Gå til innhold

Hvorfor blir Solen varmere?

Splitter

Anbefalte innlegg

Det sies at Solen er blitt varmere siden den ble dannet, men hva er det egentlig som gjør at Solen og andre stjerner blir varmere når de blir eldre?

Etter hvert som mer og mer hydrogen blir omdannet til helium, hadde jeg min egen lille teori om at temperaturøkningen kanskje kom av at stadig større mengder med helium begynte å fusjonere til tyngre grunnstoffer, men et raskt søk på Google slo beina under den teorien. Ikke nok med at den stakkars teorien min ble ødelagt, jeg leste også noe på DENNE siden som gjorde det hele enda vanskeligere å forstå.

Once all of the hydrogen in a gas is converted into helium-4, fusion stops until the temperature rises to about 10^8°K.

Hvorfor i all verden stiger temperaturen i en stjerne etter at fusjonen er stoppet opp, og betyr dette at fusjon faktisk får temperaturen i en stjerne til å synke??!? :dontgetit:

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, slik jeg har forstått det, så er det selve fusjonen som holder stjernen (sola) oppblåst til den størrelsen den har. Etter hvert som hydrogenet fusjonerer til det dobbelt så tunge grunnstoffet helium, så minker oppblåsingstrykket i kjernen litt og det tyngre grunnstoffet helium overvinner litt av oppblåsingen ved å gi kjernen mer gravitasjon. Dette øker konsentrasjonen av det gjenværende hydrogenet og dermed øker kjernetemperaturen. Dess mer helium det blir i sola, dess mer øker altså trykket i kjernen, og dess varmere blir sola.

Når alt hydrogenet er fusjonert (i sola skjer dette om ca 5 milliarder år), så faller stjernen sammen fordi det indre fusjonstrykket har forsvunnet, og gravitasjonen får kjernetemperaturen til å øke voldsomt, så mye at helium og andre stoffer (som var der fra starten) begynner å fusjonere. Dette øker igjen det indre oppblåsingstrykket voldsomt, noe som fører til at stjernen (sola) blåses opp til en gigantisk rød kjempe. Sola vil da bli så stor at både Merkur og Venus blir slukt, og Jorda vil dra opp en diger tidevannsbølge på solas overflate (i følge de nyeste endetidsberegningene). Denne tidevannsbølgen bremser farten på Jorda og den faller til slutt inn i sola den også. Mars og de ytre planetene vil overleve ved at de er langt nok unna sola.

Etter kjempestadiet vil sola falle sammen en gang til og denne gangen fører sammentrekkingen til at restene eksploderer og sprer restene av sola utover i galaksen. De ytre planetene vil forsvinne ut i det interstellare rommet på egen hånd når de ikke lengre holdes på plass av solas gravitasjon.

Med forbehold om at jeg ikke husker så alt for galt ...

Lenke til kommentar
Jepp. Har aldri tenkt på at en større andel av helium vil øke tyngdekraften i kjernen, men dette virker som en fornuftig forklaring.

Tyngdekraften vil ikke øke, men den blir mer konsentrert etterhvert som stadig tyngre grunnstoffer fusjoneres.

For de største stjernene ender ikke fusjonsprosessen før de har tatt for seg de første 26 grunnstoffene og de sitter igjen med jern. Når kjernen av jern har vokst seg stor nok blir temperaturen og trykket så høyt at jernatomene kollapser. Resultatet er en supernova. Det som er igjen blir til en nøytronstjerne, eller noe så snodig som et sort hull om stjernen var virkelig stor.

Temperaturen i en nøytronstjerne er til å begynne med opp mot 10^12 K, så det er ikke så rent lite varmt det blir etterhvert.

Stadig tyngre grunnstoffer på mindre og mindre plass er vel den enkleste forklaringen.

Lenke til kommentar
Jepp. Har aldri tenkt på at en større andel av helium vil øke tyngdekraften i kjernen, men dette virker som en fornuftig forklaring.

Tyngdekraften vil ikke øke, men den blir mer konsentrert etterhvert som stadig tyngre grunnstoffer fusjoneres.

Jo, det er nok mer riktig å si at tyngdekraften blir mer konsentrert ja. Hadde hastverk og uttrykket meg litt klønete, men tror jeg forstod hva Sealion mente. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...