Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
....

Målingen er uten noen software som ikke følger med installasjonen, etter en del "må ha" installasjoner som antivirus, Ccleaner og den duren der, er det ingen endring. TuneupUtilities 2010 er også på plass. Fortsat 35sek.

Jeg kjører "bare" MSE (Microsoft Security Essentials) under boot + standard drivere samt noen prosesser i forbindelse med VMWare Workstation.

Med dette ligger boot tiden rett i overkant av 10 sekunder på min bærbare.

...

Når det gjelder boot-tid så ser jeg ganske varierende tall rundt omkring. Min laptop booter på omtrent 30 sekunder hvis jeg regner tiden fra power on til passord-vinduet vises. Biosen bruker vel ca 15 sek, og så bruker windows kanskje 15 sek. Så det jeg lurer på er om dere to over kanskje snakker forbi hverandre når det gjelder tider?

Hvis ikke så er jo en boot-tid på 10 sek fra power on til login screen ganske imponerende, med tanke på at du antageligvis har noen sekunder der det bare står "press F2 to enter bios" eller noe sånt?

En annen ting jeg lurer på er det som står i andreposten om Transient Multimon Manager. Jeg lurer på hvilke funksjoner jeg vil miste ved å skru av dette? Jeg booter alltid uten ekstern skjerm, men kobler av og til på tven for å se film o.l. Vil jeg fortsatt kunne trykke Fn+F7 og bytte mellom visningsmodus? Jeg merker at det er noen sekunder under bootingen at det virker som det ikke skjer noe som helst. Så jeg antar at det er på grunn av denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere firmware til min Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2, men jeg er litt usikker på om jeg gjør alt riktig siden jeg ikke har gjort dette før.

Jeg har brent en CD med firmware oppdateringen.

1) Jeg starter PC'en og den booter fra CD'en. Jeg får spørsmål om jeg har lest vilkårene. Jeg trykker yes (y).

2) Jeg får så spørsmål om jeg godtar vilkårene, jeg trykker yes igjen.

3) Så får jeg spørsmål om jeg vil oppdatere firmware. Jeg trykker yes og enter, men etter dette skjer det ikke noe. Er det normalt? Tar det eventuelt lang tid før det skjer noe?

Lenke til kommentar
Tror vi begge refererer til boot av Windows alene. Fra kald start, er jeg nærmere 1 min (post bruker noen sek ekstra i AHCI)

@Vain

Tidene er målt med BootTimer som selvsagt ikke måler tiden før Windows starter.

Med 2 raid kontrollere bruker min hovedmaskin sikkert 1 minutt om ikke mer, har ikke målt tiden. Den bærbare er derimot kjapp, kanskje 5 sekunder før OS starter.

..

Jeg har brent en CD med firmware oppdateringen.

...

Du har gjort alt rett så langt.

At den ikke finner SSD'en skyldes helt sikkert at du ikke står i rett "mode" i BIOS.

IDE og AHCI skal normalt sett virke men avhenger av om man har Intel eller AMD baserte hovedkort.

Prøv å endre til IDE mode før du booter på CD'n, bare husk å sette tilbake før du booter OS igjen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Den står i IDE-mode.

Når jeg kommer dit det stopper opp står det ca slik:

Scanning system for intel SSDs.........

Model: Intel xxxxxxx

Serial Number: xxxxxxxxxx

Firmware: xxxxxxxx

Do you want to update this drive (y/n)?

Jeg trykker yes, men så skjer det ikke noe.

Lenke til kommentar
Det kan hende du må velge IDE Compatibility mode.

Hvilke valg har du?

I main menu kan jeg velge IDE Configuration. Går jeg inn på IDE Configuration kan jeg velge mellom

- Configurate SATA As: Standard IDE, AHCI, Raid (Står på Standard IDE hos meg)

- Onboard IDE Operate Mode: Disable, Compatible mode, enhanced mode (Står som enhanced mode)

Jeg prøvde å bruke Compatible mode. Da fikk jeg meldingen "No IDE master H.D.D Detected! Press F1 to resume"

Jeg har et P5W DH Deluxe hovedkort. Jeg får forresten bluescreen hvis jeg bruker AHCI, men jeg har ikke lastet ned Intel Matrix Storage Manager fordi jeg får denne meldingen når jeg skal installere det " Dette systemet oppfyller ikke minimumskravene for å installere programvaren. Setup blir avsluttet". Jeg er litt usikker på om jeg har lastet ned riktig fil. Jeg har Windows 7.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på er det som står i andreposten om Transient Multimon Manager. Jeg lurer på hvilke funksjoner jeg vil miste ved å skru av dette? Jeg booter alltid uten ekstern skjerm, men kobler av og til på tven for å se film o.l. Vil jeg fortsatt kunne trykke Fn+F7 og bytte mellom visningsmodus? Jeg merker at det er noen sekunder under bootingen at det virker som det ikke skjer noe som helst. Så jeg antar at det er på grunn av denne funksjonen.

Det eneste du slår av er søk etter ekstern skjerm under booting av OS, du vil ikke miste noen funksjoner inne i OS'et, jeg har i allefall ikke merket noen minus ved dette med min HDTV alltid tilkoblet... Merker av og til at W7 setter den tilbake på "1", men det oppdages raskt, og returnerer den selv tilbake til null igjen..

Lenke til kommentar

@Nizzen,

Jeg har fulgt med på den tråden, ser interessant ut for SSD.

Vi får se hva han finner ut, han har jo ikke testet så mye enda.

@Kake24

Ikke godt å si hvor problemet ligger men du må nesten bare prøve.

Har du SSD'en koplet til port 0 på ICH?

Du kan eventuelt kople fra alle andre lagringsenheter bortsett fra CD/DVD brenneren mens du prøver.

W7 skal ikke trenge noen drivere for å kjøre hverken AHCI eller RAID for den saks skyld, de nødvendige filer skal i utgangspunktet være med på W7 DVD'en.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Fikk oppdatert den nå!

Jeg koblet SSD'en til SATA_RAID1 inngangen på hovedkortet. Da kunne jeg se den under JMicron RAID configurations. Under JMicron RAID configurations kunne jeg velge å sette den som RAID, AHCI eller et siste valg, og da jeg satt den som AHCI virket oppdateringen.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Jeg så det Nizzen :)

Begynner å bli lenge siden jeg prøvde 7 stk, har flere nå så planen var å prøve litt mer i jula. (med firmwaren til LSI'en som kom i oktober, den økte iops en del men ikke nok til å bruke så mye tid på)

LSI'en er god nok som den er og jeg har heller flere i små raid enn mange i ett stort. Med 160GB G2 holder det med 2stk for å få ytelse som er mer enn god nok.

Jeg håper LSI heller bruker tiden på å støtte TRIM i raid enn å øke ytelsen mer. (i første omgang)

Lenke til kommentar

Jeg leser om begrensing av logger under Tweak Guiden, men jeg lurer på noen ting. Jeg vil helst være sikker på at jeg gjør ting riktig.

1) "Start "Event Viewer", og under "Windows logs", som enkelte bruker ofte for feilsøking, er det lite å gjøre annet enn å tømme loggen jevnlig ved å høyre museklikke og velge "Clear Log"."

SPM: Skal man høyreklikke og velge clear log på alt som er under Windows log (Application, Security osv)?

