Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke har så mye på maskinen kan man jo bare reinstallere, men Acronis er fin, har ikke prøvd den nyeste enda men 10 & 11 funker fint.

Image av en normal OS partisjon/disk tar ikke mange minutter, kan ta sin tid hvis man booter på cd og kjører restore fra USB.

(kan være kjekt å ha det på en SATA HDD man når fra ATI boot cd'n)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg først si litt om hvorfor boot blir bedre etter en restart og litt klokking i bios, dette er Readyboot og ikke klokkinga som gir bedre tider, med mindre man bruker veldig utdatert utstyr... Det er slik at Readyboot forbedrer bootiden for hver boot sålenge man lar den få tid til å gjøre sitt etter en boot, tar noen få minutter.. Mengde drivere installert og services og søppel i oppstarten har mye å si her. Windows egne drivere lagt inn under boot er veldig enkle, og gir ofte raskere boot..

Nå skal det jo sies at disse nyere chipsettene er litt svake på enkelte ting på disk kontrolleren målt mot ICH9/10 på 775, som rettes opp noe med litt klokking, og derfor kan gi en liten boost, men dette trodde jeg var litt startproblemer med tidlige bioser etc... Dersom IOMeter gir bedre IOPS eller AS gir bedre score med klokking, og da snakker jeg ikke normale forskjeller mellom benchene, så ville jeg blitt overassket. At systemes må klokkes for å mate en singel X25-M er nok ikke helt riktig..

Kan legge til at 4xG1 er kapabel til å boote på 2.5 sekunder da de klarer ~400mb/s i Boot, da uten alle bootflaskehalsene.....

PS: Listene blir oppdatert med resultatene dere har postet så fort jeg har lagt inn W7 på SSD, nå er jeg på HDD, og man kan si det er noe tragisk...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Klokking på X58/P55 gir forbedret boot tid, det er bare slik.

Det er ikke det at ikke SSD'en jobber fort nok men det går nok mere på at initialisering/lasting av drivere osv går kjappere.

En annen ting som spilte inn på X58 maskinen min var om EIST var av eller på, forskjellen lå vel på noen sekunder.

Kan godt gjøre en test på min nå, men den kjører en WD Black som boot :)

Lenke til kommentar
Klokking på X58/P55 gir forbedret boot tid, det er bare slik.

Det er ikke det at ikke SSD'en jobber fort nok men det går nok mere på at initialisering/lasting av drivere osv går kjappere.

En annen ting som spilte inn på X58 maskinen min var om EIST var av eller på, forskjellen lå vel på noen sekunder.

Kan godt gjøre en test på min nå, men den kjører en WD Black som boot :)

Som jeg sa, du får falsk positiv. Dvs. at readyboot funker på reboots selv lenge etter en nyinstall, reboots gir automatisk bedre bootid. Skal du teste dette, tar du reboot og venter 5 min og rebooter igjen og venter 5 min, dette gjør du til bootiden er stabil og uforandret, så klokker du. Det du sier er jo bare helt umulig, for tidligere sa du at klokking ga bedre boot på en VR disk, mens tiden allikevel var mye svakere enn med en SSD på uklokket maskin. Det rimer ikke..

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet tråden ser jeg at det har vært snakk om klokking for å forbedre boottid også på 775, så det kan vel ikke bare være for X58/P55.

Jeg installerte alle chipsett drivere mm fra intel og respektive produsenter, skal ikke ha på meg at jeg har kjørte noe halvriktig oppsett her.

Jeg venter heller aldri 5 min mellom hver boot så da har jeg kanskje mer å hente her. Ventet maks tiden det tok å ta skjermskuddet og lagre.

EDIT:

Siden det ble så mye diskusjon om hvorfor jeg reinstallerte OS til min 80GB G1 SSD(som var ren spilldisk før) og en person anntydet at jeg bare kunne kjørt Image fra min nåværende HDD bootdisk(slik jeg tolker det nå) så er den opplagte forklaringen til det her i bildet av min HDD bootdisk.

post-38451-1255380511_thumb.jpg

Som man sikkert skjønner er det ikke bare å kjøre image av 200GB data inn på en 80GB disk. Og hvorfor skal jeg bruke masse tid på å sabotere HDDen for å få lite nok data til en image.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Etter å ha skummet tråden ser jeg at det har vært snakk om klokking for å forbedre boottid også på 775, så det kan vel ikke bare være for X58/P55.

Jeg installerte alle chipsett drivere mm fra intel og respektive produsenter, skal ikke ha på meg at jeg har kjørte noe halvriktig oppsett her.

Jeg venter heller aldri 5 min mellom hver boot så da har jeg kanskje mer å hente her. Ventet maks tiden det tok å ta skjermskuddet og lagre.

Det er klart at det skjer ting under boot som krever sitt av en CPU og minne og ikke bare IOPS på SSD/HDD, men ikke i den grad det fremstilles her. Jeg har åpen multi, og har testet dette utallige ganger, man skal veeeldig langt ned før det påvirker boottiden...

Edit: Theo343, jeg kan ikke se at noen har anklaget deg for noe ufint spill, annet enn litt humoristisk "erting". Jeg bestemmer hva hvem og hvor angående boot lista, og har ikke sett noe som skal diskvalifisere tiden din...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ourasi:

Jeg aner ikke hvorfor den ble bedre med klokking, men jeg kan vitne på at det ikke var en helt synkron senkning i boottid vs økning i klokk eks :) Bootiden sank lite med stor forskjell i klokk og sank mye med liten klokkforskjell osv.

EDIT:

Takk, jeg må nok fra mitt hold si at 3-4 døgn med benching og mye småproblematikk har gjort krav på mye krefter og da missforstår man muligvis lett spøk på internett.

Forøvrig var du en redningens mann i dag, jeg har sjelden våknet til en bedre nyhet "HDMI" :D

EDIT2:

At jeg skulle komme under 8 tallet i dag hadde jeg dog ikke drømt om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ourasi:

Jeg aner ikke hvorfor den ble bedre med klokking, men jeg kan vitne på at det ikke var en helt synkron senkning i boottid vs økning i klokk eks :)

Det har du nok rett i, jeg prøvde derfor forklare hvordan Readyboot fungerer, og at denne reagerer med bedre boottid helt automatisk etter en boot selv om den ikke er helt stabil alltid, det er dens hele funksjon..

Finn en stabil boottid som den beholder ved flere boots, så senk CPU hastigheten alene, gjerne med 100% eller mer, og se hva som skjer med boottiden, siden jeg har QX har jeg testet dette mange ganger... :thumbup:

Lenke til kommentar
Forøvrig var du en redningens mann i dag, jeg har sjelden våknet til en bedre nyhet "HDMI" :D

EDIT2:

At jeg skulle komme under 8 tallet i dag hadde jeg dog ikke drømt om.

Bare hyggelig å kunne hjelpe, var nok mer sikker på at dette var feilen enn mine bioser, men jeg ville ikke virke påståelig :innocent:

Jau, under 8 sekunder med 24/7 oppsett er ikke lett, kudos til dette. Selv har jeg vært nede på 6.2 sekunder med Win7, men da ikke i 24/7 tillstand selfølgelig, ergo ikke på lista :thumbup:

PS: Dette at Win7 driveren til skjermkortene gir automatisk bilde til HDMI istedenfor DVI ved flerskjermoppsett kommer nok med tiden til å gi mange hits på disse sidene :D

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Man kunne jo laget en "extreme boot" liste også hvor eneste målet var å pushe ned boottiden uten at oppsettet skal kvalifisere som et brukbart 24/7 oppsett for all slags bruk (kontor, spill, 3d, multimedia, internett).

Jeg har riktignok ikke kjørt det OSet 24/7 ennå fordi jeg så meg nødt til å reinstallere OS mot SSD for å få kjørt Win7 boot benching, så jeg installerte kun drivere og et par applikasjoner med støtteappplikasjoner som jeg jo også fjernet fra oppstarten slik du viser i din guide.

HDMI tipset var gull ja :D Synd man ikke kan slipstreame Win7, da hadde man lagt inn Nvidia sine drivere fra start.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var da som pokker, du har litt rett Ourasi,

Her er en logg etter boot med forskjellige oppsett. (WD Black 640GB)

@3.6GHz

1) 14.586 sek

2) 15.490 sek

3) 14.710 sek

snitt 14.92

@3.6GHz med EIST

1) 15.584

2) 15.428

3) 15.381

snitt 15.46

@Default speed med EIST

1) 14.492

2) 14.492

3) 14.586

snitt 14.52

Tidene var rimelig stabile men Default var kjappest, da er minnet satt til høyeste frekvens og det spiller litt inn her.

Lenke til kommentar
Man kunne jo laget en "extreme boot" liste også hvor eneste målet var å pushe ned boottiden uten at oppsettet skal kvalifisere som et brukbart 24/7 oppsett.

Joa, det kunne man nok, men så er det med det at ikke alle oppgir tweaks som er gjort, og da blir det ikke lett å styre listene. Dette med boottid er mer en kuriositet enn en bench, litt for at folk skal kunne se forskjell på HDD og SSD, selv om VR HDD boottiden til Anvil la en liten demper på dette og flyttet fokuset litt vekk fra HW når det gjelder boot og over på M$ sine programmeringsegenskaper..

Lenke til kommentar

Forøvrig interesant å si at jeg forsøkte en boot med MS Win7 sine ACHI drivere, det ga meg en boottid på 20 sekunder.

Jeg merker også generell stor forskjell i all flyt på maskinen nå som jeg er tilbake på HDD-OS, så det blir nok ikke lenge. Er også lettet over at min G1 ikke var "defekt" som OS disk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er en logg etter boot med forskjellige oppsett. (WD Black 640GB)

@3.6GHz

1) 14.586 sek

2) 15.490 sek

3) 14.710 sek

snitt 14.92

@3.6GHz med EIST

1) 15.584

2) 15.428

3) 15.381

snitt 15.46

@Default speed med EIST

1) 14.492

2) 14.492

3) 14.586

snitt 14.52

Tidene var rimelig stabile men Default var kjappest, da er minnet satt til høyeste frekvens og det spiller litt inn her.

Bare litt rett sa du.... :tease:

For å teste dette slik jeg har gjort, slår man av Readyboot, Superfetch servicen og registernøklene etc. Slik at man får en stabil upåvirket bootid på en SSD. Og da kan man teste klokk vs. boottid, og tipper de fleste blir enig med meg angående klokking og boottid om de prøver dette selv. Readyboot er i seg selv for ustabil på boottid til å måle vitenskapelig, her må man ty til andre virkemidler...

Jeg har forøvrig 24/7 oppsettet uten Readyboot og Superfetch og hele den sulamitten, og ligger på stabil boot på 8.2 sekunder alle booter, uansett klokk :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Forøvrig interesant å si at jeg forsøkte en boot med MS Win7 sine ACHI drivere, det ga meg en boottid på 20 sekunder.

Jeg merker også generell stor forskjell i all flyt på maskinen nå som jeg er tilbake på HDD-OS, så det blir nok ikke lenge. Er også lettet over at min G1 ikke var "defekt" som OS disk.

Merk deg at en driverforandring lager masse strul for Readyboot, og at den trenger en myriade med reboots med 5min. jobb for å komme seg igjen... En Boottrace kutter ned denne tiden betraktelig, som forklart i Guiden.. Mye av grunnen til at jeg ikke kjører 24/7 oppsettet med dette på, for jeg tester ofte nye drivere o.l.

Lenke til kommentar

Bare litt rett sa du.... :tease:

Det må være en "coincidence" :) at boot tiden ble kjappere og kjappere jo høyere klokk, kan jeg strekke meg til :D

her er resten av kjøringene, men nå er det nok med HDD

@Default med EIST - no gui

1) 14.040

2) 13.462

3) 13.930

snitt 13.81

@3.6GHz igjen uten EIST no gui

1) 13.494

2) 13.540

3) 13.509

snitt 13.51

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Bruker du ikke tweaken din heller da?

Nei, superfetch servicen er av hos meg, og samme med Readybootfunksjonen som styrer med denne på. Readyboot er på en måte på selv med superfetch servicen av, men da fungerer den på en helt annen måte..

Til vanlig lager Readyboot Trace"1-9".fx filer etter hver boot, mens med superfetch av lager den kun en *.etl fil, som man manuellt justerer etter driverbytte med "Enableboottrace". Jeg gjør dette selv om Readyboot i full funksjon er litt raskere, fordi med denne av styrer jeg allt selv, og har gjevnere boots.. Men dette er litt mer "high maintanance", og den i Guiden er litt mer brukervennlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...