Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

JKJK, x25-E har ca 25% spare area og er SLC (som gir mye kortere erase) så den klarer seg greit uten TRIM. Dessuten er det ikke noen skriving i denne testen, kun les, så den vil ikke påvirke ytelse om du er redd for det.

 

Veldig koselig å se at folk blir med på min lille "dugnad" her :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedig fine tall anvil, det eneste som ødela her var 64KB QD8, der fikk du en 273ms spike og gikk ned 100MB/s i forhold til QD4 og 300MB/S under QD16.

 

båndbredde-tallene antyder at det er 4 x25-M du bruker, men jeg mistenker at 1GB testlengde lar cachen i kontrolleren din "jukse litt" og ta en del cache hits som booster båndbredde betydelig ved litt større blokker.

Siden du sa det ikke var så mange, og ved å se på 0,5-4KB random tallene vil jeg tippe dette faktisk er èn x25-M.

 

Om du har lyst til å demonstrere hvordan kontrolleren oppfører seg ved en litt større utfordring kan du sette test size til 4x cache eller mer. Men vær så snill, om du gjør den på nytt med dette, ikke ta resultater fra alle CPUene dine, det fyller csv-fila med masse freespace så jeg må scrolle mye mer. Gå på "test setup" og bytt "record result" til "no workers", da logger den summen for manager, som er det jeg bruker uansett.

Siden jeg håper fler vil gjøre denne benchen i løpet av fredag og lørdag lager jeg en oppdatering til V4 med "no workers" lagt inn så det blir mindre logg-filer og mindre arbeid på meg :p

Dere som allerede har lastet ned V3 kan se bort fra V4 ;)

 

Link tilbake til posten med configen for nedlastning ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Her er siste testen på min X25-M 160GB G2:

Intel_X25_M_160GB_p__SB750_Random_read_64kb_exp2_QD1_128.zip

 

Videre så har vi:

Intel X25-V 40 Gb (med siste firmware)

Asus M3A78-EM (SB700)

Windows 7 med msahci drivere

Athlon X2 4800EE

 

OS installert på disken.

 

Intel_X25_V_40_GB_p__SB700.zip

 

Og til slutt for sammenligning:

 

WD WD15EARS 1,5 TB (AHCI)

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H (SB750)

Windows 7 med msahci drivere

Phenom II X4 940BE@3500MHz

 

WD15EARS_1500GB_p__SB750.zip

Lenke til kommentar

Om du åpner de i Open Office Calc så gir den mulighet til å lage celle-skille ved komma. Du får da en fin og oversiklig tabell med 50 datapunkter per kjøring.

I dette prosjektet henter jeg ut 4 av disse per kjøring, og det er 8 access specification * 8 QD steppings * 4 datapunkter = 256 datapunkter pr resultatfil... Jeg bruker ca 3-5 minutter på å hente ut data fra en resultatfil og bygge et excell-skjema for hver resultatfil. Dette inkluderer å bytte over fra . til , som decimalskille og formatere med passende antall siffer.

Hittil mangler jeg BATs x25-V og WD disk, og JKJKs RAID array.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

BAT, det er et problem med x25-V resultatene du sendte meg. Første halvdel av testen står CPU utilization på 90-99% (på alle kjerner), og max responsetime står som 0...

Har du mulighet til å gjenta testen på nytt senere?

 

EDIT: scratch that. Det ser ut som du makset den aktive kjerna på prosessoren din når du nådde ca 20-25.000 IOPS.

Jeg bruker dette resultatet, det er et interresant eksempel, og kan være greit for å sammenligne med andre med kraftigere prosessor og x25-V. Du ville sansynligvis fått en del høyere IOPS (ca 30K?) om jeg hadde satt opp testen med 2 workers.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har også merket ifm AS SSD og Crystaldiskmark 3.0TP at på HTPC min med Athlon 4800EE og SB700 så fikk jeg lavere resultater enn på den stasjonære. I tillegg så har alle med ICH10R fått høyere resultater enn meg spesielt på random read når den stod i den stasjonære. Spørs om det blir et nytt hovedkort til våren på meg med SB850.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

En ting AMD skal ha creds for er at de har 6 SATA3 (6Gbps) porter på den nye sørbrua si. Det blir spennende å se hvor mye båndbredde som er tilgjengelig på hver port, totalt, og hvor mye latency det blir på den. Jeg håper de har innsett at det er en del entusiaster og gamere som har lyst til å RAIDe SSDer, så jeg håper på minst 4 PCIe 2.0 lanes fra CPU/NB til SB. For å garantere full båndbredde til alle SATA kanalene samtidig må de ha 8 lanes (7,2).

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt sent å si/spørre om på denne tida på en fredag, men det RAIDet du har postet resultatene av fra jobb JKJK, hvor mye cache har kontrolleren? Og forandret du på testlengden?

 

Jeg vil bemerke at en 1GB test lengde på et sånt array vil være unaturlig mye short-stroke, og om det har en større mengde cache kan det hjelpe å forklare hvordan du fikk over 2000 IOPS.

Lenke til kommentar

Hmm, det ble trippelpost igjen her gitt...

 

Her er rådata jeg har hentet ut fra .csv-filene dere har lastet opp (og mine egne). I løpet av et par timer kommer jeg til å komme med noen få grafer, for å illustrere hvordan jeg planlegger å sammenligne data. Jeg kommer til å lage fler enn det.

Dette er data fra 10 forskjellige oppsett. Jeg kommer til å kjøre en test på hvertfall 2 disker til jeg har (Velociraptor og WD green 1TB).

 

(EDIT: glemte fila :p)

10_roundup_fredag_15.30.rar

Data i denne fila er organisert og ryddet så det er MYE mer oversiklig enn csv filene, og jeg har flyttet over innholdet til excell.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Er det noe spesielt du mangler?

 

Kan kjøre en runde på ICH med 1-4 X25-M G1

X25-V ser jeg er kjørt, kan eventuelt kjøre 2 i raid-0 enten på ICH eller på 9260'en.

 

HDD kan jeg også kjøre på men ser ikke den store vitsen hvis man har en VR eller lignende å sammenligne med.

Lenke til kommentar

VRen min er halvfull, så den vil ikke bli målt ved maks ytelse.

x25-V som ble testet var på en HTPC med svak CPU og AMD SB700, og fikk mindre enn optimale resultater, du kan lett slå denne på en grei maskin med ICH10R, og det hadde vært kjekt å kunne sammenligne de to.

Det hadde også vært kjempekjekt å ha en av 2 x25-V i RAID-0 fra ICH for å sammenligne med x25-M!

 

1-4 x25-M G1 fra ICH er også interresant.

 

 

Alle som vil må bare benche i vei, om vi får for mange oppsett til at det går i èn graf for hver graf jeg vil lage kommer jeg til å lage grupperinger, og så sammenligne eksempler (eller vinner/taper eller vinner+taper) fra hver grupering. Det gjør meg ingen ting om vi får 50+ oppsett, det er opp til dere om dere vil donere 30-35 minutter reservert tid fra en stasjon ;)

 

EDIT: siden du spør om hva jeg mangler kan jeg heller si hva jeg ønsker meg :)

*Singel x25-M 80GB og 160GB fra ICH10R.

*RAID av x25-M 1gen og 2gen (ikke blandet) fra ICH10R og AMD SB.

*Singel Mtron Mobi og RAID, ICH10R, AMD SB, og/eller RAID kontroller.

*Samsung basert SSD (f.eks. Kingston V+ eller Corsair P)

*JMicron basert SSD

*Indilinx Barefoot RAID, og singel fra AMD SB.

 

*Diverse RAID array, men modifisert test size til minst 4x cache size for kontrollere med cache. Oppgi cache størrelse, test lengden brukt, og stripe size.

 

Jeg vil også be om at folk oppgir: kapasitet, generasjon for intel, FW versjon om de vet det, SATA-kontrolleren (ICH, SB, RAID kontroller og cahce størrelse på denne). Det er også kjekt om man oppgir om man bruker msahci driverne eller andre for singel SSD.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Riggen min blir litt opptatt, det kom ny firmware og drivere fra LSI så nå er det full rulle :)

Major update står det i beskrivelsen, kanskje den nærmer seg 9211.

 

Det kan mao bli sent før jeg får kjørt noe utenom 9260'en.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Anvil, da er det bare å kjøre i vei med benching av 9260. Om du vil teste write IOPS og mixed IOPS også kan jeg sette opp en fin config for deg (block size og QD skalering, random og seq), hvis ikke er det også fint om du kjører configen vi jobber med nå på diverse RAID oppsett og striper.

 

Om du går for les benching først har jeg en forespørsel om at du bencher 1-n enheter og legger til en av gangen, det kan bli noen runder :p

Denne configen er fin for å analysere leseytelsen av den nye firmwaren.

 

Nå vet jeg ikke hvilken stripe du har tenkt å bruke, men du kan kanskje starte med å benche max antall enheter ved striper 16kb til 128kb om du ikke har bestemt deg?

 

Du må gjerne poste noen kjappe bencher som CDM og AS her før du forsvinner ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...