Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg måtte poste den her først Ourasi,

 

Kanskje du skulle sikkre deg noen Vertex LE :)

 

Link til Anandtech

 

Det blir bare produsert 5000 av disse!

 

Anand er litt tilbakeholden mtp kvalitet.

 

Tabellen viser iops/latency/max latency 4KB write

post-137664-1266620842,8707_thumb.jpg

 

Jeg kan bare legge til at jeg har bestilt :)

 

Anand tar opp noe som jeg har studert litt selv i forbindelse med iometer.

Det går ut på at operasjonene er "aligned" på 4KB sektor nivå.

Link til siden i reviewen

quote fra siden:

"I've had to run this test two different ways thanks to the way the newer controllers handle write alignment. Without a manually aligned partition, Windows XP executes writes on sector aligned boundaries while most modern OSes write with 4K alignment. Some controllers take this into account when mapping LBAs to page addresses, which generates additional overhead but makes for relatively similar performance regardless of OS/partition alignment"

 

Dette gir bedre iops på Intel også og er verdt å prøve.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener sette 4096 alignment i windows, eller bare i IOMeter?

 

Edit: Ah, leste litt i artikkelen nå, XP - pfft....

 

Edit2: Jau, er endel ting med C300 som skurrer litt, selv om les IOPS er kanon.. Kunne godt tenkt meg C300 au jeg, men ser for meg at Vertex 2 LE blir mye lettere å få fatt i, selv om det produseres få av dem, go figure...

Var den sure latencyen på 6G Marvell eller ICH?Og $499 er vel 100 for mye vel, så den vel til 399...... Hvis ikke, så er den uaktuell....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvor latencyen lå, vet ikke om det kom frem fra artikkelen.

Uansett er avg latency meget bra på både LE og C300, at man kan få en og annen spike er nok ikke til å unngå.

 

Du får prøve 4K alignment i iometer, det gir utslag :) og hvis det er det man opererer med i moderne OS er alle iometer testene vi bruker moden for revidering.

 

edit:

er usikker på prisen, $399 høres mer korrekt ut i forhold til $799.(halve prisen)

 

De fleste har som sagt justert til $399 men Anand opererer med $499.

Om noen dager bør man vite hva som er rett.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

512b eller 4kb hadde ingen effekt på vår RR/RW test på X25-E i allefall, hvilken SSD så du noen effekt?

 

Edit: Måtte fjerne, så edit, så legge til igjen, da funka det.... Fikk 192mb/s eller 49338 IOPS på E'en, godt brukt..... Da passerer den lett 50k i IOMeter etter en HDDErase, og da ser CDM ut til å stemme bra, mens AS SSD ser ut til å bruke 512b......

post-72177-1266668668,1224_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Les Edit :new_woot:

 

Ser ut som om det bare gir effekt på Write... Er på vei til å lage en kombi IOMeter, som kombinerer RR/RW/Workstation@QD#32 og spytter ut en samlet IOPS, da skal jeg passe på alignment i allefall..

 

Det er ingenting i veien for å slette alle IOMeter resultatene, og legge til nye alignede config filer, som nesten må gjøres uansett når folk begynner å få sine LE og C300 SSD'er..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ser bra ut!

 

Er klar til å teste ny config når som helst :)

 

edit:

C300 blir en knallbra SSD det er jeg helt sikker på og den er nok "mer utprøvd" som Anand sier.

Jeg velger uansett å kjøpe LE i føste omgang, fristelsen ble for stor :)

ps.no har den beste prisen og har bekreftet levering den 22de. (jeg har brent meg på ps noen ganger vedrørende leveringstid)

 

Om jeg gjorde rett i å bestille 100GB vs 200GB får tiden vise.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg venter med å slette alle de gamle resultatene til første LE/C300 dukker opp, slik at alt blir riktig fra get go... Mulig vi kan kun ta en kombiconfig, mindre jobb for meg og enklere for folket, men liker å se detaljene på SSD'ene, så biter vel i det sure eple og legger ut alt på nytt.....

 

Jau, LE frister den, får se om jeg bestiller i helgen, trenger en ren OS disk med TRIM nå, lei av HDDErase og image... Det fine med SF-1500 er jo null penalty ved valg av 100gb vs. 200gb, og det liker jeg, liker ikke å få lavere ytelse fordi en ikke tar seg råd til 6-7000,- utgaven...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett 200GB utgaven benchet men alt tyder på at ytelsen er identisk med 100GB, det sier også spesifikasjonene.

