Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De primære loggene kan man ikke gjøre annet enn å tømme gjevnlig, som nevnt ovenfor.

Man kan vel sette maks loggstørrelse i properties? Kan det i XP hvertfall. Default her er 8 MB for system, security og Application.

Isåfall er det ikke så mye vits å tømme loggene jevnlig.

 

De fleste som kan disables er på 1028kb i Win7, og størrelsen betyr lite dessverre, for den overskriver når den når limit uansett, det er dette som man vil unngå på SSD, slette og skrive kommando samtidig selv om wear leveling ofte gjør at det blir en ren skrive kommando. Store forskjeller på SSD og HDD på dette punktet.. Om det logges 2gb totalt på ett døgn, men filstørrelsen fysisk på loggfilene tar bare eks. 1000mb, så er det likevel 2gb skriv, og 2gb med celler som er "brukt". Så i løpet av en uke har man altså 14gb med brukte celler selv om størrelsen fremdeles sees av OS'et som 1gb, ikke akkurat SSD friendly... Har testet settingen som liksom skal hindre overskriving når den er full, men den er til pynt, og useless. Ved å tømme jevnlig, vil Garbage Collection få mulighet til å rydde opp, og man slipper overskriving i det minste :thumbup:

 

PS: TRIM vil gjøre underverker på dette området, men logging av ting man aldri skjekker eller har nytte av bør disables...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Bær over med meg om denne er postet feil sted. :blush:

 

Synes jeg får dårlig ytelese med min Vertex 60gb. Firmware 1.3. Win 7 x64 RTM. Hvordan vet jeg at TRIM er enablet og fungerer?

 

Har totalt 4 disker koblet til ICH8 kontrolleren. Er det denne som er flaskehalsen mon tro?

 

Har tatt noen målinger den siste tiden og er ikke fornøyd med resultatet. Fra august til nå.

 

Håper noen vet hvordan jeg kan finne ut om TRIM kjører på riktig måte.

 

-Takk :)

post-62638-1253205978_thumb.png

post-62638-1253205993_thumb.png

post-62638-1253205998_thumb.png

post-62638-1253206004_thumb.png

post-62638-1253206009_thumb.png

post-62638-1253206038_thumb.png

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å finne ut om TRIM fungerer, er å ta en HDTune Random access bench, og skrive ned resultatet. Så fyller man opp disken med masse data, f.eks store ISO filer, tar en ny HDtune Random Access og skriver ned resultatet. Så sletter man alle ISO filene, og da skal HDtune vise samme resultat som første test med lite data på disken...

 

Resultatene dine forøvrig, ser ganske dårlige ut dersom dette ikke er en laptop. Hvor full er disken din, og har du wipet den etter firmware update? Og har du installert OS på nytt etter FW updaten? Merk at ugyldige data du har på SSD'en er der fremdeles om du ikke eraser disken etter fw update, for TRIM er en kommando som fysisk sletter alle spor etter filene på SSD'en i det øyeblikket du eller OS'et sletter filene. Filer som er slettet før TRIM firmware vil fremdeles stikke kjepper i hjulene for ytelse, med mindre GC gjør jobben. Mitt råd vil derfor være å erase disken, få tilbake virgin state, installere Win7 på nytt og starte med blanke ark med TRIM helt fra bunnen av, eller prøve å fylle disken helt opp med data, for så å slette disse filene igjen for å se om dette kan hjelpe på ytelsen (dette siste gjør du kun om du har funnet ut at TRIM fungerer som den skal)...

 

Hva slags hovedkort/CPU er det du kjører denne Vertexen på, og er det IDE mode eller AHCI/Raid? Merk at ICH8 er Sata I 150 på Laptops..

 

For mer spesifik hjelp om denne disken, er OCZ Vertex Tråden bedre for deg, eventuellt SSD Tråden til GullLars.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Kjører på et MSI P965 NEO hovedkort med en Core2Duo E6400 samt 4gb ram.

Disken har 30gb ledig og har aldri vært fylt opp mer enn det. Kjører også i IDE mode.

 

Når disken var ny (1.1 software med vista x64) kan jeg ikke huske at disken hadde høgere ytelse. Tror ikke jeg har hatt mer enn ca 160MB/sec i seq read. ICH8 chipsetet som benyttes støtter SATA2 300.

 

Har en misstanke om at det likevel er chipsetet som er flaskehalsen her.

 

Kommer til å følge rådet ditt med å fylle den helt opp med images for deretter å slette. Har ingenting å tape på det.

 

Takk igjen:)

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med at IOmeter ikke ser disken jeg vil teste ytelsen på. Noen som har hørt om lignende problematikk?

 

Oppsettet er Areca 1261ML med et raidset og to volumgrupper (LUN). Den første (drive C:) vises i IOmeter disk worker, men den andre disken vises ikke.

 

Merkelige greier. Forøvrig WS2008R2 x64. og jeg har prøvd ymse oppsett av disken; MBR, GPT, med og uten NTFS formatering.

 

Har googlet som en gal ja :)

 

Edit: ok dette var pussig; MBR + 2TB exFAT formatering gjør disken synlig, men NTFS formatering eller uformatert funker ikke...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Anders Jensen,

 

Jeg må i noen tilfeller bruke "run as administrator" for å få opp enkelte partisjoner, du kan prøve det.

 

 

Ellers ser jeg at ytelsen på PCIe baserte OCZ Z-Drive er antydet til å være 10.000 IOps på MLC og 16.000 IOps på SLC utgaven.

Link

Synes tallene var skuffende lave eller kanskje forventningene var for høye ;-)

Lenke til kommentar
Anders Jensen,

 

Jeg må i noen tilfeller bruke "run as administrator" for å få opp enkelte partisjoner, du kan prøve det.

 

 

Ellers ser jeg at ytelsen på PCIe baserte OCZ Z-Drive er antydet til å være 10.000 IOps på MLC og 16.000 IOps på SLC utgaven.

Link

Synes tallene var skuffende lave eller kanskje forventningene var for høye ;-)

 

Snodig hvor labert alle andre enn Intel sliter med høy QD, tipper dette er målt i QD#1-4, og at den skalerer lavt på QD#32-256..

 

Hvordan går det forøvrig med 4xG2 på P55, dine første resultater så jo mildt sagt skuffende ut, noen bedring?

Lenke til kommentar

Ingen bedring på P55 nei, skal prøve å se på lørdag eller søndag om jeg får en ny mulighet.

Skal prøve å få inn en runde med alle 8 på LSI'en for å se om det endrer på noe, tenker da på at stripe passer bedre med 8 vs 7 SSD'er.

 

Så langt har jeg da fått bedre resultater med Gen1 i raid enn med Gen2, det kan jo være tilfeldig men vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...