Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette er første gang jeg har sett over 1000 poeng i AS SSD, og nizzen gjorde det med èn x25-M... :p

AS SSD er heller ikke en "snill" benchmark som er lett å booste med cache, så at 1680ix klarte å booste så mye her bare bygger opp om consensus at Areca er "The Shit" :)

Var dette med 4GB RAM nizzen?

 

EDIT: jeg synes dette burde putte Nizzen øverst i AS SSD diagrammet bare som en referanse d^_^b

"1stk x25-M på Areca 1680ix"

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 gb. Har funnet ut at 4gb brikken koster 4000kr :!:

 

Sendte mail til mullet.se for å høre om de sendte pakker til Norge, siden de har den LSI HBA kontrolleren. LSI SAS 9211-8i 8-port SAS2 HBA

 

Hej.

 

Nej inte Norge. Vi skickar endast inom EU.

 

 

// Mija Frostglans - Mullet Scandinavia AB - www.mullet.se

 

:dontgetit:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Både jeg og Agrophel har over 1000 i AS SSD, men ikke med 1 "disk".

 

Jeg har flere på ICH mens Agrophel har det på en Areca 1231ML?

 

edit:

 

Nizzen,

 

Nextron skaffer den, pris som KIT var 2300,- eks.mva mener jeg å huske.

Jeg har ikke bestilt enda men overveier å gjøre det, ser ut som mye morro for lite penger.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Både jeg og Agrophel har over 1000 i AS SSD, men ikke med 1 "disk".

 

Jeg har flere på ICH mens Agrophel har det på en Areca 1231ML?

 

edit:

 

Nizzen,

 

Nextron skaffer den, pris som KIT var 2300,- eks.mva mener jeg å huske.

Jeg har ikke bestilt enda men overveier å gjøre det, ser ut som mye morro for lite penger.

 

Kanskje vi får rabatt hvis vi bestiller flere :p

 

Hvis vi sier at vi bestiller som privatpersoner, så slipper vi kanskje momsen. Nextron sine priser er akkurat som ink moms + moms. Iallefall når jeg sammenlikner priser fra andre steder, slil som iwill.no

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg sjekket nå og prisen var rundt 1800,- eks.mva uten KIT (kabler)

 

Da er det bare kabler for noen hundre kroner som kommer i tillegg.

 

edit:

glemte å skrive eks.mva :)

 

Det går selvsagt an å høre med dem, det kommer vel litt an på hvor mange som er interessert i å kjøpe.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Mozze, Agrophel og Nizzen er lagt inn i AS SSD listene...

 

Har prøvd å skaffe en sponsor til tråden, da det ligger endel reklameverdi i en tråd som dette der 1. posten er såpass mye lest med logo til nettbutikken og linker til SSD/Kontroller seksjonene deres og oppfølging ved kampanjer o.l. på SSD produkter. Det hørtes lovende ut en stund, med muligheter for reviews på både Areca kontrollere o.l. og SSD'er, men har ikke hørt noe mer derfra.... Rart, da mange av våre tråder er langt mer verdifulle for nettbutikkene enn et lite bilde på førstesiden imho....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jeg sjekket nå og prisen var rundt 1800,- eks.mva uten KIT (kabler)

 

Da er det bare kabler for noen hundre kroner som kommer i tillegg.

 

edit:

glemte å skrive eks.mva :)

 

Det går selvsagt an å høre med dem, det kommer vel litt an på hvor mange som er interessert i å kjøpe.

 

 

1800 eks moms er jo kongepris :D Kabler har jeg, så det trenger jeg ikkje. Kjøpte vel 6-7 kabler en gang jeg var nede hos nextron :) Mindre butikk skal man leter lenge etter :!: Men hyggelige karer er det absolutt!

Lenke til kommentar

Med dagens Intel overtak (som kommer godt frem i post 1) er det vel liten grunn for noen å "bruke penger" på å reklamere for Intel.

 

Når det gjelder kontrollere derimot burde en eller annen butikk se et stort potensiale i å sponse med en/flere kontrollere.

De burde absolutt oppleve mersalg av noe sånt.

Lenke til kommentar

Reklamere for Intel SSD er jeg enig i at ikke trengs, men at folk velger å handle disse hos "sponsoren" er vel en fordel.. Kontrollersalget er vel ytterst fraværende mtp. vanlige brukere, og her er jeg enig at det er et stor potensiale i en tråd som dette. Å linke til 1. posten for å fremme ett produkt som en kontroller, som gjør rent bord i alle testene, må jo være kanon sammen med en liten kampanje...

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett noen tall eller artikler som argumenterer for å oppgradere til SSD i produksjonsmiljøer hvor det per dags dato benyttes gamle disker med 40-70 MB/sek average read (opptil 5 år gamle disker)?

 

Forresten også interessert i en super-god kontroller til en grei pris :) /sign

Lenke til kommentar
Er det noen som har sett noen tall eller artikler som argumenterer for å oppgradere til SSD i produksjonsmiljøer hvor det per dags dato benyttes gamle disker med 40-70 MB/sek average read (opptil 5 år gamle disker)?

 

Forresten også interessert i en super-god kontroller til en grei pris :) /sign

 

Hva slags load blir det på et array i ditt produksjonsmiljø? Blir det mye sekvensiell lesing/skriving av store filer, eller er det mye database opplegg?

 

Supergod kontroller koster det den er verdt :)

 

Bra du ikkje sa at du skulle ha en billig men bra kontroller :p Fordi man skal enten ha en billig kontroller eller en bra kontroller. Det finnes liksom ikkje billig og bra kontroller mener jeg da.

 

Perc 5i er liksom den som er billig og bra, men det er negative ting med den som ikkje gjør den bra.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett dersom det kontrollerkortet (LSI SAS 9211) brukes så vil det gi en "speed-boost" ettersom det støtter 6Gb/s sata og "more than 290,000 I/Os per second" ?

 

At den støtter 6Gb/s spiller liten rolle så lenge man ikke har en 6Gb/s SSD men det kommer etterhvert så den er fremtidsrettet om ikke annet.

 

Hva skal du med 290.000 IOPS? :)

Det går litt sport i dette med IOPS og det er selvsagt det som betyr noe i denne tråden men i praksis har man ikke behov for mer enn en brøkdel av dette.

 

En HDD gir deg 50-100 IOPS og det holder for normal ytelse på en vanlig PC.

Med 1 single SSD oppnår du i praksis inntil 15'-40' IOPS (avhenger av hvilken ytelse/størrelse man tester og selvsagt hvilken SSD man har)

 

Du kan ha mye morro med en slik kontroller men det vil kreve noen SSD'er for å ha det virkelig gøy.

Lenke til kommentar

For å rippe opp i en gammel benchmark:

IOMeter (Random Read IOPS/Random Write IOPS/Workstation IOPS:

 

Nizzen : Read 148860.08, Write 152851.92, Workstation 42740.73,

 

 

Stusser enda på at jeg er såpass langt forran på read og write enn noen av dere. Anvil og Agrophel.

 

Kanskje dere må gjøre en retest med iometer? :)

Lenke til kommentar

9260'en gir ikke så høy random IOPS med nåværende firmware :), kanskje det kommer en bedre etterhvert.

Det hadde vært interessant å sett din kontroller med Intel SSD'er i stedet for Vertex.

(eller noe SandForce eller Micron basert)

 

Jeg venter egentlig mest på å få noen av disse nye SSD'ene i hus, kanskje sammen med en 9211 eller en 1880?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg fant AMD RaidXpert nå for noen minutter siden og skulle aktivere NCQ på RAIDet mitt, men til min forskrekkelse støtter ikke Mtron Pro 7025 NCQ! Det betyr jeg er stuck med denne ytelsen på RAIDet mitt :(

post-163450-1263947931_thumb.png

Alikevell, 90MB/s fra 2 SSDer uten NCQ er egentlig ganske ekstremt.

Jeg tror jeg skal kjøre et par raske runder i IOmeter og undersøke skaleringen ved lave QD.

Med tanke på den forholdsvis lave random write jeg får tror jeg disse kunne tjent en del real world ytelse av å sitte bak en hardware kontroller med cache for å samle opp bursts.

Alikevell, jeg testet et lauch-script tidligere, og jeg åpner rundt 70 vinduer med diverse programmer og windows instillinger (datamaskin behandling, permon, resmon, systemegenskaper, osv) på rundt 30 sekunder. Jeg får se om jeg lager en fraps video av det.

 

EDIT:

Jeg tok en kjapp test med CDM TP1 for å se 4KB QD4 og fikk:

post-163450-1263948779_thumb.png

Det er forholdsvis grei 4KB random read til å være QD4. RAIDet mitt når alså 85% av full random read IOPS ved QD=4, en koselig kraftig skalering i starten.

 

Til sammenligning, her er en kjapp test av Velociraptoren min (som jeg nå har aktivert NCQ på). Den er halvfull (akkurat som SSD RAIDet mitt er), og jeg hadde et par torrents gående med lav fart mot den i bakgrunn, og spotify streamet en sang fra den mens testen gikk. Alså rimelig lik belastning som var på SSD RAIDet.

post-163450-1263949350_thumb.png

Worst case for sammenligning er da 4KB random write @QD32, og der er SSDene ca 2x av velociraptoren, og 512K random write hvor de er ca 80% raskere.

 

Jeg synes det er litt rart at ting får såpass lav skrivehastighet. Èn Mtron Pro 7025 klarer ca 90MB/s skriv, og jeg har benchet velociraptoren til godt over 120MB/s skriv tidligere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...