Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Skal ta kopier nå av raidene og deretter skal jeg teste ytelsen før jeg legger inn ny firmware etc, greit å vite før og etter.

Det blir nok uansett til at jeg kjører HDDerase på G2'ene slik at jeg kan sammenligne ytelse mot tidligere tester.

 

Kommer nok neppe til å legge noe ut før senere i dag hvis ikke ytelsen er så mye forbedret at det er oppsiktsvekkende bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også en GTZ CPU blokk som skal inn i helgen, så det blir vel til at jeg må hive innpå noen kopper med utmelka kaffe søndags formiddag :roll:

 

Er det verdt bryet med vannkjøling da, jeg bruker bare luft og føler ikke at jeg trenger noe mere. (max temp ved 4GHz er på 60 tallet? og idle er rundt 40)

 

Må ha god gjennomstrømming av luft pga SAS kontrollerne så vann er egentlig uaktuelt for meg uansett.

 

Du må passe på *hva* du har i kaffen :)

 

post-137664-1256385914_thumb.png

 

Er godt førnøyd med denne maskinen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Om du kikker på signaturen, så ser du at jeg allerede er på vann, og har et trippelradoppsett...

Det er blokka, som har en MCP350 pumpe integrert som skal byttes ut av loopen, og bli en ren pumpe. Så skal GTZ erstatte den som CPU blokk, siden pumpe på blokka, skrudd fast i hovedkortet, medfører masse vibrasjoner. Pumpa er lydløs nesten til vanlig, men plastikk skrudd fast i plastikk, er ingen god kombinasjon mtp vibrasjoner fra en pumpe... Så det er kun snakk om å bytte plass i loopen på pumpeblokka, og sette inn GTZ, en oppgradering av eksisterende H2O altså...

Lenke til kommentar

Jeg så at du var på vann fra før ja.

 

Driver enda og kopierer, kjører ut til flere lagringsenheter og ikke alle er like kjappe så dette tar tid.

(intern raidet ligger på ~300MB/s ved skriving mens eksterne løsninger ligger under 100MB/s)

 

Kopierte til Vertex 250GB'rn og er ikke helt fornøyd med den akkurat nå, det begynte bra men ved slutten av kopiering av ~30GB var den nede i ca 45MB/s som jeg betrakter som en skandale.

 

Random access er forøvrig like bra som da jeg sist installerte så TRIM fungerer helt klart, spørsmålet er hva i h...... den gjør utenom.

Lenke til kommentar
Hej Ourasi. Nice-tråd. :thumbup:

 

Hi, mate, and welcome to the forums :w00t:

 

Maybe I'll translate the 2 main posts one rainy day with alot of energy, and post it on XS so we can have a "global" competition for the top spots (allthough, there is room for anyone here aswell) where every posted result gets mirrored in both threads, and everyone there can benefit from the tweak guides, configs, bioses and drivers, and the general knoweledge in the thread....

 

We have two main SSD threads: SSD discussion and information thread and this one, and I promise you that every possible question about SSD's have been asked and answered, multiple times, and kinda dwarfes XS on this topic, in my humble opinion :thumbup:

 

PS: For de som lurer, så er dette en XS gjenganger som dessverre ikke har nytet like godt av trådene våre på forumet, og anbefalte ham å titte innom og teste med translate-verktøy for å se om det funket greit, og sålangt er tilbakemeldingene bra, oversettelsene var forståelige... For de av oss som også tråler XS forumet, så er det rimelig tynt på storage delen der, så tenkte å dele litt :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Aner ikke vilken tool han har brukt, men han syntes det ble brukbart. Kan jo tenkes han bruker translate ofte og blir lettere fornøyd, men deler din oppfatning om google translate begge veier, det bør brukes bare i nødstilfelle :cry:

 

Nå skal det sies at benchresultatene og deres overskrifter er det samme på begge språk, og at tweak guiden har bilder og registernøkler til hjelp, så man skal nok kunne klare å få nytte av det via translate også :blink:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Da har jeg oppgradert LSI'en og det er en klar bedring på små blokker.

Den er fremdeles ikke i Areca territorium :) men det dreier seg om 10-20% bedre ytelse på små blokker.

Det er også en klar bedring i aksesstid.

 

Jeg har bare testet AS SSD så langt og write access time gikk ned fra 0.088ms til 0.071ms, på read dreier det seg om ca 0.064ms forbedring som er betydelig.

(dette er på et raid-0 av 2 G2 stripe size 64KB, cached IO, no read ahead og disk cache policy er enabled)

 

Jeg prøver det andre arrayet nå snart.

(2 x G2, 8KB stripe size, direct IO, no read ahead og dcp enabled)

 

OK, da har jeg testet dette arrayet også og ytelsesøkningen er i samme området, dvs 10-25% i dette tilfellet. (score økte med ~50 på denne benchmarken)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd G2 i Vantage :)

 

ICH10R, 1x 160GB G2, W7 Pro x64

 

post-137664-1256426299_thumb.jpg

 

Da har du et nytt mål Ourasi, jeg tror du trenger en G2 for å komme i nærheten av denne.

 

edit:

Score 43107

 

2x 160GB G2, W7 Pro x64

 

Tja, hva skal man si : 104231 :)

 

post-137664-1256428236_thumb.jpg

 

edit2:

Kjørte en kjapp test av CDM på 2x 160GB G2, stripe size 128KB ICH10R

post-137664-1256430952_thumb.jpg

 

single G2

post-137664-1256432012_thumb.jpg

 

Kjørte disse siste bare for å ha prøvd, G2 har større potensiale enn dette men Vantage er nesten optimal.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Da har jeg oppgradert LSI'en og det er en klar bedring på små blokker.

Den er fremdeles ikke i Areca territorium :) men det dreier seg om 10-20% bedre ytelse på små blokker.

Det er også en klar bedring i aksesstid.

 

Jeg har bare testet AS SSD så langt og write access time gikk ned fra 0.088ms til 0.071ms, på read dreier det seg om ca 0.064ms forbedring som er betydelig.

(dette er på et raid-0 av 2 G2 stripe size 64KB, cached IO, no read ahead og disk cache policy er enabled)

 

Jeg prøver det andre arrayet nå snart.

(2 x G2, 8KB stripe size, direct IO, no read ahead og dcp enabled)

 

OK, da har jeg testet dette arrayet også og ytelsesøkningen er i samme området, dvs 10-25% i dette tilfellet. (score økte med ~50 på denne benchmarken)

 

Dette var gode nyheter synes jeg :) At firmwaren gjorde så bra utslag er kult :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant med noen lister i 4. post kanskje som viser resultater på forskjellige kontrollere med litt informasjon om kontrollere, os, priser osv :) På den måten får man en grei oversikt over hvilke forbedringer man får med hvilke kontrollere osv. Altså en filtrert liste med beste resultat per SSD per kontroller ellerno.

 

5800,- for LSI 9260-8i er kanskje ikke en så allerverst pris hm. Hva slags kabler følger med til den prisen? Synd at minnet på 512MB ikke er utvidbart, men det er jo slike ting som senker prisen. Uansett et godt startnivå og det hjelper jo alt av smått random. Den har også mye god funksjonalitet som er viktig synes jeg.

 

Kanskje man får tak i billige 3GB/s kontrollere til en god pris nå som 6GB/s er på vei inn. (tenker til filserver med SATA HDD)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det kunne ha vært kjekt med en slik post ja.

 

Det er rimelig komplekst (les tidkrevende) med oppsett av en slik kontroller og man må egentlig velge oppsett etter hva man er ute etter.

 

LSI kontrolleren er meget bra og ytelsen er betydelig bedre enn det man opplever med ICH, dette reflekteres ikke i benchmarks.

Til tross for ekstreme resultater på ICH i f.eks Vantage *er* LSI'en betydelig raskere.

 

Det følger med 2 fan-out (4 i hver) kabler til SATA så man kan kople til 8 SATA enheter.

På toppen av den prisen kommer en BBU (Battery Backup Unit) som for min del er en selvfølge, den koster ca 1700,-.

 

For å få i gang en post med ev. anbefalinger så blir det litt tynnt hvis man bare skal operere med 2 LSI (som jeg har) og Areca fra Nizzen så da må man prøve å finne noen flere som kan bidra.

 

Det hadde også vært greit å finne tester som var mere "real life" for å vise hva kontrolleren er god for.

(Hvor godt LSI'en fungerer i VM med VS er vanskelig å fortelle i en post :), den er rett og slett rå i forhold til ICH)

 

edit:

Det at cache er "bare" 512KB betyr fint lite bortsett fra i benchmarks og de er som sagt ikke helt representative for den reelle ytelsen. Har man for stor cache på kontrolleren slår det negativt ut på andre områder så de 2GB som Nizzen har er egentlig mer enn nok. Trenger man mer kan/bør dette løses på andre måter.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Da har jeg prøvd G2 i Vantage :)

 

 

ICH10R, 1x 160GB G2, W7 Pro x64

 

post-137664-1256426299_thumb.jpg

 

 

Da har du et nytt mål Ourasi, jeg tror du trenger en G2 for å komme i nærheten av denne.

 

edit:

Score 43107

 

 

2x 160GB G2, W7 Pro x64

 

Tja, hva skal man si : 104231 :)

 

post-137664-1256428236_thumb.jpg

 

edit2:

Kjørte en kjapp test av CDM på 2x 160GB G2, stripe size 128KB ICH10R

post-137664-1256430952_thumb.jpg

 

single G2

post-137664-1256432012_thumb.jpg

 

Kjørte disse siste bare for å ha prøvd, G2 har større potensiale enn dette men Vantage er nesten optimal.

 

 

Jeg har vel noen triks i ermet som kanskje kan toppe denne, men det får jeg ta neste gang jeg bencher, ellers veldig fine resultater :thumbup:

 

Jeg ser ut til å ha en mengde med CDM screens som slår dine raid0 scores ganske lett, og spør derfor igjen om dere er enig i regnemåten på CDM: (Seq. R + Seq. W) + (512k R + 512k W) x (4kb R + 4kb W).... Om noen mener Random R/W får altfor mye å si her, så tar jeg gjerne diskusjonen...

 

Det kunne ha vært kjekt med en slik post ja.

 

 

Det er rimelig komplekst (les tidkrevende) med oppsett av en slik kontroller og man må egentlig velge oppsett etter hva man er ute etter.

 

LSI kontrolleren er meget bra og ytelsen er betydelig bedre enn det man opplever med ICH, dette reflekteres ikke i benchmarks.

Til tross for ekstreme resultater på ICH i f.eks Vantage *er* LSI'en betydelig raskere.

 

Det følger med 2 fan-out (4 i hver) kabler til SATA så man kan kople til 8 SATA enheter.

På toppen av den prisen kommer en BBU (Battery Backup Unit) som for min del er en selvfølge, den koster ca 1700,-.

 

For å få i gang en post med ev. anbefalinger så blir det litt tynnt hvis man bare skal operere med 2 LSI (som jeg har) og Areca fra Nizzen så da må man prøve å finne noen flere som kan bidra.

 

Det hadde også vært greit å finne tester som var mere "real life" for å vise hva kontrolleren er god for.

(Hvor godt LSI'en fungerer i VM med VS er vanskelig å fortelle i en post :) , den er rett og slett rå i forhold til ICH)

 

edit:

Det at cache er "bare" 512KB betyr fint lite bortsett fra i benchmarks og de er som sagt ikke helt representative for den reelle ytelsen. Har man for stor cache på kontrolleren slår det negativt ut på andre områder så de 2GB som Nizzen har er egentlig mer enn nok. Trenger man mer kan/bør dette løses på andre måter.

 

 

Du har reservert post#5 ser jeg, og siden jeg ikke har, og heller ikke har hatt H/W kontroller, så synes jeg du kan lage denne ønskede posten... :new_woot:

Blir litt som om en som kun har HDD og som aldri har hatt SSD, skal lage benchetråd for SSD, om jeg skal ta meg av denne... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

CDM kjørte jeg bare som en kuriositet, kjørte 1 run og helt uten tanke på stripe size eller andre ting så det er klart den kan forbedres kraftig :)

(godt å ha noe å gå på i tiden fremover ellers blir det dårlig med benchmarks før man får noe nytt)

 

Jeg har ikke sett så nøye på CDM utregningen men hvis du mener den forfordeler noe så kan man vel alltids diskutere det.

Hvis du lister top 10 her i "poeng" så ser vi bedre hvordan det slår ut.

 

Jeg skal se hva jeg kan finne på i post #5.

Det kunne ha vært kjekt å funnet en budsjett/referanse kontroller som målestokk, man kan sikkert få tak i en slik til en gunstig pris.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo ta et raskt regnestykke på disse to jeg tok akkurat:

1. Screen: (600.8+150.1)+(405.3+139.8)x(21.63+64.46)=1296x86.09=111572,64

2. Screen: (461.6+154.1)+(410.5+168.3)x(21.16+135.7)=1194,5x156.86=187369.27

 

Som du ser så blir den ekstreme 4kb write hastigheten veldig utslagsgivende, og ofte ødelegger endel på utregningen. Screenshot 2 slår f.eks. din med over 25 000 poeng. Det hele løses egentlig igrunn dersom jeg/vi forbyr testing med WBC på CDM, noe som kanskje er det mest rettferdige, siden ingen har denne på 24/7, i allefall ikke de som setter pris på IOPS på QD#64 i IOMeter o.l..

 

Enig/uenig...

 

Sreenshot 1 tok jeg akkurat, og ja, denne er med 2 X25-M 80gb Gen. 1 i Raid0, jeg sa jo jeg hadde noen triks på lager, 600mb/s sekvensiell les FTW :yes:

post-72177-1256490958_thumb.jpg

post-72177-1256490963_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...