Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har postet endel på XS i det siste og for de som ikke følger med der har jeg laget noen grafer for 4K random read.

 

post-137664-1264532074_thumb.png

 

Jeg holder på med tilsvarende grafer for andre blokk størrelser samt random write.

 

edit:

Link til interessante tråder på XS.

WEI disk subtest scores

Measuring QD in win7

Random and sequential speeds with iometer

 

Det er flere andre, tenkte vi kunne følge opp med noe tilsvarende her til f.eks WEI testen.

Hva sier du Ourasi?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Enkelt og greit spørsmål.

 

Har en x25-m 160gb SSD nå, men vurderer å kjøpe 2 til å sette alle i et RAID0.

 

Hvordan vil performance bli? Skalerer de bra, eller vil kontrollerne skape en flaskehals?

 

Om noen kunne gitt meg en estimate av ytelse hadde jeg blitt glad :)

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Da var endelig min kjære intel 80gb x25-m i hus. Ble bestilt hos komplett igår og ankom idag tidlig. Er veldig imponert over hvor rask den er, men på AS SSD benchmark synes jeg den ikke er helt på topp. 4K read virker veldig lav i forhold til mange andre jeg har sett. Dere kan jo ta en titt på resultatene:

 

post-141736-1264537372_thumb.png

 

SuperRipper

Lenke til kommentar

Den er litt lav min ikke værre enn at det kan gå seg til, spesielt hvis du har nyinstallert nå i dag kan det være "ting" som går i bakgrunnen og forstyrrer benchmarken.

 

Ta en test med CMD 3.0 (link til nedlasting finner du i trådens første post mener jeg) og legg det ut her.

Lenke til kommentar
Interresant sak med QD i W7 tråden, sjekket de første 15 postene nå, skal lese resten senere.

Er forresten enig i at WEI hadde vært en kjekk sak å teste her også og muligens poste i førsteposten.

 

Hvilken w7 tråd? Og winsat har endel tester og ingen totalscore, så mye jobb å holde styr på...

Lenke til kommentar
Den er litt lav min ikke værre enn at det kan gå seg til, spesielt hvis du har nyinstallert nå i dag kan det være "ting" som går i bakgrunnen og forstyrrer benchmarken.

 

Ta en test med CMD 3.0 (link til nedlasting finner du i trådens første post mener jeg) og legg det ut her.

 

 

Takk for raskt svar!

 

Her er CDM. Den viser også 14mb på 4K. Jeg har satt AHCI-mode i bios og holder nå på med å fjerne logging for å se om det hjelper meg noe mer. Det var faktisk ikke så ille med 14mb/s, det var nede på 10 første gang jeg tok testen.

 

post-141736-1264538631_thumb.png

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar
edit:

Link til interessante tråder på XS.

WEI disk subtest scores

Measuring QD in win7

Random and sequential speeds with iometer

 

Det er flere andre, tenkte vi kunne følge opp med noe tilsvarende her til f.eks WEI testen.

Hva sier du Ourasi?

Interresant sak med QD i W7 tråden, sjekket de første 15 postene nå, skal lese resten senere.

Er forresten enig i at WEI hadde vært en kjekk sak å teste her også og muligens poste i førsteposten.

 

Hvilken w7 tråd? Og winsat har endel tester og ingen totalscore, så mye jobb å holde styr på...

Lenke til kommentar

Ourasi,

 

Mangel på total score er problemet med winsat disk testen så du har helt rett i at det er litt mye styr med den men man kan rett og slett gå etter en av 2 ting.

Responsiveness Overall eller Total Run Time.

 

Du kan jo se litt på det men ser som sagt poenget med hensyn til arbeid osv.

 

Jeg har forresten konkludert med at 30sekunder er et must for å få tilfredsstillende tall fra iometer. Ramp up er ikke et must men kan være en fordel.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

SuperRipper,

 

Du kan eventuelt kjøre SSD Toolbox og velge en manuel TRIM for å se om det hjelper. Resultatene ellers er fine så det er ikke noe å stresse med.

Når man har OS på SSD'en vil noen av tallene være lavere enn de man ser i diverse benchmarks, disse er ofte kjørt uten OS på SSD'en.

Lenke til kommentar

Har fått mang et nyttig tips i denne tråden, men etter å ha lest noen benchmarks er jeg ubestemt på hva jeg bør satse på av (for maks ytelse/pris) nå som de begge er på lager:

 

3x Intel X25-V 40GB (Raid0) eller

2x Corsair P64 (Raid0)

 

Noen som vet hva som er best value for money? Viktigst med IOPS og responstid fremfor maks speed.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Anvil:

 

Angående Measuring QD in win7. Hvor ofte kan man komme over QD 2 egentlig? Trodde man ville bare komme over QD 2 nesten når man har en database med flere brukere? Har sjekket litt i windows 7 resource monitor, og har ikkje sett noe særlig over QD 2 når jeg har gjort forskjellige ting.

 

Er QD 32+ oppskrytt egentlig? Er det noen som klarer å få til dette annet enn man har programmer som er spesialdesignet for å klare dette?

 

Hvis det viser seg at menigmann ikkje klarer noe særlig høyere enn QD 2 alikevel, så er det mange som blir lurt av QD ytelsestalla :) Kanskje ikkje lurt, men man får tall i diskbenchmarks man alikevel ikkje klarer å utnytte.

 

Samme gjelder flere 100 tusen IOPS på 4k read eller random read. Er mest sykisk når man kommer over et visst punkt...

 

Er jeg helt på viddene her nå eller?

Lenke til kommentar

Jeg begynte å skrive på noe her men må komme tilbake litt senere, ble litt opptatt med andre ting :) og det kan skrives en del om dette.

 

edit:

GullLars har skrevet en utmerket "artikkel" rundt dette men den har han sålangt bare delt med meg og noen få andre utvalgte på XS. Kankje han kan skrive den om til Norsk og dele den med alle?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...