Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Ser GullLars har vært inne på anand for å lufte QD diskusjonen, og kan minne om at i Performance monitor så kan man tracke realtime både read/write og average. Jeg ser en hau av spikes på 40-60, og en liten scan av SSD'ene så flyr jeg lett over 100. Ved å åpne Administrative verktøy som "Computer management" ser man ~60. Det er ikke rare greiene man skal gjøre før man får ~100, så hva denne karen som svarte han surrer med aner jeg ikke... Average på lave tall spiller jo liten rolle, sålenge QD flyr til himmels når man gjør noe, og det er jo når man gjør noe det trengs ytelse, ikke når man idler eller surfer....

 

Bare å åpne en mappe med mye bilder av ymse størrelse gir 50-60, så takke meg til en SSD så skalerer med QD ja. Torrents bruker jeg ikke SSD'en til, men den ordner skikkelig kø om man vil...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mer sannsynlig å få høyere QD i forbindelse med servere enn på desktops. (database/exchange etc)

Jeg kjørte en liten test nå hvor jeg startet 3 OS samtidig på den bærbare og det ble max 23.

Husk også at QD minker jo raskere SSD'en (og resten av systemet) er, men prøv å kjør den samme oppgaven på en HDD.

 

At man i perioder kan ha en høy QD tviler jeg ikke et sekund på men average er nok ikke særlig høy.

Lenke til kommentar

Jeg brukte PerfMon.

Du finner Current Disk Queue under Physical Disk, der finner du også Disk Transfers/sec

 

Det er mulig jeg overbelastet pc'en så jeg skal prøve noen andre ting.

 

edit:

Jeg startet nå et utviklingsverktøy samtidig som jeg stoppet en av VM'ene og QD var da oppe i 64.

 

edit2:

Jeg har flere spikes på over 60 så det skal ikke så mye til før man er oppe i det området.

(snittet er fremdeles lavt)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Samme som jeg bruker da, tenkte du brukte noe okkult noe jeg :innocent: Ucachet, rett etter fresh boot: Task Scheduler=20 Event viewer=25-30 Disk Management=50+ Disk cleanup utility=70+ Error-Checking=100

 

Man begynner vel å danne seg et bilde av dette....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Snittet taes jo på tid, og derfor blir missvisende. La oss si man åpner 20 verktøy og snittet på disse er 45, så vil snittet i perfmon være veldig lavt da den som sagt tar det på tid.. Snittet på QD ved faktisk diskaccess, og ikke tid, vil være ganske brukbart...

 

PS: ser de har fått riktig klokke på forumet nå, da må jeg sette oslotid i innstillingene igjen da :hmm:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet til å prøve noe før i morgen.

Hva går det ut på?

 

 

Siste nyhet fra Intel om firmware saken:

"Intel is sorry about the frustration this is causing. If your drive is working properly with your current system settings, there is a good possibility you will not have any further problems. Please do not change your driver settings at this time until Intel gives further guidance.

 

Best Regards,

Brady - Intel NAND Solutions Group

"

 

Regner med at man får en endelig melding snart.

Lenke til kommentar

Så det svaret tidligere idag....

 

Angående Toolbox på G1, så er det bare en teori jeg har siden noen med litt "inside" info har fått beskjed om at det er softwaren som stanser deg fra å "TRIMME" en G1 ved å skjekke SSD'en før den tar jobben. Altså, det er kun en kunstig sperre de har satt for å fremme 34nm... Min metode kan jeg sende deg på PM når du er klar til å teste den... Funker den, så holder vi den hemmelig til de kommer med Raid støtte, slik at de ikke får lagt inn en sperre der også.... :evil:

Lenke til kommentar
Angående Toolbox på G1, så er det bare en teori jeg har siden noen med litt "inside" info har fått beskjed om at det er softwaren som stanser deg fra å "TRIMME" en G1 ved å skjekke SSD'en før den tar jobben. Altså, det er kun en kunstig sperre de har satt for å fremme 34nm...
Tar jeg veldig feil om jeg tror du vil gjøre noe ala daemon tools gjør, og fremstille det for OS som om hardware navnet til din G1 enhet er navnet på G2? :p

Jeg har ikke så mye peil på hvordan slikt gjøres i praksis, så det er mulig at det ikke går ann å gjøre på den måten...

 

Jeg sitter forresten og leser igjennom en artikkel om ECC der forfatteren (som jobber for ECC Technologies) mener det er store muligheter for ikke-binær error-correction i MLC. Den var nevnt på storage search. Om den er verdt å lese lager jeg en post i SSD-tråden ;)

 

Edit: det var en veldig fin artikkel om ECC, og tar i sammenligning RAID. Jeg tror en del av dere som har mer peil på arkitektur vil like denne. Link

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en 80gb G2 SSD som jeg planlegger å installere Win7 på. Foreløpig er den ikke tatt i bruk. Jeg har et ICH10R chipset (P45). Noe annet spesielt jeg bør passe på enn å skru på AHCI og installere 9.1.1.1020 chipsetdriverne under Win7 install, samt gjøre tweaks som er skissert i post #2 i denne tråden?

 

Hvordan bør jeg f.eks. forholde meg til firmwareoppgraderingen som nylig ble trukket tilbake? Vil det medføre et uopprettelig ytelsestap å kjøre med gammel firmware en periode eller er det bare tut og kjør og så sørger TRIM for å fikse ytelsen så fort jeg oppgraderer firmware senere?

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt en 80gb G2 SSD som jeg planlegger å installere Win7 på. Foreløpig er den ikke tatt i bruk. Jeg har et ICH10R chipset (P45). Noe annet spesielt jeg bør passe på enn å skru på AHCI og installere 9.1.1.1020 chipsetdriverne under Win7 install, samt gjøre tweaks som er skissert i post #2 i denne tråden?

 

Hvordan bør jeg f.eks. forholde meg til firmwareoppgraderingen som nylig ble trukket tilbake? Vil det medføre et uopprettelig ytelsestap å kjøre med gammel firmware en periode eller er det bare tut og kjør og så sørger TRIM for å fikse ytelsen så fort jeg oppgraderer firmware senere?

 

Du bør absolutt bruke AHCI, det yter mye bedre enn IDE.

Hvis du vil dra nytte av TRIM må du foreløpig beholde driveren i Win7, Intels drivere støtter ikke dette enda. (når Intel kommer med støtte kan du legge inn deres dersom du ønsker det)

 

Mht firmware ville jeg ha ventet på en forklaring fra Intel, du risikerer at du må returnere den og få en ny *hvis* du blir rammet av problemet.

Du vil ikke ha noen uoppretterlige ytelsestap ved å bruke den leverte firmwaren og i det øyeblikket Intel slipper en ny så er det bare å installere den og SSD Toolbox så har du tipp topp ytelse + TRIM.

Lenke til kommentar

Takk for ryddig svar, da legger jeg inn nyeste ICH10R chipsetdrivere under Win7 install vel vitende om at jeg ikke får TRIM før det kommer ny firmware+toolbox (Det tar vel neppe månedsvis).

 

Jeg har et Asus P5Q (ikke Deluxe, så ingen dual bios) hovedkort og ser i post #2 i denne tråden at det anbefales å flashe med en moddet bios. Må innrømme at jeg er noe skeptisk til dette, så jeg nøyde meg med å flashe nyeste bios fra Asus (2102). Noen som har erfaring med dette kortet?

Lenke til kommentar
Takk for ryddig svar, da legger jeg inn nyeste ICH10R chipsetdrivere under Win7 install vel vitende om at jeg ikke får TRIM før det kommer ny firmware+toolbox (Det tar vel neppe månedsvis).

 

Jeg har et Asus P5Q (ikke Deluxe, så ingen dual bios) hovedkort og ser i post #2 i denne tråden at det anbefales å flashe med en moddet bios. Må innrømme at jeg er noe skeptisk til dette, så jeg nøyde meg med å flashe nyeste bios fra Asus (2102). Noen som har erfaring med dette kortet?

 

Jeg har også P5Q, er helt fornøyd med det. Jeg kjøpte en intel 80gb g2 for bruk med dette og det funket helt fint uten moddet bios.

På en annen side kan det være fint med moddet bios også, så det har jeg altså nå.

Denne kan du finne på side 10 i denne tråden, den er av siste versjon 2102.

Lenke til kommentar
Jeg har også P5Q, er helt fornøyd med det. Jeg kjøpte en intel 80gb g2 for bruk med dette og det funket helt fint uten moddet bios.

På en annen side kan det være fint med moddet bios også, så det har jeg altså nå.

Denne kan du finne på side 10 i denne tråden, den er av siste versjon 2102.

 

Takk skal du ha! Da har jeg den liggende i tilfelle det skulle bli noe trøbbel med den vanlige biosen :)

Lenke til kommentar

Er noob når det gjelder SSD.

Har installert Windows 7 x64 på Intel X-25M 160GB G2. (Har ASUS mobo, P7P55D Deluxe - P55)

 

Jeg har da ikke ICH7/8/9/10?, men PCH... hva bør jeg gjøre når det gjelder drivere etc.?

 

Systemet funker bra nå, men har rota litt med Windows 7 installasjonen. Jeg har lyst å formatere og installere på nytt. Hva må jeg da gjøre? Kjøre HDDerase 3.3 før jeg sletter partisjon?

 

Andre tips til meg og mitt P55 hovedkort og Intel X-25M?

Lenke til kommentar

Bare husk å ha "SATA mode" på AHCI i BIOS så burde alt gå helt fint. Det kan hende det finnes bedre drivere eller tweaks til PCH, men jeg kjenner så langt ikke til noen.

Jeg anbefaler deg å ta en kjapp titt i SSD benchmark tråden og leste tweaks i andre posten der for å hente ut noe ekstra ytelse.

Windows 7 stiller selv in mye når du kjører "system ytelsestest" som du finner ved å ta egenskaper på "min datamaskin".

 

Om du har mye RAM (4GB eller mer) kan du også skru av pagefile.

 

Det hadde også vært fint om du kunne kjørt en AS SSD benchmark runde og poste i benchmark tråden, så datasamlingen blir større. Jo mer info vi får jo bedre overblikk får vi over situasjonen, og så langt tror jeg ikke det er noen resultater fra PCH.

Lenke til kommentar

Jeg er en meget lykkelig eier av 2 x Intel X-25M 80Gb (Gen2) som jeg hentet på Posten i går.

Gikk inn i BIOS og valgte IDE/RAID, la inn Win7 via USB-key og kjørte AS SSD (Score: 678) og CrystalDisk (Score: 498).

 

Har ikke sjekket FW eller gjort noe annet, men ser at det står veldig mye positivt her om AHCI. Dette er vel noe jeg ikke får valgt siden jeg kjører RAID? Stemmer det? Hva går jeg i såfall "glipp av"?

 

Har ICH9R.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...