2) De primære loggene kan man ikke gjøre annet enn å tømme jevnlig, som nevnt ovenfor. Men, naviger til undermappen "Microsoft" og ekspander denne, ekspander så "Windows" mappen, her finner du mellom 50 og 100 loggelementer som kan disables. Høyre musklikk og velg "Disable log" og deretter "Clear Log" på alle logelementene i alle mappene (tar litt tid, men er verd det):

SPM: Jeg får opp mange mapper når jeg ekspanderer Windos mappen, skal jeg gå inn på alle disse mappene og slette loggene?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

1: Ja, clear log på dem alle. Du kan også begrense størrelsen til 1028kb på hver av dem (kjekt om man vil ta image og spare maximum plass), og har du slått av Action Center meldingene, kan du også sette at den ikke skal overskrive, og dermed disable logging helt også i hovedloggene, selv om jeg ikke nødvendigvis anbefaler dette..

2: Ja, "clear" log og "disable log" på alle elementene du ikke ser noen nytte å ha på, du kan ikke gjøre noe med mappene, kun elementene inne i mappene.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg har registrert meg på XS nå og kommer til å delta i 9211i8 tråden etter kontoen har blitt godkjent av moderator. Jeg var sikker på jeg hadde registrert en konto der for halvannet år siden, men jeg kan ta feil. Jeg kommer nok til å poste en benchmark ønskeliste for de som sitter på kontrolleren.

Kanskje jeg må få meg en slik selv på nyåret. Filserveren jeg hadde tenkt å bygge i høst men ikke fikk somlet meg til får 5805 jeg har liggende.

Det er digg at denne også har SAS/SATA 6Gbps, det gjør det mulig å bruke de nye SSDene som kommer på nyåret uten at de blir flaskehalset kraftig. Marvell-baserte er annonsert (foreløpig demonstrert og ratet 355MB/s), en Indilinx kommer utover våren som er ratet 500MB/s, og SandForce kommer også med kontrollere, men så langt har jeg bare hørt SATA 2 på disse.

En tanke jeg har hatt en stund nå er at det OCZ Colossus kunne gjort seg fint med SATA 3...

4x Barefoot 32GB bak en enkel RAID-logic chip uten cache (effektivt pass-through med støtte for ACHI) med kapasitet til 600MB/s sustained båndbredde og uten å legge til nevneverdig latency og en SATA 3 kontroller. Eventuelt 4x RAID-0 + SATA 3 på èn ASIC for å spare plass og penger, og muligens øke effektivitet og minke latency overhead. 4x Barefoot vil gi 60K les 4KB random IOPS og i område 10-15K skriv, 600MB/s les og 320(sustained)-540(peak)MB/s skriv.

Forutsatt Barefoot Eco til litt lavere pris med 3x nm flash og en smule lavere ytelse vil en slik enhet kunne koste i område 2000kr. Med 4x slike i RAID-0 på LSI 9211ix(4?) kan vi snakke specs i område 2400MB/s les, 1300(sustained)-2100(peak)MB/s skriv, 240K IOPS les og 40-60K skriv med en prislapp rundt 10.000kr. Dette vil totalt også gi 1GB RAM fordelt internt bland Barefoot kontrollerne, som vil gi grei burst for generell bruk... 480GB kapasitet og 64 kanaler.

Dersom man baserte Colossus (x2) på SATA 3 i stedet for x4 vist ovenfor vil specs på en slik oppsett havne rundt: 1900MB/s les, 640(sustained)-1100(peak)MB/s skriv, 120K les IOPS og 20-30K skriv til pris rundt 6500kr. Her snakker vi også om et oppsett som ville være mulig å lage på ett integrert PCIe kort (sansynligvis 2 slots). 512MB RAM fordelt internt bland kontrollerne, 240GB kapasitet, og 32 kanaler.

Lenke til kommentar

Request: Kan en med x25-E poste en SS av AS SSD?

Jeg ønsker å bruke dette for sammenligning med Micron C300 200GB, micron bloggen postet nettop resultatet fra en ny "clean" enhet og fikk 627 fra ICHxR og 693 fra SATA 3 HBA. Jeg vet vi har totalscore her i tråden, men kan noen poste selve SS eller link til SS tidligere i tråden så jeg kan se subscores?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...