre med traktor, samma om du kjører på jorder eller på offentlig vei. Du har lov til å kjøre traktor på gården når du har fylt 14år Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvslags traktorer har jeg lov å føre med klasse B? Vet maxvekten er 3,5 tonn, men jeg vet ikke hvor store traktorer med den vekten er. Lurer spesifikkt på om jeg har lov å kjøre min onkels Massey/Ferguson, men jeg husker ikke modellnummeret eller vekten på den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvslags traktorer har jeg lov å føre med klasse B?Vet maxvekten er 3,5 tonn, men jeg vet ikke hvor store traktorer med den vekten er. Lurer spesifikkt på om jeg har lov å kjøre min onkels Massey/Ferguson, men jeg husker ikke modellnummeret eller vekten på den. Husk at det er totalvekten som kan være maks 3,5 tonn, ikke egenvekten. 3,5 tonn totalvekt er veldig lite, nærmest bare på denne størrelsen. (ok, eksemplet har egenvekt 1120 kg, så de kan nok være endel større før du ender på 3,5 tonn totalvekt, men du skjønner nok poenget). Skal du kjøre noe tyngre, så anbefaler jeg å utvide fra B til BE, det blir enklest, billigst og gir mest for pengene, i og med at du da også kan kjøre bil med tung henger, noe du ikke kan med klasse T. En pakkepris på BE med et par veiledningstimer og pålagt lastsikringskurs koster ikke mer enn ca. 4-5000kr, å ta klasse T vil sannsynligvis bli minst like dyrt. Husker du noenlunde hvor mange hestekrefter denne MF'en har, så kan jeg alltids komme med en kvalifisert gjetning, men det beste er jo å sjekke vognkortet... Eller brosjyrene som sikkert fins på nett. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Har ikke den fjerneste anelse om hvor mange hester den har. Men... Hvor stor traktor får jeg kjøre hvis jeg skaffer klasse BE? Er det ingen praktisk del man må gjennom for å få BE? En slags oppkjøring, kanskje? Har BMS allerede. Endret 15. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Men... Hvor stor traktor får jeg kjøre hvis jeg skaffer klasse BE? Er det ingen praktisk del man må gjennom for å få BE? En slags oppkjøring, kanskje? Jo, oppkjøring er det, og kostnaden med førerprøve (550,-) og førerkort (250,-) kommer i tillegg til selve pakkeprisen på kurset (5000,-). Priseksemplene hentet fra min lokale trafikkskole. Med BE får du kjøre inntil 25 tonn vogntogvekt (altså summen av tillatte totalvekter for traktor+henger) og maks 40km/t. Det samme med T, men der får du ubegrenset vekt etter to års prøvetid eller 21 års alder, men fremdeles 40-grense. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Tror jeg skal ta BE når jeg får tid. Har kjørt med tilhenger bare en eneste gang, og den var så liten at det var en vits. Det skal bli greit å slippe å regne for å vite hva man kan kjøre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå