Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Skremmende tall jeg får med 3x 40GB :)

 

Det ser ut som det skalerer tilnærmet fullt ut på 512B

(og da skjønner du at vi snakker om xtreme tall)

 

Legger den ut i løpet av en halvtimes tid.

Merker du stor forskjell på det dagligdagse når du kjører SSD i raid. Tenker forkjellen mellom f.eks 2 stk 40gb i raid kontra 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anvil, jeg har en ekstra forespørsel.

Når du tester 4R0 V 40GB så kjør denne IOmeter configen for å teste vill IOPS. Tenkte siden du allerede har de koblet opp.

custom_512b_4kb_ran_seq_qd8_32_128_8w_4exp.rar

Den kjører 8 workers (du har 4 HT kjerner) og tar QD 1, 4, 16 pr worker, som blir 8, 32, 128 totalt (2, 8, 32 pr SSD).

Den tester 512B og 4KB både random og seq.

Det blir til sammen 12 runder, for totalt ca 6 minutter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Bygger en pc til flight simulator X, men skal også brukes til noen andre spill, surfing osv. FSX krever forholdsvis mye av harddisken i og med at store tunge photoreal texturere skal lastes under flight.

 

Har tenkt en ssd som OS disk, skal ha en 500gb WD black 32mb for FSX, og en til 500gb til andre spill, lagring o.l.

 

Hvordan vil ytelses forskjellen være i praksis om jeg velger "ide" i stede for "ahci" på en Intel X25-V 40gb? Hvordan vil ytelsen være på vanlige sata disker om jeg velger "ahci"?

 

Tenkte det er bedre å spørre i denne tråden enn å lage en ny, om noen her kanskje har eksperimentert/gjor tester med dette?

Lenke til kommentar

Her er tallene for 3R0

 

ICH10R_3R0_X25V_SS128KB.zip

ICH10R_4R0_X25V_SS128KB.zip

 

Kjører ekstra forespørselen etterpå.

 

Teac,

Jeg jobber litt spesielt (VMWare) og bruker dermed bare boot partisjonen for å boote på.

Jeg bruker imidlertid raid-0 med 2-4 SSD'er i VMWare og der er det svært merkbar forskjell men det skyldes nok mye raid kontrolleren.

Svaret blir altså ja for mitt vedkommende men det gjelder da ikke typisk bruk.

 

Til booting og normalt bruk er det ikke stor forskjell, den er faktisk ikke god å merke i det hele tatt. (kommer litt ann på hva man gjør selvsagt)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Teac,

Jeg jobber litt spesielt (VMWare) og bruker dermed bare boot partisjonen for å boote på.

Jeg bruker imidlertid raid-0 med 2-4 SSD'er i VMWare og der er det svært merkbar forskjell men det skyldes nok mye raid kontrolleren.

Svaret blir altså ja for mitt vedkommende men det gjelder da ikke typisk bruk.

 

Til booting og normalt bruk er det ikke stor forskjell, den er faktisk ikke god å merke i det hele tatt. (kommer litt ann på hva man gjør selvsagt)

Var det jeg tenkte. Kan vell ikke ha så mye å si om en SSD leser 400MB/s kontra 250MB/s i windows dersom man surfer, spiller og gjør dagligdagse tingene.

Lenke til kommentar
Hvordan vil ytelses forskjellen være i praksis om jeg velger "ide" i stede for "ahci" på en Intel X25-V 40gb? Hvordan vil ytelsen være på vanlige sata disker om jeg velger "ahci"?

 

Tenkte det er bedre å spørre i denne tråden enn å lage en ny, om noen her kanskje har eksperimentert/gjor tester med dette?

Forskjellen vil være merkbar på Intel (AHCI er best), og harddiskene vil få 2-3x høyere max IOPS. Jeg kjenner ikke til noen negative effekter for harddisker, kun positive.

 

Teac: du kan merke det når du åpner større programmer og spill (om du har det på SSDen).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nye grafer: x25-V singel og RAID vs x25-M på ICH10R

post-163450-1265405965_thumb.png

 

3R0 og 4R0 x25-V kommer når Anvil har postet resultatene.

 

Om noen har 2R0 x25-M G2 på ICHxR hadde det vært kjempefint med tall for det også for sammenligning.

 

EDIT: samme grafer med MB/s i stedet for IOPS kommer også

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ser at single 80GB G2 tar innpå 2R0 ved litt større blokk størrelser så ja det hadde vært kjekt å se 2R0 med 80GB, enten G1 eller G2.

 

Man nærmer seg båndbredden på ICH så på et punkt er det da liten vits i å sammenligne.

Har ikke studert tallene for 3-4 så jeg vet ikke hvor godt det skalerer.

 

edit:

Ser også at man stort sett må opp på QD8 før forskjellen er merkbar mellom en single G2 og 2R0.

(som igjen er et bevis på at man ikke nødvendigvis vil merke forskjell på single og 2R0)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg vil bare opplyse om at Anvil har benchet 2x x25-V og 2x Kingston V i RAID-0 fra ICH10R til 245.256 random read IOPS ved 512B. Dette ble gjort med 8 workers med QD 16 på hver av dem i IOmeter. Det er 119,75MB/s...

 

Det samme oppsettet klarte 113.294 random read IOPS ved 4KB. Sammer workers og QD.

Det er 442MB/s.

Lenke til kommentar

Tabeller som viser skalering % pr SSD for 1-4 x25-V / kingston V på ICH10R. Alså 100% er perfekt skalering fra 1 enhet, 1/n % skalering er ingen skalering. (50% for 2R0, 33% for 3R0, 25% for 4R0). Man kan også se på % tallene som utnyttelsesgrad av RAIDet.

post-163450-1265427628_thumb.png

Dette er med èn worker, Anvil fikk mye høyere (ca dobbelt) max IOPS 512B tall med fler workers, men 4KB max IOPS er ca den samme.

 

EDIT1:

Lagt til tabell % skalering over singel.

post-163450-1265428662_thumb.png

Her kan man se hvor mange prosent man tjener på RAID ved visse block og QD. Området 4KB-16KB QD 1-8 er mest interresant, men også høyere QD er interresant for workstation/server eller mot apps med asynkron IO. (høy momentær QD)

 

EDIT2: Nye grafer med 3R0 og 4R0 lagt til for x25-V vs x25-M. Jeg har veldig lyst på 2R0 x25-M 80GB å putte inn i disse. Ha i bakhodet at 2R0 x25-V koster det samme som x25-M 80GB, og 4R0 x25-V koster det samme som x25-M 160GB.

post-163450-1265431414_thumb.png

post-163450-1265431406_thumb.png

Om man har ledige SATA porter på ICHxR er det ikke mye tvil hos meg hva som lønner seg å gå for :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ourasi har vel et slikt oppsett (2R0) med G1.

Mine er satt opp på LSI'en og det skal litt til før jeg orker hele runden med cleaning etc.

 

Kunne imidlertid tenke meg til å kjøre 3R0 QD16 og 4R0 QD64 på nytt for å få penere kurver.

Det er mye som foregår på den pc'en, bla. 2 raid kontrollere som lever sitt eget liv så en og annen påvirkning er ikke til å unngå.

 

Det er vel liten tvil om at X25-V i raid er en god investering hvis man er ute etter iops :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

4R0 er selvsagt ikke uproblematisk men burde ikke by på for store problemer heller.

(ikke mer problematisk enn raid-0 er i utgangspunktet og mer stabilt enn med HDD)

 

Rebuild er det ikke snakk om (går ikke på raid-0) så det blir da å legge tilbake en image eller installere på nytt.

 

Jeg synes 3R0 ser bra ut og pris/ytelse er meget bra.

Lenke til kommentar

Det er et godt valg Buzz76,

 

Jeg klarer meg utmerket uten raid-0 for booting men som sagt, mitt bruksmønster er atypisk da jeg bruker VMWare.

 

Den store forskjellen ligger i å bytte til en god SSD.

Ytelsesøkningen fra denne til raid-0 er mikroskopisk i forhold overgangen fra HDD. (igjen ved normalt bruk)

Lenke til kommentar

Allright :)

 

Benytter VMware workstation selv også, men har ikke så mange VM's oppe av gangen. kanskje 3-4. :)

 

Driver å oppgraderer nå (omsider) og etter mange runder har valgt å gå for et AMD oppsett igjen. Billigst mulig QuadCore oppsett :-P Så får jeg gå ny runde til sommern når nye CPU'er og chipsets er kommet.

 

Ser av testene til Mozze at SB750 også skalerer godt, bare man har korrekte innstillinger.

Lurer dermed på om Tomshardware sin test av Raid muligens ikke er helt korrekt med tanke på ytelses resultatene? Der stinker jo SB750 i forhold til ICH10.

 

Noen tanker/kommentarer ang den testen?

 

Southbridge battle at Tom's

Lenke til kommentar

X25-V er utmerket i VM sammenheng, booter lynraskt og det er mer enn nok plass til OS og det som er nødvendig.

Jeg har ca 17GB ledig på X25-E som er 32GB men denne blir nå erstattet av X25-V.

 

Det vil være nesten perfekt med en G2 eller 2 som partisjon for VM'ene.

 

Jeg har lite erfaring med AMD oppsett men i henhold til testen du refererer til er det jo ikke akkurat stjerneytelse.

Det kan selvsagt være at den ikke er utført med optimale innstillinger.

Det er helt sikkert mulig å få det tweaket og satt opp til å yte godt nok i massevis. Det eneste måtte jo være at man vet at det yter enda litt mer på et Intel oppsett :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...