Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

@GullLars,

Ikke så godt å komme på noe i farta men det finnes endel sider med freeware programmer f.eks freewarehome.com, tucows osv.

Link til top listen på tucows

CuteFTP (meget bra) var den eneste jeg kom på i farta.

Ellers finnes det en del editorer som er OK og grei å laste ned.

Har du alle google apps'ene, de har bla tegneprogram?

edit:

Google Sketchup heter tegneprogrammet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bza,

Hvilke justeringer/optimaliseringer har du gjort?

Det kan godt være du har gjort noe galt, tallene ved lesing er i store trekk på linje med 1 stk Intel G2.

Ved skriving er de også litt lave.

Har ikke gjort noen justeringer. Kun lagd et hardware RAID med 128kB stripe size. Er det noe spesielt jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Du har mao ikke gjort noen av tipsene fra diverse tråder inklusive denne?

Hvor mye har du brukt oppsettet, hvor mye plass har du ledig...

Kan du ta en test med CrystalDiskMark 3.0 TP eller Beta.

(AS SSD *kan* sprike en del mtp resultater)

Lenke til kommentar

Det virker som om dette kanskje er hardware-relatert. Nå begynte IMSM å rapportere feil på en av diskene i arrayet. SMART gir ingen feilmelding, men da jeg forsøkte å bygge arrayet på nytt etter å ha byttet til 2 andre SATA-porter på hovedkortet dukket samme feilmelding opp igjen.

Lenke til kommentar
Enig Ourasi, men dette er for mye til at det kan være bare den.

Uansett, følg tipset med WBC.

(endringen gjør du på volumet i IMSM, høyreklikk)

Som var det jeg mente, lite som kan blokkere sekvensiellt så mye som dette, men ser at den kan misforstås :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke denne vi mener, vi mener "Volume WriteBack Cache" i RST/IMSM kontrollpanelet.... Det er opprinnelig en Raid5 funksjon og er designet for å hjelpe denne modusen vedrørende ytelse, og bør ikke benyttes sammen med raid0..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er det noen som har sett noen tall eller artikler som argumenterer for å oppgradere til SSD i produksjonsmiljøer hvor det per dags dato benyttes gamle disker med 40-70 MB/sek average read (opptil 5 år gamle disker)?

Forresten også interessert i en super-god kontroller til en grei pris :) /sign

Hva slags load blir det på et array i ditt produksjonsmiljø? Blir det mye sekvensiell lesing/skriving av store filer, eller er det mye database opplegg?

Supergod kontroller koster det den er verdt :)

Bra du ikkje sa at du skulle ha en billig men bra kontroller :p Fordi man skal enten ha en billig kontroller eller en bra kontroller. Det finnes liksom ikkje billig og bra kontroller mener jeg da.

Perc 5i er liksom den som er billig og bra, men det er negative ting med den som ikkje gjør den bra.

Jeg kunne tenke meg en "super"-god kontroller til 1500-2500 kroner ca. Altså en kontroller som gir meg maks ytelse fra f.eks. 2 eller 4 SSD i RAID.

Det er mer skriving og lesing av helt tilfeldige filer i forskjellig størrelssorden 10kb til 250 mb.

Lenke til kommentar

WriteBackCache, betydningen ligger i ordet men for å forklare det litt kort.

Write Through betyr at maskinen venter til skriveoperasjonen er fysisk skrevet til disk før den skriver neste "bulk" med data. (man er sikker på at alle data er lagret)

For å få bedre skrivehastighet kan man Cache (mellomlagre) data og det er det som skjer når WBC er på.

Når WBC er på venter ikke "maskinen" på at data er fysisk skrevet til lagringsmediet derav får man økt hastighet ved skriving til disk.

Det er sider ved WBC som påvirker ytelsen negativt og generelt sett er det ikke anbefalt å ha den på.

På "ekte" raid kontrollere med Cache og batteribackup benytter man seg selvsagt av WB og det gir en stor ytelsesøkning uten å belaste "maskinen". Uten en raid kontroller er det PC'en som må ta seg av jobben og det går da ut over andre ting.

Lenke til kommentar

Nator,

En god kontroller måtte da bli f.eks LSI 9211-8i.

(det er en HBA så det er ikke en fullverdig kontroller)

Skal du ha noe mer avansert går prisen opp, regn med 3000+ for noe ålreit, skal du ha noe virkelig bra koster det fort 5-10000.

Uansett vil 9211 være en utmerket sak til SSD'er, den gir høy ytelse på stort sett alle punkter og prisen er god.

Regn med rundt 2500 med nødvendige kabler.

9211-8 KIT leveres med SAS kabler så det er ikke noe poeng i å kjøpe kittet når du skal ha det til SATA enheter.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Nator,

En god kontroller måtte da bli f.eks LSI 9211-8i.

(det er en HBA så det er ikke en fullverdig kontroller)

Skal du ha noe mer avansert går prisen opp, regn med 3000+ for noe ålreit, skal du ha noe virkelig bra koster det fort 5-10000.

Uansett vil 9211 være en utmerket sak til SSD'er, den gir høy ytelse på stort sett alle punkter og prisen er god.

Regn med rundt 2500 med nødvendige kabler.

9211-8 KIT leveres med SAS kabler så det er ikke noe poeng i å kjøpe kittet når du skal ha det til SATA enheter.

Tusen takk for veldig hendig info, det høres ut som den er bra nok for mitt bruk!

Fant LSI LSI00194 på Newegg.com og eBay, men er det noen som vet om norske forhandlere?

Har spurt Dustinhome om de vil ta inn LSI Logic 9211-8i SGL SAS RAID Controller LSI00194.

Edit:

DH har svart at den kommer opp her i løpet av dagen 22. januar:

http://www.dustinhome.no/pd_5010375734.aspx

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Om du har den av eller på spiller liten eller ingen rolle i benchene, derfor er det heller ingen grunn til å huke den på, selv om den skjeldent eller aldri skaper problemer selv ved strømbrudd (opplevd dette selv).... Dette er altså ingen "boost" hverken for bencheren eller normalbrukeren...

Lenke til kommentar

Relativt fersk review av LSI 9260-8i.

(har ikke lest den enda, men det er like før)

Link

Sitter nå med Vertex 250'en i den bærbare med FW 1.5 og er spent på om de har gjort jobben. Holder den til mandag ser det lyst ut.

Det har vært noen rapporter om ytelsen på OCZ men det er fremdeles alt for tidlig å konkludere.

Ihht OCZ skyldes den dårlige ytelsen på 1.4x en bug i forbindelse med wear-levelling. (det høres ut som en mulig forklaring)

Noen benchmarks av Vertex med 1.5 (fersk installasjon, bare W7 x64 er installert)

post-137664-1264111610_thumb.png

(ikke imponert men godkjent)

post-137664-1264112075_thumb.jpg

post-137664-1264112337_thumb.jpg

(random read er ganske lik tidligere målinger)

post-137664-1264112561_thumb.jpg (random write)

post-137664-1264112577_thumb.jpg (workstation)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...