G Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Har en VMware Player programvare som er bygget med .rpm på slutten av filnavnet. Hvordan installerer jeg den eventuellt på Ubuntu Linux? Er .rpm kompatible med denne Linux distro'en? Om det ikke er riktig pakke til pakkesystemet på Ubuntu, går det da an å få lagt inn ett program som kan installere denne .rpm-filen for meg på Ubuntu? Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Prøv med alien package converter. $sudo apt-get install alien $sudo alien -k navn-på-rpm-fil.rpm Dette konverterer .rpm-fila til .deb Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Flottings. Skal prøves. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Alternativt har man også VirtualBox. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Har nå forsøkt å kjøre den lagde .deb-filen i det foreslåtte deb-håndteringsverktøyet. Fikk en kort prosess første gang, og andre gang sier den at deb-pakken allerede er installert og den spør om jeg vil reinstallere den. Når jeg nå har lagt inn ett virtuellt gjeste-OS til harddisk, så gjenkjenner den ikke hovedfilen som kjører og styrer dette Windows 2000 OS'et. Noe VMware Player i Windows-miljø gjør med en gang og den tilegner der ikoner og full pakke. Ikke finner jeg VMware Player blant applikasjonene, og jeg tviler på at det nå ligger på denne Ubuntu-installasjonen ennå. Jeg har til og med reboot'et PC'en. Fordi det kreves i Windows når en installerer ett slikt virtuellt styringsmiljø. Så hvorfor ikke også i Linux, men det hjalp ingenting. Jeg er Linux-nybegynner. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Men jeg har altså .rpm'en fra VMware, og filene til min Windows 2000 (gjeste-OS) er laget i VMware Workstation som jeg også har windows lisens for, og som jeg har laget i ett Windowsmiljø. Forsøker å få det til å virke i Linux gjennom VMware Player. Hadde vært stilig å se det virke. Forresten, så kom det hengelås på ikonet til den .deb-filen etter den var laget. Gjorde alt rett på desktop'en. Er det normalt med hengelås på filene etter en slik konvertering? Og hva betyr det ikonet i praksis? EDIT: Har null erfaring med VirtualBox, men en god del erfaring med VMware i Windowsmiljø. Endret 6. september 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 (endret) EDIT 2: Det er jo ett forum for VMware Player også da hos www.vmware.com på denne siden. EDIT 3: Må vel kanskje ty til brukermanualen da. Forsøker normalt å unngå slikt om jeg kan. Fant den her: http://www.vmware.com/pdf/vmware_player250.pdf On Linux, the bundle based VMware installer lets you install the product in one step. Install VMware Player on a Linux Host Using a bundleIf you downloaded the software, follow the installation procedure, but install from the directory where you saved the installer file (rather than the Linux directory on the CD). NOTE If you do not enable host-only networking when you install VMware Player, you cannot allow a virtual machine to use both bridged and host-only networking. 1 Log on to your Linux host with the user name you plan to use when running VMware Player. 2 In a terminal window, become root to perform the initial installation steps: su 3 If you are installing from a downloaded file, mount the VMware Player CD-ROM: u VMware-Player-e.x.p-<xxxx-xxxx>.i386.bundle or u VMware-Player-e.x.p-<xxxx-xxxx>.x86_64.bundle VMware-Player-e.x.p-<xxxxx>.<architecture>.bundle is the installation file. In the filename, <xxxx-xxxx> is a series of numbers representing the version and build numbers. 4 Run bundle specifying the installation file: sh VMware-Player-e.x.p-<xxxx-xxxx>.<architecture>.bundle 5 Accept the EULA to continue. 6 Open VMware Player from your Desktop Program menu or run vmplayer in a terminal to launch the kernel module updater to install and configure the kernel. Using Command-Line Installation Options You can also use command-line installation options to install Workstation on a Linux host. To use the options you must be logged in as root. After finishing the installation process exit from the root account. If the GUI based VMware Player installer fails, run the installation file with the --console command in your terminal. The common command-line installation options are the following: --gtk Opens the GUI based VMware installer which is the default option. --regular Shows the optional steps for installation such as the directory path for the Integrated Virtual Debugger for Eclipse. This is the default option. --console Lets you use the terminal for installation. --custom Shows all the directory paths for the binary files, library files, manual files, documentation files, and init script during installation. --required Opens only the EULA and proceeds to install VMware Player. --ignore-errors Uninstalls the files and ignores configuration errors during uninstall. Install VMware Player on a Linux Host Using an RPMIf you downloaded the software, follow the installation procedure, but install from the directory where you saved the installer file (rather than the Linux directory on the CD). NOTE If you do not enable host-only networking when you install VMware Player, you cannot allow a virtual machine to use both bridged and host-only networking. 1 Log on to your Linux host with the user name you plan to use when running VMware Player. 2 In a terminal window, become root to perform the initial installation steps: su 3 Run RPM specifying the installation file: rpm -Uhv VMware-<xxxx>.rpm VMware-<xxxx>.rpm is the installation file. In the filename, <xxxxx> is a series of numbers representing the version and build numbers. 4 Run the configuration program from the command line: vmware-config.pl 5 At the prompts, accept the default values. The configuration program displays a message saying the configuration completed successfully. If you do not see the configuration completion message, run the configuration program again. 6 When you are done, exit from the root account: exit Start VMware Player1 To open your VMware Player: Choose VMware Player from the Start > Programs menu in Windows or from the corresponding program menu in a Linux X windows session. n On Windows, type vmplayer from the Start > Run command menu. You can also type <path> \vmplayer.exe in the command interpreter, where <path> is the appropriate path on your system to the VMware Player executable file. n From the Linux command line, type <path>/vmplayer, where <path> is the appropriate path on your system to the VMware Player executable file. If you want to run VMware Player in the background, type <path>/vmplayer &. 2 Browse for the configuration file of the virtual machine that you want to run. You can also select a recently used virtual machine or download a virtual appliance from the Virtual Appliance Marketplace. You can use the field Files of type to filter the files that are displayed when you browse. VMware Player can open .vmx VMware configuration files, OVF, and OVA files. On Windows, VMware Player can open .vmc Microsoft Virtual PC and Virtual Server files and .sv2i Symantec Backup Exec System Recovery system images. 3 Select a virtual machine configuration file, and click Open. You can also open a virtual machine by right-clicking its configuration file to display a context menu from which you can open the virtual machine in VMware Player. Endret 6. september 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Har aldri hørt om .bundle-filer før, så derfor stolte jeg på den mer vanlige .rpm. Skulle nok ha fulgt oppskriften. Montro om jeg har rotet systemet mitt til nå. Får kanskje forsøke framgangsmåten som beskrevet i PDF. EDIT 2: Hvordan monterer en den der .bundle-filen som en CD-ROM i Ubuntu? Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Nå har jeg søkt på ordet mount i "spørsmålstegnet". Fikk tips der om Disk Mounter. Men den monterer jo helst bare hovedharddisk og reserveddisken ser det ut til. Må til i terminalen med forskjellige parametere da kanskje.. EDIT: Linux er ikke helt rett fram. Hva skjer om jeg skriver kun mount filnavnet.bundle ? Vil den se det som en CD-ROM da? mount -help forstår jeg meg ikke 100 prosent på. Altså .bundle er en slag CD-ROM image. Men klarer Linux å tolke det selv? Endret 6. september 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Nå har jeg brukt 'man mount' og 'man 8 mount (som foreslått av mount-kommando)' Blir ikke lurere av dette her. For meg ser det ut til at mount er laget for å montere enheter og ikke til å montere filer som en enhet. Finnes det ikke noen rett fram programvare for dette utenfor terminalen? Må vel til med litt kryptonitt på sudo, men da smelter vel kjernen. høh Den var tørr. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Tråden kan slettes. Ny angrepsvinkel funnet. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 for evt andre som sliter med vmware.bundle, disse kan kjøres direkte. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Laget i går en ny tråd for hvordan det gjøres ved hjelp av Ubuntu Community. Bedre forklart for hvordan få det til i Ubuntu enn hva VMware generellt forklarer for hvordan gjøre det på Linux. Nye tråden som er mye mer rett fram finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149946 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Alien er forresten nesten å regne som proof-of-concept og neppe noe man vil ønske å bruke aktivt. Forøvrig kan du fint montere filer som inneholder filsystemer med mount. Partisjoner er jo tross alt bare et spesielt tilfelle av dette i GNU/Linux (og de fleste andre *nix). Lenke til kommentar
HawP Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Grunnen til at VirtualBox ble nevnt, antar jeg, er at den kan lese .vmdk filene som VMWare bruker. Men du må nok først definere maskinene i VirtualBox, men kan da bruke .vmdk filene dine som diskfiler til disse. Og jeg vil ikke si at VirtualBox står så mye tilbake for VMWare workstation (noen småting jeg ikke kommer på kan det være), og etter versjon 2 ett-eller-annet så kan også VirtualBox lage bridged networks i GUI'et. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Tja, hovedgrunnen min var at man kan installere VB uten å bruke en hel kveld på guider. Jeg vet ærlig talt ikke så mye om VMWare, men man taper ikke så mye på å prøve Virtualbox. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 hvis du bruker en hel kveld på å gjøre en fil kjørbar og så kjøre den, for deretter å klikke next gjentatte ganger, så er det kanskje ikke produktet det er noe galt med. nå har jeg ikke testet nyeste virtualbox, men vmware workstation har tidligere vært lysår foran på snapshots og linked clones. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Forøvrig kan nevnes, at jeg fikk til å installere VMware Player i Ubuntu ved hjelp av en fantastisk fin guide i Ubuntu Community. Fikk til og med grafisk installasjon til å fungere fra VMware Player. Har testet en Windows 2000 Prof. i gjeste-OS under VMware Player i Ubuntu. Da har jeg også testet samme i Windows 7 med VMware Player. Vil faktisk påstå at VMware Player i Ubuntu virket mer responsivt enn under Windows 7. Men det mangler Unity i Linux-varianten av VMware Player. Unity vil si at ett vindu i gjeste-OS'et blir kommer rett ut på desktop'en i host-OS'et. Det vil si at Desktop'en i gjeste-OS'et skrelles bort og kun vinduet alene står igjen. Det fungerer også perfekt med flere enn ett vindu fra samme gjeste-OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå