Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

GullLars,

 

Jeg ser nå hva som skjer.

Jeg har lagret over de tidligere filene og iometer skriver ikke over men føyer til på slutten av fila. :)

Du finner det hvis du bare blar litt ned i fila.

 

Blir interessant å se hva V2Pro testene viser.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tilsvarende tabell til det jeg postet for x25-M på forgie side for Vertex120:

post-163450-1264705276_thumb.png

Grafer og sammenligninger kommer

 

EDIT: begge tabellene i et bilde.

post-163450-1264706171_thumb.png

Jeg gjetter at max accesstime saken er en av sakene Intel har fikset fra Gen1 til Gen2...

 

EDIT2: tabellen av begge sammenlignet oppdatert med mer lesevennlig formatering av tallene og , i stedet for .

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har en forespørsel om en benche-dugnad her for å kartlegge den tilfeldige leseytelsen til diverse SSDer og RAID mer grundig. Dette er en ferdig IOmeter config som kun krever at dere åpner den i IOmeter, velger target, trykker start, lagrer csv fil fra kjøring, og venter ca 35 minutter.

Den kjører automagisk 0,5-64KB blokker og QD 1-128 begge deler ved 2^n stepping, som fører til 8[access specification]*8[Queue Depth] = 64 runder. Den står med 2 sec ramp 30 sec run (pr runde), 2097152 test size = 1GB.

 

Hele testen er 100% random 100% read, så man trenger ikke bekymre seg for slitasje på SSDen(e).

 

Alså, alle uansett enhet og konfigurasjon er velkomne til å delta. Også harddisker (med NCQ aktivert, gjerne RAID) er velkomne til å delta. Planen er at alle poster csv filene her, og så setter jeg opp en del grafer i løpet av helga.

 

IOmeter config:

Random_Read_0_5_64kb_exp2_QD1_128_v4.rar

(EDIT: WEE, trippelpost :p)

 

EDIT2: Det var en bugg i den første configen jeg postet (feil test størrelse). Jeg har postet den riktige nå og lagt til v2 på slutten av filnavnet.

 

EDIT3: Fikset slutten av access specification så 64KB nå er 64KB og ikke 32KB :p

 

EDIT4: Forandret resultat rapportering til å kun ta med det som er relevant i V4. Det betyr mindre filer, mer oversiktlig logg, og mindre (scrolle) arbeid på meg når jeg skal hente ut de relevante linjene :)

Om noen kjører eller har kjørt V3 eller V2 + 64KB så gjør ikke det noe.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Max responstid øker i relasjon til QD og det kan vel være naturlig i og med at iops også stiger på Intel'en.

At den ikke stiger på Vertexen skyldes at den heller ikke øker i iops.

(den stiger på Vertex men så lite at det er ubetydelig)

Til gjengjeld øker avg responstime på Vertex kraftig i forhold til Intel.

Det er en del merkelig med dette, spesielt med at Vertex er helt "flat" og ikke viser antydning til å øke med QD.

Lenke til kommentar

Dette har jeg vært inne på før, men her kommer sammendraget for vertex vs x25-M:

Vertex har 4 flash-kanaler og når full mettningsgrad på disse ved QD=5, fra dette punktet og videre øker ikke IOPS. Siden IOPS = (1/[average accesstime])*QD vil average accesstime dobles for vertex hver gang QD dobles over 4.

 

Intel x25-M har 10 flash-kanaler og når nær mettning ved QD 10 (for 4KB random 100%les) men skalerer litt videre. Intel vil da litt under doble average accesstime hver gang QD dobles over 10.

 

Max accesstime er forårsaket av at minst ÈN (men ikke nødvendigvis fler) forespørsel har brukt lang tid fra den ble plassert i køen til den ble besvart, dette kan ha fler årsaker. De mest normale er:

1. SSDen møter en blokkerende skriv eller slett operajon på en kanal så den ikke kan lese derfra, og alle forespørsler som skal dit får en spike i accesstime, skjer dette fler ganger vil leseforespørslene bakerst i køen kunne få høy accesstime.

2. SSDens NCQ-motor behandler en forespørsler dårlig og plukker bare andre forespørsler som skal til samme kanal så den blir stående i kø lenge.

3. Cache/buffer flushing pauser alle forespørsler til det som skal skrives er på plass.

 

EDIT: Jeg holder på å kjøre IOmeter configen jeg har postet på laptoppen min som har en 30GB vertex.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et greit regnestykke men det forklarer ikke hvorfor Vertex ikke skalerer og at den heller ikke gir spikes i max aksesstid.

Det virker som den er mettet ved QD1.

At Intel har noen uregelmessigheter synes jeg er greit nok sålenge den øker i iops.

 

Skal kjøre den etterpå på Vertex, driver og lager til Random read med QD1-64 for 16K,32K,64K,128K og 512K. Kjedelige saker når iops er uendret fra 4 og oppover.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål her. Vil det gå smertefritt dersom jeg kobler en SSD disk til en stasjonær maskin for å installere Windows 7 og deretter sette den tilbake til en laptop? Bare kjøre installasjonen derfra liksom. Eller vil dette lage kluss med bootmanager osv?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Teac,

 

Installer W7 fra en USB minnepinne, det er enkelt og kjapt.

Microsoft har laget en egen utility akkurat for dette.

 

Å flytte et installert OS fra en pc til en helt annen fungerer svært dårlig.

Det er det jeg gjør. Har lagt inn win 7 på minnekort og bootet opp. I det jeg skal lage en partisjon fra den upartisjonerte delen så krøller alt seg til. Plutselig så forsvinner disken eller så får jeg opp en feilmelding. Har ikke vært borti dette før. Har prøv å lage en mindre partisjon, men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Hmmm, W7 trenger den lille på 100MB og vil lage den uansett men du kan prøve å partisjonere den på en annen PC før du installerer.

Ev. starte installasjonen på en annen PC men avbryte etter at partisjonene er opprettet.

Hvilken feilmelding får du?

"Windows is unable to install to the selected location. Error: 0x80300002" den holder på i lange tider å lage partisjonen og så forsvinner enten disken eller så får jeg opp feilmeldingen. Har installert Win 7 flere ganger med og uten minnebrikke. Har aldri vært borti dette problemet før.

 

Edit.

 

"No drives were found. Click load driver to provide a mass storage driver for installation."

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Anvil, du tenker på hvorfor Vertex ikke skalerer med QD med mixed read/write ja. Om du fort sjekker CDM av vertex vil du se at 4KB random write ikke forandrer seg med QD og topper ut rundt 10-12MB/s. Med access pattern forhold 2:1 for R:W vil IOPS max kunne være 3x random write IOPS ved gjeldende QD. Siden Vertex har ca 10MB/s max random write, som er 2500IOPS ville den kunne nådd ca 7500 IOPS dersom random read accesstime hadde vært 0. Siden random read har noe accesstime blir tallet da lavere, og man ender opp med et tak på ca 4000 IOPS.

Intel x25-M kan klare opp til ca 80MB/s random write, som er 20.000 IOPS, men det er best case scenario. Din gen1 (om den er litt degradert) har nok heller i område 10.000 IOPS, og ender opp på ca 14.000 IOPS.

 

Ser på tallene dine nå xorcist

Lenke til kommentar

Da har jeg skummet tallene fra xorcist, og jeg var glad jeg gjorde det med en gang før flere har gjort benchen. Jeg dreit meg litt ut, den siste access specification, 64KB, heter 64kb random read men er faktisk 32KB så 32KB blir testet 2 ganger.

Jeg har nå fikset dette og lastet opp den rettede versjonen.

Dere som allerede har gjort testen kommer jeg til å laste opp en egen kun 64KB QD1-128 config for så det blir fullstendige resultater ;)

 

EDIT: Her 64KB delen for xorcist og BAT, og eventuelle andre som har lastet ned V2 av configen (V3 ligger ute nå med dette fikset for de som har lastet ned V2 men ikke har kjørt den ennå).

Random_read_64kb_exp2_QD1_128.rar

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

X-25M G2 160GB

Asus Rampage Formula (Intel® X48/ICH9R)

Microsoft AHCI

Intel q9650

Kjørt med OS på disk.

 

 

Har en plan om å prøve å kjøre denne på SCCM serveren på jobb i morgen (eller i helga). Den har 4x 15krpm sasdisker i raid0 i dataraidet som er ganske tomt enda.

 

Hvordan er det å kjøre dette på X-25E? Den har jo ikke trim...

JKJK_X_25M_g2_160GB_Asus_rampage_formula_results.ZIP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...