Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Skikkelig syl-feil, men er det tilfelle er jeg overlykkelig. Får sjekket snart.

EDIT:

Man kan jo gjette seg til hva det var.. mhm HDMI. Slo på TVen og der var alt i skjønneste orden. Huff 4 timer på dette :p. Har aldri opplevd dette på Windows XP, derfor slo det meg ikke. Har aldri installert Vista på en maskin med HDMI.

PS!

En annen ting som slår meg er at Win7 installasjonen ser diskene i en annen rekkefølge nå enn når HDMI var tilkoblet. En relatert bug eller interrupt sak? Uansett nå ser den disken i rekkefølgen de er tilkoblet, eller ser hvertfall den i port0 og satt som første bootdisk i bios, først i listen. Det gjorde den ikke før etter jeg hadde lastet Intel sin driver før.

Noe helt annet....

1. Hvorfor er det kun HDDErase v3.3 vi kan benytte, hvorfor ikke 4.0? Er det andre Wipe programmer vi kan bruke som støtter ACHI osv., ekstremt tidkrevende å hele tiden måtte gå igjennom Bios og bytte frem og tilbake mellom IDE og ACHI for å wipe SSD. Og er det ærlig talt ingen Windows programmer som gjør samme nytten? (når det ikke er OS disk)

2. Er det ytelsesfordeler med å kjøre G1/G2 singledisk i raidmodus på ICH10R? Eller er ACHI like bra?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Jeg kjenner ikke til andre verktøy, mulig HDDerase 4.0 kan brukes nå med nyere firmware men er ikke sikker. (den virker visstnok på G2)

HDDerase 4 har akkurat samme problemstilling som 3.3 så den er egentlig uvesentlig.

2) Det er minimale forskjeller mellom AHCI og RAID, AHCI er et subset av RAID. (AHCI gir NCQ og hot-plug, RAID gir det samme)

(Regner med du visste dette fra før men kan jo være andre som lurer)

Jeg kjører raid mode av prinsipp.

Lenke til kommentar

Må si det frister å kjøpe en X25-E til, men jeg må vel holde ut til G2 kommer på den også.

(skal komme nå i Q4)

Så forresten denne sammenligningen mellom G1 og G2, ikke godt å si om den er til å stole på men har selv erfart at G1 er like bra som G2 i noen tilfeller.

Link

edit:

glemte linken :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Fin tid Theo,

Har du optimalisert noe?

Jeg sparte litt tid på å slå av gui under oppstart ellers gjorde de andre tingene lite utslag hos meg.

Den jeg er listet med i post 1 er helt uten tweaks, tweaket bare på VR booten.

(får ikke testet boottimer så enkelt når man har flere brukerkontoer + passord)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Den inneholder ikke storage manager, men kun driverne. Dermed er driverne ekte. Som man ser her er det lekkede drivere fra 2. Oktober 2009. Ourasi har også gått god for denne siten før.

; Copyright © 2003-08 Intel Corporation

; ****************************************************************************

; ** Filename: iaAHCI.INF

; ** Revision: Version 9.5.0.1037

; ** Date: 10/2/2009

; ** Abstract: Windows* INF File for Intel® Rapid Storage Technology Driver

[version]

CatalogFile=iaAHCI.cat

Signature="$WINDOWS NT$"

Class=hdc

ClassGuid={4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Provider=%INTEL%

DriverVer=10/02/2009,9.5.0.1037

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I løpet av helga fikk jeg satt sammen ny rigg med en Intel G2 på et AMD 790FX brikkesett og 750SB kontroller.

Til sammenligning tok jeg og testet både den gamle 150GB Raptoren og Intel X25-M på det eldgamle HK'et som har jobbet jevnt og trutt i fem år, et ASRock Dual SATA.

-------------

Vi begynner med ASRock kortet. Tester kjørt i W7 RC 64bit

Raptor på ASRock:

post-26777-1255367199_thumb.png

X25-M på ASRock:

post-26777-1255367124_thumb.png

post-26777-1255367301_thumb.pngpost-26777-1255367307_thumb.png

-------------

Så over på 790FX brikkesettet. Her bruker jeg W7 RTM 64bit Enterprise

post-26777-1255367418_thumb.png

post-26777-1255367440_thumb.png

Doblet leseytelsen, det må man kunne si seg fornøyd med.

post-26777-1255367552_thumb.pngpost-26777-1255367558_thumb.png

Begge diskene ble kjappere, Intel'en doblet leseytelsen. MEN, hvorfor i heite hule skriver den raskere enn den leser på 4k? Selv raptoren skriver kjappere enn den leser på små blokker. Det skjønner ikke jeg noe av, kanskje andre kan forklare den biten.

---

Boot-timer restartet maskina men kom ikke med rapport etter oppstart. Tenkte på i ettertid at jeg kanskje kunne ha kjørt det i admin-mode, men nå er det lagt inn masse andre saker så det blir ikke lenger clean install. Samma kan det være, dette er en bruksmaskin ;)

Byttet i farta ut alle kabinett og CPU-vifter med Noctua og nå er det kun en lav summing fra maskina. Raptoren skal over i en filserver i boden, så dette er superdeilig. Kjapt og stille!

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får høyere skrivehastighet enn lesehastighet på raptoren ved 4kb er cache + NCQ, alså, raptoren legger det som skal skrives i cache og bruker så NCQ for å få det unna raskere, det får den ikke gjort med lesing.

Når det gjelder Intel x25-M har den høyere 4kb QD=1 les enn skriv pga abstraksjon mellom fysiske blokker og LBA som vises til OS. Den kan da veksle mellom hver av flash kanalene og skrive der det kan skrives og så bare definere det som den blokken det skulle skrives til. Grunnen til at det skalerer mer videre med QD er write attenuation, alså at den bruker samme prinsippet men lager større blokker.

Lenke til kommentar

Hehe, måtte lese den SSD-forklaringen et par ganger før hovedlinjene satt. Første blikk ble litt sånn: "Pga bernoullieffekten er det distale forkastningsplanets amplitudeanomali avsatt under høyenergetiske forhold som har kinkfoldet kildebergartens kornstørrelse fra amfibolittfacies til til dinoflagellatstratigrafi" ;)

Lenke til kommentar

Klart det hjelper å klokke Theo, det er vel litt ymse hvor mye det slår ut.

Hva har du endret ellers av tweaks?

edit:

Synd jeg ikke kan forbedre min fra denne pc'n med E'en på, får prøve på en av de med Vertex og som ikke har flere brukere og passord enda.

Kunne alltids installert på en 80 G1 men får ikke tid i dag, neppe før helga.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...