Nizzen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Gladnyhet til alle gigabyte z77 og x79 eiere. Nyeste betabiosene støtter nå trim i raid-0. ved bruk av RST 11.2 og nyere. forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-latest-beta-bios-683.html Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Nice. Nizzen, er det noen nevneverdige nyheter siden BIOS F10 for X79 UD7? Jeg lurer på å å flashe til en nyere, men det var mye stress sist, så mye mulig jeg venter til etter eksamensperioden. EDIT: En smule OT her, men hva regner du som OK temperatur for 24/7 folding klokk på 3930K? Og høyeste trygge å ligge på over en tid (en til noen uker)? Endret 23. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Mtp. ASS SSD's 100% ukomprimerbare data, ser tallene "greie" ut, og du har ikke mer enn 100-150p å hente på å rense SSD'en.. Post bilde av msconfig-startup, så ser jeg om noe kuker med bootiden din, ta forøvrig å last ned Bootimer i førsteposten og post screen av hva du får.. Bios post er en helt annen story dessverre.. Jeg er treig til å svare, men her er det Har i mellomtiden formatert og lagt inn alt på nytt. Også kjøpt en ekstra ssd som jeg også har testet (intel 330 180GB som brukes til spilldisk, den yter en del bedre Kan dere se på resultatene og se om de er alvorlig gærlige? Diskene er en Kingston hyperx 120GB og Intel 330 series 180GB. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Gladnyhet til alle gigabyte z77 og x79 eiere. Nyeste betabiosene støtter nå trim i raid-0. ved bruk av RST 11.2 og nyere. forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-latest-beta-bios-683.html Nice. Nizzen, er det noen nevneverdige nyheter siden BIOS F10 for X79 UD7? Jeg lurer på å å flashe til en nyere, men det var mye stress sist, så mye mulig jeg venter til etter eksamensperioden. EDIT: En smule OT her, men hva regner du som OK temperatur for 24/7 folding klokk på 3930K? Og høyeste trygge å ligge på over en tid (en til noen uker)? Har moddet biosen til mitt P67 kort med en TRIM moddet orom, og slik jeg kan se det, funker det... Formaterte mitt C300 raid0 oppsett, og ytelsen på SATAII er nå maxet ut og vel så det.. På Intel 520 raidet går nå Anvil scoren oppover for hver gang jeg tester det, selv rett etterhverandre, og med selv med 11.6.0.1702 driveren med sine iastorF/A svakheter, oppnås god score.. Etter formatering på C300 får jeg det beste resultatet jeg noensinne har fått på C300 og SATAII.. Anvil er 520 raid0 og CDM er C300 2x64gb raid0: 1 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Jeg er treig til å svare, men her er det Har i mellomtiden formatert og lagt inn alt på nytt. Også kjøpt en ekstra ssd som jeg også har testet (intel 330 180GB som brukes til spilldisk, den yter en del bedre Kan dere se på resultatene og se om de er alvorlig gærlige? Diskene er en Kingston hyperx 120GB og Intel 330 series 180GB. 180GB SF scorer høyere enn 120GB grunnet høyere ytelse på høy QD score - 4k-64Thrd i AS SSD - og derfor ser du denne forskjellen som er en fysisk forskjell på SSD'ene, samt at du nok kunnet hentet litt på en secure erase på kingston. Da ville du hatt akkurat det SSD'en klarer på max... Om du tester noe mer enn en gang sett Compression på 0-fill i Anvil benchen om du skal sammenligne SSD'ene eller teste for deg selv, da sparer du masse skriving og SSD'ene viser sitt maximale.. Oppstart fanen din i msconfig ser fryktelig grisete ut, fy skamme deg , og aldri slett/huk av der, følg registeradressen i msconfig og slett dem der, ellers får du selektiv oppstart som uansett skjekker linker til register.. Mesteparten av dine avhukede programmer har tilhørende tjenester som også må slåes av, ellers er du like langt.. Creative er bare å fjerne, samme med antivirus (kan virkelig øke tiden på oppstart), razer er vel muligens settinger for mus, så den må du selv vurdere.. Selv har jeg kun EN -1- post i oppstartsfanen, og det er kontrollpanelet til skjermdriveren min.. Endret 24. november 2012 av Ourasi Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 (endret) TRIM raid0 bioser (Testet i raid0 og er 100%) for P67/Z68 Listen vil fylles etterhvert som forespørsler kommer inn: TRIM-Raid0 Bioser FTP (last ned de med TRIM i filnavnet): MSI P67/Z68 Asrock P67/Z68 Asus P67/Z68 P8P67-DELUXE-ASUS-3509.rar SABERTOOTH-P67-ASUS-3602.rar Endret 28. november 2012 av Ourasi Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Er det mulighet for trim på x58 også da? Evig kult at du har fått til trim på p67/ z68! Endret 25. november 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Har personlig bekreftet TRIM på P67 med HxD, så den er bankers, samme med Z68 siden flere har dokumentert det samme.. Når det gjelder X58/P55, så er man da avhengig at biosen tillater størrelsen på 11.6.x.xxxx biosen når man modder, men gjør den det, så funker det, P55 er bekreftet i allefall... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Er det mulighet for trim på x58 også da? Evig kult at du har fått til trim på p67/ z68! Man prøver nå å finne rette orom hex-ID til X58, for å få enablet TRIM-raid0, så fort dette skjer skal jeg modde litt for deg Bruk det lille verktøyet jeg har lagt ved denne posten for å se om du får opp ID'en på ditt X58, dobbelklikk .exe filen og post ID'ene om du får de opp... SataID (1).zip Endret 27. november 2012 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Nå ble jeg oppjaget et øyeblikk da jeg har X58 Sabertooth samt X58 P6T6 WS-R (førstnevnte aktivt). Men så kom jeg på at bootraidet jo er Intel G1 hehe. Jeg har 2xG2@R0 som spillpartisjon etc. så det vil uansett komme godt med, med mindre jeg gidder å slenge den over til SW-Raid. Endret 26. november 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Er det nye tweaks med Windows 8 og SSD som bør gjøres for å få best mulig ytelse (kontra Windows 7)? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Slik er ytelsen på et Intel G1 Raid-0 når det ikke har fått manuelt vedlikehold på over 1 år. (Takk til Intel som droppet Trim støtte til G1) Et Intel G2 Raid-0 i samme situasjon. Men så har jeg fortsatt denne feilen på G1 (oppstod omtrentlig 27/7-12) For å rydde opp i denne feilmeldingen måtte jeg først og fremst få tatt en skikkelig image. I tilfelle én SSD faktisk er på vei til å feile har jeg også ryddet opp slik at datamengde er mindre enn plassen til en singledrive. Jeg har også en Intel 320 120GB i en HTPC som jeg kan bytte inn her og kjøre som single boot-ssd hvorpå HTPCen får den "friske" 80G1 og den "syke" pensjoneres. Dette skulle være en forholdsvis rett frem type jobb. Eneste problemet som oppstod er at Acronis 2010 fra minnepinne ikke klarer å se 80G1@R0 arrayet (volumet) men kun 160G2@R0 som nok er relatert til feilmeldingen Intel viser på arrayet. Samt at Acronis 2010 fra minnepinne ikke klarer å se boot arrayet/volumet. Heldigvis hadde jeg ikke fjernet Acronis 2010 fra Windows ennå (med tanke på ytelsesproblemet det skaper ift. diskdrivere) og herfra får jeg tatt en forhåpentligvis fullverdig image som senere kan legges tilbake via minnepinne og da i verste fall på en single SSD.Jobben kjører og i mellomtiden demonteres 320-120 i HTPC (Zotac). Endret 26. november 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Theo, jeg ville ikke kastet bort noe tid med å ta image og pensjonere det RAIDet, om ytelsen du måler i ASU er representativt for hva du faktisk får er det ingen vits i å fortsette å bruke det RAIDet over en alternativ SSD/RAID så sant alt får plass. G1 er vell for gammelt til at du kan forvente å få noe på garanti/reklamasjon der. Du er fortsatt innenfor det du kan søke reklamasjon for (5 år) men det er lite realistisk at du får godkjent tror jeg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Sant det, men et image bør jeg kjøre uansett for å bytte den ut med en annen SSD. Jeg tror rett og slett jeg bare hiver inn 320-120en som single OS/boot. Dermed får jeg også Trim på