BAT Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Tenkte det kanskje var interesant og se hvordan en av de mer populære diskene gjorde det ift en SSD. Her er en Samsung Spinpoint F1 1TB, AHCI på SB750. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Da har jeg lagt ut diagram for CDM, tok det på den enkleste måten i første omgang. (endrer den sikkert senere) Lenke til kommentar
bertie Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Skal installere WinXP på min nye Intel 80GB 2g, og prøver å gjøre de riktige tingene før jeg installerer alt mulig av feil drivere osv. Installerte igår XP, og alt fungerte, men tenkte jeg skulle samle litt mer info før jeg la inn mer. Sjekket "tweak-guiden" i starten her, men bildene vises ikke når jeg skal f.eks. klikke på registry-bildene. Skjønner at jeg er veldig noob på dette, så jeg tror endel av tweak-tingene som er nevnt her får komme etterhvert. Ser det står nevnt at AHCI blir nevnt, men finner ikke helt ut hvor setting for slikt er hos meg. Har et Asus-P5K hovedkort. Er det noen "MÅ gjøre" og noen "absolutt ikke gjør"-ting jeg bør være obs på når jeg installerer XP? Har tenkt å kjøre den som singel disk for OS og programmer, da jeg har nok av plass på andre disker til å ha musikk, video og andre ting. Sorry hvis det ble mange "off-topic"-spørsmål. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 AHCI er i bios under SATA enheter eller noe lignende... Ikke reinstaller uten en HDDErase, la HDDErase bli en vane ved hver reinstall.. Når det gjelder bildene i tweak guiden, så må det være noe galt med Bildr.no for dagen, men uansett står det registernøkler og forklaring i teksten... Lenke til kommentar
bertie Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Men må jeg kjøre HDDErase når disken er helt ny? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 Men må jeg kjøre HDDErase når disken er helt ny? Såvidt det fremkommer av din førstepost, så har du allerede lagt inn XP en gang på din nye SSD, stemmer dette vil du tjene på en HDDErase. Lenke til kommentar
bertie Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Mente bare jeg hadde lagt inn en ren XP-installasjon, og før jeg la inn fler drivere osv. ville jeg undersøke litt mer. Mulig jeg burde formatert på en annen måte enn via XP-installasjonen... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mente bare jeg hadde lagt inn en ren XP-installasjon, og før jeg la inn fler drivere osv. ville jeg undersøke litt mer. Mulig jeg burde formatert på en annen måte enn via XP-installasjonen... Du kan ikke helt sammenlikne HDDErase og vanlig formatering du gjør ved Windows install. HDDErase skriver nuller over hele disken og dermed sletter ALT. Vanlig formatering setter også filsystemet på plass, som vanligvis er enten FAT32 eller NTFS for Windows baserte systemer. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Dersom HDDerase skriver nuller over hele mediet er det ikke helt optimalt for SSD... En SSDs "tom" tilstand er 1 og ikke 0. Alså, 1 er den høyeste verdien en celle kan ha. For 2bit MLC blir da 1 "11" og "10" og "01" mellom 1 og 0. Secure Erase på en SSD får den til å kjøre block erase på alle blokker så de blir "tomme", og når vi snakker om HDDerase for å få tilbake ytelse på SSD er det Secure Erase vi snakker om. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 GullLars : Du har sikkert rett der Lenke til kommentar
bertie Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Sikkert noe i det, men om det har noen betydning for spørsmålet mitt har jeg ingen anelse om. Har trodd jeg var relativt oppegående innen dataverdenen, men disse svarene hjalp lite Jeg lar det være som det er og tar problemene om de kommer Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Fra post #2 . HDDErase guide: Disken MÅ stå i IDE mode når man booter med HDDErase. Og ikke bare IDE mode holder, den må stå på "Compability" i tillegg IDE mode klarer jeg , men finner ikke frem til "Compability" HK er ASUS P5Q Deluxe. Har jeg oversett noe ? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Fra post #2 . HDDErase guide: Disken MÅ stå i IDE mode når man booter med HDDErase. Og ikke bare IDE mode holder, den må stå på "Compability" i tillegg IDE mode klarer jeg , men finner ikke frem til "Compability" HK er ASUS P5Q Deluxe. Har jeg oversett noe ? Ja, du har nok oversett noe.... Når du velger IDE mode på Intel kontrolleren, vil det dukke opp nye valg rett over (eller var det rett under), en av disse er "Compability".. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Ja, det har du rett i : Valgene kommer først frem , når jeg trykker på "SATA Configuration" Siden den nå står i "Enhanced" velger jeg "Compatible" når jeg Eraser. Anbefales det å gå tilbake til "Enhanced" når jeg er ferdig med dette ? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Når du er ferdig med HDDErase, så glemmer du IDE frem til neste gang du tar en HDDErase, og setter den i AHCI, forskjellen på IDE (uansett mode) og AHCI er enorm. Så glem IDE, og få den på AHCI så snart du er ferdig med HDDErase, AHCI er et valg på samme sted som IDE... Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Er det mulig å ha AHCI når jeg har XP Pro x64 ? Har brukt RAID hittil. Endret 30. november 2009 av johome Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Ja, du må bare passe på å velge riktige F6 drivere, har du kjørt med Raid, så veit du hvordan, de ligger i samme driverpakka/floppy... AHCI og Raid modus er like gode, men du slipper Raidbios delayen under boot dersom du velger AHCI.. Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Ok , jeg skal se på det. ____ Angående posting av bilder som vises direkte, så synes jeg at metoden med laste opp bildet til forumet , og deretter "behandle" det , før det igjen legges ut på forumet som litt tungvint sammenlignet med hvor enkelt det kan gjøres i Photobucket. Endret 30. november 2009 av johome Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg vil bare igjen understreke som ourasi sier at AHCI og RAID (non-member) er likeverdige med tanke på ytelse, forskjellen er bare en liten smule lenger oppstart med RAID. Siden de fleste bare skrur maskinen av og på 1-2 ganger om dagen burde ikke de få sekundene ha noe særlig å si uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå