Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Hva mener gutta med RAID kontrollere om denne idèen? x25-V 16x 5,25" RAID-box.

post-163450-1265768565_thumb.png

 

- 3,5" PCB med 4R0 x25-V med 6Gbps SATA/SAS. RAID-0 kontroller med full støtte for NCQ (custom FW for TRIM?). Ca 80-120K IOPS 4KB RR, ca 40K IOPS 4KB RW (ca 10-12K sustained). 600MB/s seq read, ca 140-160MB/s seq write, 160GB kapasitet (med standard spare area).

- Backplane med 4x mini-SAS (6Gbps) (med mulighet for ekstra signal-kabel for RAID-kontrollere) og 1x 4-pin strøm (eller 2?) for minst mulig kabel-rot.

- 5,25" box med en lav-RPM lav-støy vifte i front (med støvfilter i gitteret forran).

* Samlet på 4 kanaler: 640GB (standard spare area), 2400/550-600 MB/s les/skriv sekvensielt, >300K/160K 4KB random r/w IOPS (ca 40-50K sustained write). Pris ca $2000 = ca 15.000kr?

 

Koble en sånn boks på en 9211 og kjøre software RAID-0 med en høyt klokka nehalem så har man 300K IOPS les @4KB og >2GB/s les.

 

Hvordan hadde noe slikt gjort seg i en server eller workstation? Og er i underkant av 20.000 for høyt i forhold til 640GB med slik ytelse? ioDrive koster jo i dette området for 80GB.

Jeg betalte selv 9000-10000kr for halvannet år siden for 64GB med 220/150 MB/s les/skriv og 22K/2K random IOPS les/skriv @4KB (riktignokk SLC som ikke blir degradert i det heletatt og har 10K IOPS @QD=1 og når max IOPS ved lav QD). Vi snakker 10X kapasiteten med 10X ytelsen for 2x høyere pris...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
x25-V 16x 5,25" RAID-box.

Høres jo forlokkende ut. Mitt "problem" er at jeg i et anfall av utilregnlighet plutselig kjøper noe slikt, så ikke frist meg for mye.

 

Har forresten vært for opptatt i noen uker til å følge med her; kom vi til noen konklusjon på hvilken RAID-kontroller man bør satse på når man har >=4 disker i maskinen? Det siste jeg fikk med meg var at LSI er på tur til å lansere nye modeller...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet vil SSD fungere så lenge laptopen kan bruke SATA harddisk. Chipsettet bør støtte AHCI for å få mest mulig ytelse ut av SSDen, men det vil normalt oppleves som en ganske så heftig forbedring uansett. Støtsikker, lydløs og kjølig er jo SSDen i alle fall så det er mange fordeler med en SSD selv om chipsettet ikke støtter AHCI.

Lenke til kommentar

Hehe, (jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le)

 

Jeg fant en ny test av Mushkin IO som er en rimelig standard Indilinx sak, det interessante var derimot en Intel 80GB som var med i testen.

 

Jeg vet ikke hva han har gjort med Intel SSD'en men det er en skam å slippe ut slike testdata. Jeg finner ingen plass å kommentere der men det blir vel bare tøv uansett.

 

Link

X25-M får 140 i total score på AS SSD og ca 10.000 i Vantage.

(vel, det var bare noen eksempler på hvor galt det er)

 

Jeg kan ikke annet enn å le men det er trist at de kan publisere slike data.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått nye komponenter i hus. X25-M 160 kommer i morgen håper jeg.

 

Om det er noen interesse for det blant dere intelho... eehhh intelfantaster, så kan jeg poste resultater her. Har tilgang til en til 160GB fra jobb og kan jo lage til et lite Raid for testens skyld også.

 

Er jo forsåvidt nok enkelt og 2x resultater i denna tråden, men det er få AMD oppsett da.

 

:)

Lenke til kommentar

;)

 

Det er ingen diskriminering her, tvert i mot.

Det er svært nyttig å se hvordan det fungerer på forskjellige chipset.

 

Kanskje du hevder deg godt i en av benchmarkene.

Det er rimelig trangt på noen av listene men tar du en Vantage HDD test kommer du garantert med :)

Lenke til kommentar
Hehe, (jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le)

 

Jeg fant en ny test av Mushkin IO som er en rimelig standard Indilinx sak, det interessante var derimot en Intel 80GB som var med i testen.

 

Jeg vet ikke hva han har gjort med Intel SSD'en men det er en skam å slippe ut slike testdata. Jeg finner ingen plass å kommentere der men det blir vel bare tøv uansett.

 

Link

X25-M får 140 i total score på AS SSD og ca 10.000 i Vantage.

(vel, det var bare noen eksempler på hvor galt det er)

 

Jeg kan ikke annet enn å le men det er trist at de kan publisere slike data.

 

22mb/s i QD#64 AS R/R 4kb testen, tyder vel på IDE, samt at den er på gammel FW og ekstremt degradert, som man ser på skrivehastigheten selv på CDM og ATTO... Her har han pastet inn en gammel test av nub karakter fra da M'en dukket opp første gang, og sånn blir det jo når nubs setter opp HW, det ser vi jo her på forumet au, men man bør kunne forvente litt mer av en som publiserer reviews enn noen som brekker opp sidedøren på kassa si for første gang...

 

Jeg blir bare sint og oppgitt jeg, le eller grine er ikke noen valg for meg lengre, men at det er enkelt å manipulere resultater på SSD testing til å vise det du tjener mest på, er det ingen tvil om, men han her er vel bare dust, eller?? :cry:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Tok en liten runde med Asus U3S6 for å se hvordan den yter med en SATAII SSD, fyrte opp med X25-E og fikk resultatene under...

Det er tydlig at høy QD lider på denne, i allefall med SATAII SSD, noe er den bedre på, men ikke mye, så denne blir liggende til en SATA6G SSD dukker opp.... Men, mtp dens pris, må jo denne være aktuell for de uten AHCI og eventuellt chipset som ikke helt yter SSD rettferdigheten den fortjener, ICH holder unna og er best som vanlig...

 

PS: Fjernet Asus U3S6 kortet og windows 7 nektet å starte, null mulighet for reperasjon, alt fordi dette SATA kortet ble en bootdevice, skal dere fjerne denne, så ikke gjør som meg; fjerne driverne og så kortet, her må man ty til andre midler...

post-72177-1265938004_thumb.jpg

post-72177-1265938011_thumb.jpg

post-72177-1265938019_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hehe, (jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le)

 

Jeg fant en ny test av Mushkin IO som er en rimelig standard Indilinx sak, det interessante var derimot en Intel 80GB som var med i testen.

 

Jeg vet ikke hva han har gjort med Intel SSD'en men det er en skam å slippe ut slike testdata. Jeg finner ingen plass å kommentere der men det blir vel bare tøv uansett.

 

Link

X25-M får 140 i total score på AS SSD og ca 10.000 i Vantage.

(vel, det var bare noen eksempler på hvor galt det er)

 

Jeg kan ikke annet enn å le men det er trist at de kan publisere slike data.

 

 

22mb/s i QD#64 AS R/R 4kb testen, tyder vel på IDE, samt at den er på gammel FW og ekstremt degradert, som man ser på skrivehastigheten selv på CDM og ATTO... Her har han pastet inn en gammel test av nub karakter fra da M'en dukket opp første gang, og sånn blir det jo når nubs setter opp HW, det ser vi jo her på forumet au, men man bør kunne forvente litt mer av en som publiserer reviews enn noen som brekker opp sidedøren på kassa si for første gang...

 

Jeg blir bare sint og oppgitt jeg, le eller grine er ikke noen valg for meg lengre, men at det er enkelt å manipulere resultater på SSD testing til å vise det du tjener mest på, er det ingen tvil om, men han her er vel bare dust, eller?? :cry:

 

Jeg holder med ourasi her, sint og oppgitt er min reaksjon for resultater som ikke bare er på jordet men helt over det og langt inn i skauen bak.

Lenke til kommentar

Det var ikke allverdens resultater du fikk der Ourasi, har du sjekket om det finnes nye drivere eller firmware etc?

 

Jeg har jo 9260'en med 6Gb/s støtte men det er jo greit å kunne teste på en slik kontroller.

Jeg har ikke sjekket om kablene jeg har til 9260'en er 6Gb/s kompatible, jeg må vel gjøre det snart og ev. bestille nye om nødvendig.

Lenke til kommentar

Har et lite problem. Har innstallert en 80gb Intel x-25 gen2 i min dell e6400, men ser ikke ut til at Windows finner disken når jeg skal innstallere Windows 7 fra cd. Får denne meldingen: 4352146150_3aa69d6d1e_b.jpg

did I miss something? Eneste jeg har gjort er å bytte ut den gamle harddisken og startet win7 fra cd. Ser ut til at disken er funnet i bios...

Lenke til kommentar

Hvilken bios har du på din E6400?

 

Jeg har brukt W7 både på HDD og SSD'er på min helt uten problem i over 1 år.

 

Det kan være så enkelt at DVD'en er dårlig.

Hvis du har muligheten kan du lage en USB installasjon det er kjapt og da finner du også ut om det er noe galt med DVD'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...