boot. G2 arrayet kan jeg bare gjøre om til et SW raid så får jeg trim der også. Endret 26. november 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Beklager, det var dårlig formulert; *jeg ville ikke ventet med å ta image og partisjonere. Å ta image er ikke å kaste bort tid, så det ble feil Når det gjelder southbridge vs software RAID så er det kanskje like greit å bruke southbridge uten TRIM. Med driverne sine bruker Intel litt av RAM for å cache random writes, og du kan se betydelig forskjell i benchmarks. Spesielt på 4KB random write QD 1. Jeg har ikke undersøkt det, men jeg ville tippe du også får bedre ytelse på liten blokk sekvensiell skriv. Dette er noe av det som gjør at Intel SB RAID scoret betydelig høyere enn AMD SB RAID på noen tester i PCMV HDD suite. (kanskje til og med hovedgrunnen) Om du ikke har betydelig degradering i sekvensiell skriv på RAIDet ditt (og du føler du trenger bedre) er det liten grunn til å bytte til SW RAID med TRIM. EDIT: Du får TRIM som RAID non-member på singel SSD til OS, ikke sant? Ble litt usikker nå. Endret 26. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Ja, mener du skal få det på alle Intels SSD fom. G2, også da som OS boot. Mulig jeg beholder SB raid på G2 siden jeg der utføre en enkel vedlikeholdsrutine som: - Kopiere data ut manuelt - Boote og bryte Raidet - Boote og opprette volumer (da skal trim kjøres automatisk) - Boote og opprette Raidet - Boote og opprette volumet - Kopiere tilbake data. Riktignok noe tidkrevende dette også ift. å ha automatisk Trim via SW Raid-0. Så da spørs det hvor mye ytelse jeg taper ift. praktisk bruk (spill for det meste). Med mindre vi klarer å få tak i riktig info for X58 slik at Ourasi kan hjelpe oss med en OROM som støtter Trim for Raid-0. Endret 27. november 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Noen her som husker hvilken FW som er best for Intel 320 series 120GB? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Nå ble jeg oppjaget et øyeblikk da jeg har X58 Sabertooth samt X58 P6T6 WS-R (førstnevnte aktivt). Men så kom jeg på at bootraidet jo er Intel G1 hehe. Jeg har 2xG2@R0 som spillpartisjon etc. så det vil uansett komme godt med, med mindre jeg gidder å slenge den over til SW-Raid. Det er dette som er litt av problemet med X58 akkurat nå, ingen finner Alternate ID for X58, så de får hex enablet ID stringen i OROM biosen.. Slik ser det ut på P67: Teknisk sett er det ingen forskjell, X58 har alt som kreves, men man kjenner ikke den rette ID stringen pr. akkurat nuh.. Anbefaler at alle her inne med X58 tester dette SATAID verktøyet, for det kan hende en eller annen X58 spytter ut den infoen vi er ute etter... Noen her som husker hvilken FW som er best for Intel 320 series 120GB? Den siste er vel den beste, sålenge den ligger ute offisiellt.. Kan forøvrig nevne at feilen på arrayet ditt ligner veldig på orom bug på en av de gamlere versjonene, bytte den til en nyere vil kanskje hjelpe, stoppe servicen til Intel hjalp når jeg hadde denne buggen.. Uansett synes jeg ytelsen var så svak at noe må være galt eller at du har tippet over point of no return som slettes ikke er uvanlig på disse SSD'ene... Ta et image og en HDDErase, bruk Intel SSD Tool for å hente ut smartinfo om det ikke hjelper.. Du har uansett reklamasjon på den/de som eventuellt er kjeks.. Endret 27. november 2012 av Ourasi Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Som lovet kommer bench av Samsung 840 PRO 256GB på mitt system. Kjører bare en Anvil siden de fleste vet hvordan denne SSD'n yter Da er min 840Pro 128gb på plass, fin julegave må jeg si... At 128gb er så lik 256gb på ytelse er fett.. Sub 5 sek boot er kult: Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Da er min 840Pro 128gb på plass, fin julegave må jeg si... At 128gb er så lik 256gb på ytelse er fett.. Sub 5 sek boot er kult: Gratulerer med ny hwcandy Er bare på Seq 4MB skriv som min 256GB er raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå