Oxygen 07-12 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg likte Ubuntu sin meny bedre. Utenom det virka det ganske likt. Hvorfor kan jeg ikke velge min oppløsning i disse Linuxene slik jeg kan i WinXP? Musebevegelsene likte jeg heller ikke i Linux. Jeg vil ha den jevn slik som i WinXP. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Her må vi holde begrepene riktig. Først, det er distroen du bruker som bestemmer standard utsende, du kan endre det som du vil, ubuntu har en del inne pluss at du kan laste ned andre. Hvordan man endrer skjerm oppløsningen er forskjellig fra distro til distro. Ubuntu mener jeg har fått et ganske fint verktøy i de siste versjonene. Drivere må også installeres hvis produsenten av skjermkortet ikke har åpne drivere. Dette finner du i System menyen (installere ufrie drivere eller noe sånt) Men du burde skifte emnetittel hvis du går bort ifra den. Forskjellen Mint er basert på Ubuntu, bare med flere ting installert. Altså drivere og codecs, samt et annet design. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det er en del forskjeller på Ubuntu og Mint, mest synslig er det tilpassing av grensesnittet, selv om begge bruker Gnome. Mint har her valgt å gå vekk fra standard Gnome som Ubuntu har, og kun plassert et panel nederst på skjermen. Her finner man også en annen meny som har forskjellige funksjoner enn i Ubuntu (som bruker Gnome sin standare menybar). Man kan blandt annet slette og installere programvare direkte fra menyen i Mint. Valg av forhåndsinstallert prorgamvare varierer også litt, men det nye Linux-brukere kanskje setter mest pris på her, er forhåndsinstallerte lyd og video-codecs, samt Flash og en del annet. Mint har også installert en del andre plug-ins som å høyreklikke på bildefiler og sette dem som bakgrunn, åpne mappe i terminalen, åpne terminal som root fra menyene, osv. Mint har også forskjellige programmer til en del viktige programmer, spesielt programmer som blir brukt til å installere programmer og hente oppdateringer. Mint bruker samme pakkebrønner som Ubuntu, i tilleg til et par andre som gir tilgang til Opera, Google Earth, osv. Mint er også basert på Ubuntu, og er nokså kompatibelt med det som finnes av Ubuntu-dokumentasjon, samt programvare tilgjengelig i Ubuntu. Stort sett så vil man fint kunne forandre på både Ubuntu og Mint så de blir nokså like hverandre begge veier uten store problemene, så forskjellene er ikke all verdens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå