Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager Teac, men det er muligens feil. Om Kake setter SATA kontrolleren på hovedkortet i RAID modus vil ikke SSDen benytte MS' drivere for IDE/AHCI, og han vil ikke få TRIM (dersom SSDen hans støtter det).

Kake, svaret er da: Ja, dersom SSDen støtter TRIM. Om SSDen ikke støtter TRIM vil du ikke tape noe på det.

Lenke til kommentar

Er det G2 han vil ha TRIM på i AHCI, burde han vel strengt tatt lage ett software Raid0 i windows om han vil ha raid på disse diskene, muligens i pose og sekk altså, og software raidet man lager i windows gir brukbar sekvensiell ytelsesøkning.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Forskjellen er skrivehastighet i brukt tilstand. Jo mer tilfeldig skriving du gjør og jo oftere du gjør dette, jo mer kan ytelsen dette, men random write går aldri under 6000 IOPS (etter hva jeg har sett) på G2. TRIM utgjør en merkbar forskjell, men den er ikke en absolutt nødvendighet, mange RAIDer jo x25-M for ytelse.

 

Du har TRIM om du kjører windows 7 med standard IDE eller AHCI drivere fra microsoft, og trenger ikke å gjøre noe mer. Installerer du andre drivere for lagringsmediet mister du TRIM.

Som Ourasi sier kan du sette SATA mode til AHCI i BIOS for å få god ytelse og TRIM på SSDen din, og så kjøre et windows software RAID på harddiskene, dette vil være den enkleste løsningen, og en god en også.

Lenke til kommentar
Er det G2 han vil ha TRIM på i AHCI, burde han vel strengt tatt lage ett software Raid0 i windows om han vil ha raid på disse diskene, muligens i pose og sekk altså, og software raidet man lager i windows gir brukbar sekvensiell ytelsesøkning.....

 

Vil jeg kunne lage software Raid0 og 1 i Windows 7?

Lenke til kommentar
Er det G2 han vil ha TRIM på i AHCI, burde han vel strengt tatt lage ett software Raid0 i windows om han vil ha raid på disse diskene, muligens i pose og sekk altså, og software raidet man lager i windows gir brukbar sekvensiell ytelsesøkning.....

 

Vil jeg kunne lage software Raid0 og 1 i Windows 7?

 

Ja det kan du. Har selv gjort dette med mine 3 raptorer.

 

@ Gullars.

 

Så om jeg hadde installert disken på en ekstern kontroller el. ville jeg mistet TRIM? Er dette en service som kjører, som i så fall er mulig å så av eller hvordan er dette integrert i windows (kjører w7 64 ulti)?

Lenke til kommentar

TRIM er en del av DRIVEREN for lagringsmediet. Denne delen refererer microsoft til som deletenotify. Alle andre drivere enn microsoft's IDE og AHCI drivere mangler foreløpig støtte for TRIM, og om du da bruker en kontroller som krever egne drivere andre enn disse vil du derfor ikke få TRIM.

Om du har enda et logikk-lag mellom driver og SSD, f.eks. en RAID kontroller, må denne også støtte videresending av TRIM. Jeg kjenner ikke til noen RAID kontroller som støtter videresending av TRIM, hverken i non-member eller RAID modus.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvordan bruker jeg TRIM egentlig, er det noe som går automatisk eller er det noe jeg må skru på manuelt?

 

Lider Intel x25-m G2 diskene samme skjebne som de tidlige SSD-ene slik at TRIM spiller noen vital forskjell?

 

TRIM går automatisk, og trigges når du sletter filer. Når du f.eks tømmer papirkurven.

 

Resten er vel besvart...

Lenke til kommentar

Jeg har postet en ny tråd i feedback til redaskjonen i hardware.no med klage over stadige feil i SSD-relaterte artikler, og har nevnt der at denne og SSD-tråden vil være en fin kilde for feedback før artikler postes på siden. Med aktiviteten og kunskapsnivået i disse trådene vil eventuelle feil i en artikkel bli funnet fort, og vi kan bidra med gode korreksjoner og utledninger.

 

Jeg har nevnt denne tråden som en kilde for SSD-tester, og SSD-tråden som en kilde for artikler.

 

Link til tråden. Dere må gjerne poste deres mening om dette der.

Hva synes dere om denne idèen?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Test av den nye Vertex 2 Pro på pcper.

 

Ser meget bra ut men husk det er preview og resultatene kan/vil bli forandret.

 

Link

 

Intel er fremdeles IOPS kongen men ser man bort fra det så er den nye Vertexen det raskeste man kan kjøpe. (i mars en gang)

 

edit:

Da er det bare å vente på en test av C300, jeg er like spent på den som på Vertex'en.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg er en smule skeptisk til denne testen. Ut fra IOPS tallene ser det ut som det har vært testet med block size 8KB, og IOPS skaleringen til vertex2 pro stopper ved QD=8.

Vertex 2 Pro er basert på SandForce SF1500, en 16-kanals kontroller som støtter både SLC og MLC (MLC i dette tilfellet). Det burde vært videre skalering over QD=8.

Det hjelper heller ikke at Vertex 1.30 ikke skalerte til mer enn 8000 IOPS i noen av testene ved QD=4, som igjen antyder at block size var 8KB (vertex klarer 16000 IOPS ved 4KB random read).

 

Jeg vil også påpeke at YAPT benchen de bruker begynner testene sine på en block størrelse av 64KB, og ved denne størrelsen har mange SSDer allerede nådd ca maks båndbredde, siden 64KB block / 4KB pr NAND chip gir mulighet for bruk av 16 NAND chips og kanaler, selv ved random read/write, og derfor viser Vertex 2 en helt flat kurve ved maks ytelse.

Lenke til kommentar

Husk at det er en preview, ytelsen kan nok tunes en del og det kan selvsagt slå begge veier.

 

pcper pleier å ha gode tester så jeg tviler på at han ikke har vært rettferdig, vi får vente på en test med en bedre firmware.

 

Uansett levner den lite tvil om at de er på rett vei, den slår stort sett G1 opp til QD16 men ser ut til å falle/flate ut ved QD16-32.

 

Det var litt merkelig at den hadde såpass dårlig aksesstid. (0.2ms)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jau, fersk beta.. Gått meg lei av å teste disse RST driverne, samtlige gir dårligere ytelse spesiellt på IOPS, så om noen vil teste dem på iometer og/eller CDM TP1 (som har både QD#4 og QD#32) post gjerne resultater i tråden. Skulle de vise seg (jeg tviler) å være brukanes, så legger jeg dem ut jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...