Anv Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) "First, the Z-Drive has a "hardware" RAID controller on board, namely the LSI SAS1068E 8-port SATA/SAS controller. In fact, the underlying main card is a Supermicro AOC-USAS-L4I controller with 256MB of on-board cache." I Vantage slår den Intel X25-M 80GB i Application loading og Windows Photy Gallery men resten er tap. edit: la til Photo Gallery. Endret 19. oktober 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Fail, dem skulle brukt Intels IOP341. Den har passa mye bedre til det bruket. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) I Vantage slår den Intel X25-M 80GB i Application loading og Windows Photy Gallery men resten er tap. Kan bare minne om at med singel SSD oppsett med X25-M Gen.1 med OS installert og med alle mine normale apps/spill installert og testet Vantage månedsvis etter install (simulert sløv reviewer ), fikk jeg 129mb/s i application load i Vantage, mens hothardware fikk 69mb/s. Så her har de ikke akkurat testet X25-M med en eneste celle i ubrukt tilstand og smekk full, for å si det forsiktig, omtrent det hw.no fikk forresten. For å ikke gi store SSD'er en urettferdig fordel, så burde testeren ha samme % brukt plass på alle SSD'ene uansett størrelse, noe alle burde hatt som standard praksis, enten dette eller bare rett og slett teste alle tomme som spare (tomtesting gjør det veldig enkelt for oss å finne ut om testeren har gjort noe feil i oppsett/drivere etc..). Tross allt ønsker man å se SSD'ens ytelse og ikke testerens mening om hvor mye data han vil ha på SSD'en og hans mening om used state osv.., og de fleste som handler mindre størrelser tar hensyn til dette om den skal brukes til OS.... Har screens av Vantage både med tom og normalfyllt SSD... Endret 20. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg kan skilte med tidenes jumboplass på booting med SSD og W7, sjekk dette makkverket her: Tok med msconfig også for å vise at oppstartlista ikke er så lang at det bør forklare tida. Etter biosgreiene i starten kommer Windows-logoen opp, men så står den der nærmere ett minutt før det skjer noe. Ikke noe aktivitet i disklampa heller. Har kjørt boot-tweaken i starten av denne tråden og har følgende rigg: HK:Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P AM3 sokkel og 790FX chipset CPU: AMD PHENOM II X3 720, foreløpig uklokket RAM: CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1333MHz OS-disk: INTEL 80GB X25M, står på 750SB kontrolleren på HK Det er i tillegg to Samsung 500GB disker og en WD Raptor 150 koblet til 750SB. Sekundærkontrolleren, en Jmicron er disablet i bios. Det samme er lydkortet da jeg har en X-FI PCI-kort. W7 64bit Enterprise, gyldig lisens og registrert hos MS Forslag til hvordan jeg skal angripe dette? Maskinen gir bench som jeg har postet tidligere i tråden og oppfører seg normalt til alle andre oppgaver etter den har bootet. Kanskje ikke helt riktig tråd og poste dette i, men et sted skal man begynne.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Fail, dem skulle brukt Intels IOP341. Den har passa mye bedre til det bruket. Den hadde også blitt mye dyrere Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg kan skilte med tidenes jumboplass på booting med SSD og W7, sjekk dette makkverket her: Tok med msconfig også for å vise at oppstartlista ikke er så lang at det bør forklare tida. Etter biosgreiene i starten kommer Windows-logoen opp, men så står den der nærmere ett minutt før det skjer noe. Ikke noe aktivitet i disklampa heller. Har kjørt boot-tweaken i starten av denne tråden og har følgende rigg: HK:Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P AM3 sokkel og 790FX chipset CPU: AMD PHENOM II X3 720, foreløpig uklokket RAM: CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1333MHz OS-disk: INTEL 80GB X25M, står på 750SB kontrolleren på HK Det er i tillegg to Samsung 500GB disker og en WD Raptor 150 koblet til 750SB. Sekundærkontrolleren, en Jmicron er disablet i bios. Det samme er lydkortet da jeg har en X-FI PCI-kort. W7 64bit Enterprise, gyldig lisens og registrert hos MS Forslag til hvordan jeg skal angripe dette? Maskinen gir bench som jeg har postet tidligere i tråden og oppfører seg normalt til alle andre oppgaver etter den har bootet. Kanskje ikke helt riktig tråd og poste dette i, men et sted skal man begynne.. M$ essensials er vel kanskje ikke smartest å ha som autostart, prøv uten noe som helst i msconfig/startup, så kan vi ta det derfra... Det som er viktig info er om den booter så treigt allerede fra første reboot etter installeringen av Win7 er ferdig.... Det kan være noe nettverksgreier/wireless o.l., men ligner veldig på ICH9/8/7 problemene med dårlig O-Rom til raidbiosen, denne er OS uavhengig og henger uten diskaktivitet i nesten 1 minutt under loadigscreen. Kjøre SSD som AHCI fixet det på ICH, eller oppdatere O-Rom/bios, Installere Win7 på X25-M alene som AHCI er en grei måte å finne ut om du har dette problemet.. Uansett har du noe å henge fingrene i en liten stund ... Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kjørte en reboot i morges uten noen ting på startuplista, uten nevneverdig forskjell. Snakk om sekunder. I Bios står kontrolleren i AHCI-mode, så både SSD og HDD'ene kjørere i den modusen så vidt jeg kan skjønne. Gadd ikke nappe ut de andre diskene klokka 0700 midt i bleieskift og barnehageforberedelser, så det får bli ikveld. Mener ganske bestemt at W7 brukte like lang tid da jeg la det inn første gang. Da var maskinen strippet ned til kun SSD; hverken lydkort, DVD-spilleren (installerte bra USB-pinne) eller andre disker var koblet til da. Bios ble forøvrig oppdatert mandag, samme med chipset-drivere. Riktignok Vista64bit, da det ikke er sluppet W7-drivere så langt. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Jeg har også AMD oppsett, og mitt bruker også 1min+ fra power on til skrivebord ferdig lastet, både med Mtron RAID, Velociraptor 50GB shortstroke, og WD GP 1TB 100GB shortstroke. Mtron raidet var noe raskere, men det var hovedsaklig fra etter logoen med loadingbar. Jeg mistenker det har noe med AMDs chipset å gjøre, men har ikke fått bestemt det nøyaktig. Jeg har AM2+ hovedkort med gammel southbridge, 790FX northbridge, og kjører Phenom x4 9850BE @ 2,8ghz med 8GB 1066mhz DDR2. EDIT: etter alt er lastet gikk det unna så det grein på Mtron RAID, grei fart på velociraptor, men udugelig tregt ved multitasking på GreenPower-disken jeg bruker til OS nå. Skal få kjørt noen benchmarks på SSDene mine og satt i Mtron til OS igjen snart med W7. Endret 21. oktober 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Har kikket litt rundt på diverse forums, og det er mange med dette "Slow Boot" fenomenet på SB600/SB750, det nærmeste jeg har kommet en løsning er at man kan fixe det med å forandre noen bios innstillinger, hvilke dette er har jeg ikke funnet ut. Men dere kan jo spørre den "tullingen" som skrev dette: http://www.hardwarecanucks.com/forum/216535-post26.html uten å svare på hvilke innstillinger dette gjalt, en PM kunne kanskje vekket han litt.. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kanskje bootviz kan gi en analyse på hva som stopper opp. Men jeg har inntrykk av at det ikke er loading av W/ som er problemet siden disklampa ikke lyser i det hele tatt. Har ikke funnet noen BIOS-guruer i løpet av dagen som har gitt noe særlig oppklarende svar heller. Kanskje default bios-settings er tingen, så får man endre en og en ting etterpå? Men da vil ikke SSD'n stå i AHCI-mode med det første, vil det skape trøbbel? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) En bootanalyse med denne softwaren kan helt klart gi deg svar, for når driveren, native eller AMD, venter på svar, så er det ingen diskaktivitet å snakke om, den bare venter til den default timer ut etter x antall sekunder. På ICH med samme problematikken, var det kommunikasjonen mellom bios og disk og bios og driver som feilet, og den prøvde til den timet ut. Dette kunne man se i Event Viewer med iastor.sys timeout under boot. Tipper det er noe lignende med SB på AMD chipsettet, der den forsøker å få informasjon o.l. fra diskene/SSD og ikke får det, eller ikke forstår det den får. Jeg var vel førstemann som fant ut av problematikken på ICH og SSD inkludert løsningen, så det er mye jobb man må gjøre selv når noe sånt oppstår, og jeg håper det er betydelig lettere å finne ut av på ditt hovedkort.. Det er som sagt folk som har funnet hvilke bios innstillinger som fixer slow booten, om det nå er denne saken de henviser til da, men de har ikke delt dette og derfor må du bare prøve deg frem med å slå av/på det du kan en etter en, for å se om det bedrer seg. Merk at det er veldig knotete å bytte fra AHCI til IDE eller Raid og vise versa, uten reinstall, da Windows nekter å boote med mindre du ordner med driver og registernøkler først, men det er oppskrifter å finne, undres på om ikke den er å finne ett eller annet sted i SSD tråden til GullLars.. Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) EDIT: etter alt er lastet gikk det unna så det grein på Mtron RAID, grei fart på velociraptor, men udugelig tregt ved multitasking på GreenPower-disken jeg bruker til OS nå. Skal få kjørt noen benchmarks på SSDene mine og satt i Mtron til OS igjen snart med W7. Brukte min WD GreenPower 1tb når jeg benchet Intel raidet for å ta tilbake litt 1. plasser på listene, og selv om les og skriv sekvensiellt er greit på WDGP disken, så var den brutalt treig som OS disk, så du har min uforbeholdne medfølelse med den opplevelsen du nå har... Den duger til nedlasting og lagring, og er stille, men mye annet positivt er det vanskelig å finne. Men nå skal det sies at det var dette jeg kjøpte den for, så jeg kan egentlig ikke klage Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Anbefaler å kjøpe en WD6400AALS/AAKS for slikt bruk, den er ikke langt unna VR'n i boot tid. (koster vel under 600 nå) Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Jeg håper WD GP disken blir min siste snurredisk, og den gjør en utmerket jobb til det jeg krever av den, men noen flere bencherunder med denne som OS disk blir det garantert ikke PS: Nå er det vel på tide Intel kommer med TRIM FW til G2, for W7 er jo i butikkhyllene og på lager hos de fleste nettbutikkene, min tillit til Intel er såpass svak nå at jeg nekter å handle G2 før jeg ser TRIM virke.... Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Jeg har kjøpt en god del HDD'er i år, trenger å bytte ut lagringsdisker og per TB er det svært gunstig nå. (betalte 995,- for noen 2TB Seagate for ikke lenge siden) Fikk en litt bedre tid på X25-M single boottimer som jeg ikke har lagt ut før nå. Skal se om jeg orker å prøve litt til før jeg bestemmer meg for om den blir værende i den pc'en eller ikke. edit: den slo akkurat X25-E'en min men den er helt uten tweaks så med no gui boot hadde den glatt vært på 8 tallet. Endret 21. oktober 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Det er veldig lite skriv under boot av Win7, så med 100% like systemer og tweaks, så er det nok minimale forskjeller på disse to, og jeg synes ærlig talt du burde vært på 8 tallet på begge jeg . Du må nok tweake mer enn GUI for å komme under 9 sek. ja, men det antyder du vel også, men selv jeg ville gjerne hatt to X25-E 64gb i raid0, dog utenkelig mtp på prisen på 64gb utgaven... Og brukmarkedet i norge på SSD er bedrøvelig, i utlandet ser man jo massevis av slike SSD'er til "light" pris... Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Det var en som antydet at en 32GB E var til salgs her på forumet, tror ikke den ble solgt. Det er en fenomenal SSD men den er ikke bedre på read enn M men på write er den Extreme. (E 32GB kostet rundt 2700-2800,- sist jeg sjekket men en G2 er på tur) edit: At den booter kjappere er nok mye pga resten av maskinen. (dette er et P55 UD6, den andre er en X58 UD5) Endret 21. oktober 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Jau, har selgeren av denne på MSN, men han skal ha for mye (nå blir'n sur ) og måtte minst hatt en til for å gidde handle, og mtp omsetningen av SSD på bruktmarkedet så kan man vente seg grønn på at en til dukker opp.... Men, som du sier er G2 på vei, men det blir vel her som på G1 vs. G2 der ytelsen er tilnermet lik, mens GB. pr. kr. blir bedre (som iofs er helt topp) og TRIM lovnad... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kunne godt tenkt meg den men med tanke på G2 så er nok prisen for en brukt G1 såpass lav at man like gjerne kan beholde den. Jeg har en E til som står i en server, kommer nok til å bytte ut den i serveren og ta den i bruk på pc når G2 kommer. (har lastet ned VS2010 B2 i dag så det blir nok ikke mye tid til benching før den er testet litt) Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) At den booter kjappere er nok mye pga resten av maskinen.(dette er et P55 UD6, den andre er en X58 UD5) Jeg har slått av Superfetch, Prefetch OG ReadyBoot, og booter allikevel på 8.3 sekunder på 3. forsøk, så dette blir nok slik jeg vil kjøre 24/7 (det er faktisk mye skriv pga ReadyBoot når man er idle i windows, ganske mange mb pr. boot). Men tester litt egne ReadyBoot innstillinger enn M$ sine akkurat nå, så får se om disse kan hjelpe på, selv om jeg tviler (nå er nok drivere og services det eneste som bremser), men så har jo jeg en helt vill maskin også dah Endret 21. oktober 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå