Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Hehe! Mere bencher skal bli :)

Har en som står i raidmode. Skal teste den også.

 

Synd jeg ikke har fått smisket til meg ssd(er) i workstationen min.

Den er basert på et Asus Z7S WS kort med Intel® ESB2E ICH kontroller (2x Xeon E5430 og 16GB ram, 2R0 raptor).

 

Måtte klare meg med en 2R0 WD RE4 investering i første omgang til VM'ene mine, da jeg trenger masse plass. Men det blir, før eller siden. Forhåpentligvis kan jeg være tidlig ute med neste gen intel eller annet merke :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et nesten identisk oppsett jeg kan teste også.

Asus rampage formula, 4GB ram (men vesentlig raskere ram), q9450, vesentlig gamlere bios, 1uke gammel X-25M G2 160GB ... pent brukt, aldri benchet før. Så å si ubesundlet. Er det interessant?

 

Hvordan var det med å kjøre denne testen på G1? Hvis det ikke medfører all verdens risiko så har jeg et par-3 (kanskje 4) forskjellige oppsett jeg kan teste det på å.

Lenke til kommentar

Configen jeg har lastet opp inneholder hele 0% skriving, som betyr like mye degradering ;)

 

Anvil, du ba om kopi av regneark, her får du siste versjonen (dvs siste forandring) av tabellene og grafene jeg jobber med.

10_roundup_L_rdag_00.10.rar

Som du vil se er det 4 sider som er i bruk, og en jeg ikke har rørt ennå. På den urørte vil jeg sette opp tabeller fra blannede brukere for å lage grafer og diagrammer til sammenligning.

 

Til andre som laster ned denne og ser de 2560 datapunktene i arket "raw data" (jeg har laget alt på engelsk for å dele med XtremeSystems forumet og eventuelle editor/testere fra nettsider) så husk at jeg måtte hente disse ut fra rå csv filer med 50 rader data og jeg måtte kopiere hver linje (QD) manuelt. :p

Lenke til kommentar

OK. Da blir det noen G1 tester i ymse miljøer etter hvert.

 

Ny bench:

Asus rampage formula (sjøla sin pc)

Q9450, 4GB ram. Eldre bios enn forrige rampage formula bench.

X-25M G2 160GB drygt 1 uke gammel. (siste firmware), MSAHCI, benchet 1 gang før.

 

Edit: LOL!

Søkte på Intel® ESB2E ICH for å finne ut litt om kontrolleren i arbeidsstasjonen min på jobb. Da kom denne tråden opp som treff nr 2 på google! Og det er under en time siden jeg postet akurat det her.

JKJK_Rampage_formula_4GB_old_bios_NEW_X_25M_160_G2_results.zip

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

LSI 9260-8i med ny firmware.

Raod-0 1 til 4 SSD'er, stripe size 128KB, No Read Ahead, Direct IO, Write Back

 

IOmeter_9260_r0_1to4drives_ss128kb_dio_nra_wb.zip

 

I store trekk er det mye bedre tall ved middels til høy QD.

 

edit:

Et gammelt problem dukket opp i går etter at jeg hadde holdt på med Vertex'en.

Av en eller annen årsak booter ikke min maskin når den er overklokket og en Vertex er koplet til via ICH. Den stopper opp med kode 69 som er relatert til minnet etter som jeg kan se. (måtte boote pga den nye firmwaren til LSI'en)

 

Jeg husket selvsagt ikke dette fenomenet som jeg har hatt før på samme maskin men kom etterhvert på årsaken. Jeg koplet fra Vertexen og vips var alt i orden.

Meget mystisk og helt uforståelig.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg må faktisk dobbeltposte :!:

 

Tester nå litt andre oppsett med 2 SSD'er (X25-M G1) på LSI'en og ved lave blokk størrelser fikk jeg med EN liten justering + 20.000 iops og det er på toppen av forbedringen på ~20.000 iops jeg fikk i går.

Nå er alltids SSD'ene HDDerased men + ~40.000 iops er faktisk ganske fantastisk.

Jeg har nå like bra/bedre iops enn 9211-8i.

 

:wow:

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg må faktisk dobbeltposte :!:

 

Tester nå litt andre oppsett med 2 SSD'er (X25-M G1) på LSI'en og ved lave blokk størrelser fikk jeg med EN liten justering + 20.000 iops og det er på toppen av forbedringen på ~20.000 iops jeg fikk i går.

Nå er alltids SSD'ene HDDerased men + ~40.000 iops er faktisk ganske fantastisk.

Jeg har nå like bra/bedre iops enn 9211-8i.

 

:wow:

 

:ohmy:

 

Er det dette med 4k og lav QD også? Eller generelt på alle størrelser av filer med lav QD?

 

 

Kan se ut som vi har en ny vinner av kontrollere :w00t:

Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Morroa starter ved QD 4-8, max iops er stort sett ved QD64 eller QD128.

Max iops (hittil) er på 80' tallet ved 4K og ved lavere størrelser nærmere 90'.

 

Jeg har enda en variant eller 2 jeg må prøve før jeg vet alle svarene og da har jeg bare testet 128KB stripe size.

Lenke til kommentar

Veldig hyggelig å høre at IOPS taket har blitt flyttet (var dette med 2 enheter?).

Jeg har ikke fått sett på tallene dere har postet siden i natt, ble dratt med på litt gaming nå. Kommer nokk lyd fra meg til kvelden i 7-8 tida tenker jeg.

 

EDIT: hvilke QD IOPS tok av ved overrasker meg ikke anvil, x25-M 2R0 du hadde nådde jo omtrent 40K IOPS i øvre delen av det området og ble flaskehalset der.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ved lavere blokk størrelser er det uansett antall SSD'er, i alle fall fra 2 og oppover.

Jeg tester med 4stk og antall iops er forskjøvet flere nivåer ned om du skjønner. Vel du får se litt senere. QD 1 er ca samme eller litt ned desverre.

 

~88250 tror jeg var høyeste iops jeg fikk med meg.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Du kjører IDE mode på bærbaren. Det begrenser vel en del.

Ja + jeg kjører Vista. Har gjennomsøkt biosen, men finner ikke ut hvor jeg endrer på sata-mode. Vet ikke om det går ann engang. Sånn som ting er nå så synes jeg SSD ble litt bortkastet. Maskinen føles ikke kjappere, batteritiden er hvertfall ikke bedre. Harddisken jeg hadde inni fra før var kanpt hørbar så det ble ingen støygevinst. Har merket at den er bittelitt kaldere når den står koblet i strøm. Vurderer å stappe i spinnedisken igjen så jeg får Win 7 tilbake :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Huff,

Det var ikke rare ytelsen, er nesten for galt å ha en slik SSD der men den yter uansett mye bedre enn en HDD på alle punkter bortsett fra sekvensiellt.

 

Du får lete litt i bios eller søke litt på nettet mht ahci men i og med at ytelsen er så lav ved bruk av IDE så er det nok noe annet som bremser.

Lenke til kommentar
Huff,

Det var ikke rare ytelsen, er nesten for galt å ha en slik SSD der men den yter uansett mye bedre enn en HDD på alle punkter bortsett fra sekvensiellt.

 

Du får lete litt i bios eller søke litt på nettet mht ahci men i og med at ytelsen er så lav ved bruk av IDE så er det nok noe annet som bremser.

Ja. Er helt klart noe som ikke stemmer. Har ikke funnet ut hvor en velger sata-mode i biosen. Installerte også Intel SSD Toolbox og kjørte Management tools. Der fikk jeg opp "Cannot run the Intel SSD Optimizer on RAID configurations"...

Lenke til kommentar

Det var selvsagt en nedside med de gode iops'ene :)

 

Da blir det til å beholde de som jeg la ut tidligere som var ~20' opp fra i går.

Problemet var at skriveytelsen gikk betydelig ned, jeg burde ha skjønt det men trodde ikke det skulle gjøre så stort utslag.

Jeg tester litt videre men skriveytelsen er for dårlig akkurat nå.

 

Slenger ut en test av 2 x X25-V på ICH i løpet av kvelden.

(bedre å kjøre den på ICH enn på LSI'en da den er mest aktuell for de fleste via ICH)

 

edit:

Da er 2x X25-V i gang og det ser ut til å bli en morsom liten sak.

Ved 512B er den langt over 100.000 iops :) på ICH10R 128KB stripe size.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

2 x X25-V i raid-0, stripe size 128KB, ICH10R

 

X25V_2R0.zip

 

edit:

 

CDM 3.0

post-137664-1264888882_thumb.jpg

 

AS SSD Benchmark

post-137664-1264889428_thumb.png

(de er litt benchet)

 

 

Skal jeg legge de inn i Raid0 lista til AS SSD, eller slenger du ut en "ren" en?

 

Jaja, da er'n oppe, og pjånet av Kingston er liksom litt "rettferdig" i disse dager :roll:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...