 

200GB utgaven hadde passet meg bedre, den kan jeg til nød bruke i den bærbare.

Det ble et rett og slett impulskjøp fra min side, jeg var bestemt på C300 men det er noe ved SandForce som jeg liker av en eller annen grunn.

 

Har du vurdert en 9211 eller holder du deg til ICH?

 

edit:

Jeg så en finurlig sak på overclock.net, de benyttet et google dokument som alle kunne redigere i. (skal finne linken)

 

Her er linken

 

Kanskje noe å vurdere men det trenger jo ikke å ha samme oppsett selvfølgelig.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg bruker endel kontanter på GPU au jeg da, og har ikke noen ledige PCIe med 2 HD58xx i CFX, PCIe 4x ligger dessverre gjemt under 1. skjermkortet, hva faen tenkte de på når de la den der...... 1. prioritet for meg nå er denne 24" 120hz LCD'en så jeg kan spille skikkelig for første gang på evigheter siden LCD tok over med alle sine svakheter. Denne lar vente på seg, og i mellomtiden må jeg ha meg en TRIM OS SSD, og siden Intel er uaktuell for tiden, så blir det enten C300 128gb eller Vertex LE SF-1500....

 

Neste gang jeg kjøper hovedkort, så kommer jeg nok til å legge vekt på at alle slottene er PCIe, og da blir det en kontroller ja.... Hvilken det blir ser jeg nermere på da, men 9211 er aktuell i høyeste grad...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kravstor på GPU (den må være passivt kjølt) og det sier vel litt om mitt oppsett :)

Jeg har mao ledige slotter for enda en kontroller.

 

Jeg har i grunn sett lite på GPU'er de senere år men har sett nok til å ha forståelse for at det brukes mye penger på det.

Lenke til kommentar

Eneste som mangler i historien er at jeg i tillegg til mine 2 X25-M og ene X25-E gen. 1 var på nippet til å kjøpe noen Kingston V40 Gen.2.... Og man så jo at Intel ikke bare "shafter" oss sluttbrukere for TRIM, men også selskaper som Kingston. Nå har riktig nok noen omgått denne Intel "svindelen", og fått TRIM på sine Kingston V40 allikevel, men det er liksom kun et plaster da dette kom veldig mye senere, og hadde jeg kjøpt disse V40, så hadde jeg nok om mulig vært enda mer irritert og blitt en evig torn i Intels øye....

 

Min personlige krangel med Intel's SSD avdeling går selvsagt ikke utover min saklighet ved anbefalinger til potensielle SSD kjøpere, dog det rykker i øyet når jeg taster anbefalingen om å handle Intel SSD :innocent:

 

Skal ikke se bort ifra at min neste rigg blir klinisk fri for Intel komponenter ved neste korsvei...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Er vel ikke en alinget IOMeter test dette da, og XP, skal da vel ikke være nødvendig å fortsette med dette når man veit at flere SSD modeller yter dårlig på XP for å kunne yte bedre i moderne OS'er... Det er klart det er relevant å teste SSD av billigere modeller for å vise ytelsen i XP for folk med PC'er som ikke takler Vista/W7, eller av andre grunner nekter å bytte, men SSD'er til 3-7000,- har da lite å gjøre i XP, spesiellt når de er designet for noe helt annet...

 

Det kan jo tenkes de har alignet til 4kb, men ut fra tallene til Anand, ser det ikke slik ut.... Og de andre benchene kan man ikke gjøre dette med manuellt... Men men, du vil vel få LE før oss andre, så da kan du jo teste med aligned i IOMeter, og direkte måle opp mot Intel SSD'ene inkludert E'en min...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er nok Anand som går i fronten mtp 4KB alignment så det er det helt sikkert ikke med i pcper testen.

 

Håper de får LE inn nå i neste uke, har man først bestilt er det noe herk å vente :)

 

Fant du ut av det alternative skinnet?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jau, ordnet det, med er så full av kaffe at jeg egentlig ikke registrerte noen forskjell, men hjelper jo ikke å sitte i stua foran HDTV'en heller dah :cool:

 

Jeg lider nok seriøst av "må ha det igår" syken mtp hardware, så bestille noe somhelst før det er på lager medfører bare enda mer grå hår, så der har jeg satt foten ned, litt imponert av meg selv der for det var ikke lett å få til :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...