Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får omtrent det samme med en annen SSD på samme kontroller/CPU/brikkesett, men du har kanskje litt å gå på når køen blir lengre (4K read QD4 og QD16). Kanskje Intel RST fikser det.

Selve RST-programmet ville ikke installere hos meg, men ved å legge inn driverene fra diskett-pakkene i stedet gikk det bra likevel. Pakk ut filene, gå til Device Manager -> Drive Controller -> Update Driver -> Manual (eller noe) -> Have disk -> Velg iaStor-filen fra der du pakket den ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste min corsair force 3. Resultatet var heller skuffende, ihvertfall på sekvensielle hastigheter, den er langt tregere enn crucial m4, til tross for at specifikasjonene tilsier noe annet.

210Mb/s les og 237Mb/s skriv er et stykke unna annonserte 550/520MB/s les/skriv.

Ja disken er tilkoblet intel Sata 6GB/s kontrolleren på hovedkortet og kjører på 6GB/s i følge intel rapid storage kontrollpanelet.

post-3674-0-34364800-1342676945_thumb.png

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Resultat for crucial m4 som sammenligning, crucial m4 klarer faktisk ørlite mer enn annonsert sekvensiell hastighet! Henger dog langt etter på 4k testen som nok er mer relevant for praktisk ytelse.

as_ssd.png

forskjellen er usynkronisert nand vs synkronisert nand. les om det og du finner ut at synk nand ofte er dobbel så raskt på sekvensiell les og skriv av ukomprimerbar data.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om dette er rett tråd men jeg prøver likevel.

Har en Corsair Force Series 3 128 disk i et intel 2500 oppsett og får disse resultatene, men de kan vel ikke stemme? Corsair disken er oppdatert med siste (1.5) firmware. Disken står i ACHI (?) i bios.

1232171.jpeg

Lenke til kommentar

Har en Corsair Force Series 3 128 disk i et intel 2500 oppsett og får disse resultatene, men de kan vel ikke stemme? Corsair disken er oppdatert med siste (1.5) firmware. Disken står i ACHI (?) i bios.

Du bruker feil SATA porter. Du har brukt Marvell portene og må skifte til Intel SATA 3 porter.

Lenke til kommentar

Kjempeflott!

Men da jeg altså fjerne marvel91xx-driveren da? Og legge inn iaStor fra asus sine hjemmesider?

Vel, jeg brukte noen timer på å teste litt, så da legger jeg jaggu ut informasjonen også! ;)

Dette er altså før bytting av SATA-porter

(Over 20min! på 3gb med ca 11 tuser småfiler)

1232252.jpeg

1232253.jpeg

Lenke til kommentar

Så jeg kan ikke forvente mer enn dette altså?

nyeste firmware hjelper sikkert litt. ellers les tester av denne ssden og sammenlikne med dine resultater. Du har jo tross alt value ssd og ikkje high end.

ja, du har nok rett. Sjekket litt rundt og det var rundt omkring det samme gitt. Enda jeg har nyere firmware enn de testene fra 2011 etc.

Lenke til kommentar

Det er mange som tror det ikke er noe særlig forskjell på SandForce med async og sync NAND, det blir hhv Force 3 vs Force GT, eller Agility vs Vertex. For ukomprimerbare data, som mediafiler og arkiver kan forskjellen være stor.

For å se resultatene som står på boksen med SandForce SSDer kan man teste med ATTO, da finner man ut om det er satt opp riktig.

Lenke til kommentar

Det er mange som tror det ikke er noe særlig forskjell på SandForce med async og sync NAND, det blir hhv Force 3 vs Force GT, eller Agility vs Vertex. For ukomprimerbare data, som mediafiler og arkiver kan forskjellen være stor.

Nå er det heldigvis ikke mediafiler man pleier å ha på en SSD, med mindre han har syke ytelseskrav til lastetiden til spill eller skal spille av 4K-filmer med veldig høy bitrate og de fleste som skal gjøre noe slikt gjør nok litt research først.

For å se resultatene som står på boksen med SandForce SSDer kan man teste med ATTO, da finner man ut om det er satt opp riktig.

Eller sette til 0-fill i Anvils program ;)

Force3.png

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...