Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Jeg har nå blitt ferdig med mitt nye PC bygg, og sitter med OSet på en Corsair Force 3 120GB SSD. Jeg kjørte en test med BootTimer og er ikke helt fornøyd med resultatene. Ifra jeg trykker på på-knappen til jeg kan skrive inn passordet for å logge på i Windows går det cirka 20 sekunder, og ifra der går det litt over 10 sekunder før jeg blir logget inn. BootTimer programmet sier at min totale boot-tid er 39 sekunder. Jeg hadde forventet noe mer lignende 14-15 sekunder, maks 20 sekunder på et fresh OS install. Hva er det jeg gjør galt som gjør at jeg ikke får den lynraske oppstarten? Jeg kjører Windows 7 Enterprise, og sata kabelen sitter i en Sata III 6Gbit kontroller.

Takk på forhånd

Det er mye som kan spille inn på boot tid.

Først er det greit å vite hvilken hardware du har, og hvilken kontroller som har 6Gbps porten du har koblet i (det finnes noen slerkete Marvel).

Har du koblet til mange perifere enheter? Disse kan øke oppstartstiden.

Har du en RAID kontroller koblet til?

Hvor mye software har du installert, og hvor mye starter sammen med windows? (sjek startup i msconfig, og antall prosesser som kjører når du treffer skrivebordet og det første minuttet i task manager)

Jeg kjører et SSD RAID (og en Phenom II X6 på >4GHz), og har en del perifere enheter koblet til, og for meg tar det ca 20-25 sekunder fra jeg trykker på strømknappen til jeg er på skrivebordet med internett-tilkobling. Om jeg legger alle programmene jeg har installert til å kjøre samtidig med oppstart er de ferdig lastet før det har gått et minutt fra jeg trykker på strømknappen :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye som kan spille inn på boot tid.

Først er det greit å vite hvilken hardware du har, og hvilken kontroller som har 6Gbps porten du har koblet i (det finnes noen slerkete Marvel).

Har du koblet til mange perifere enheter? Disse kan øke oppstartstiden.

Har du en RAID kontroller koblet til?

Hvor mye software har du installert, og hvor mye starter sammen med windows? (sjek startup i msconfig, og antall prosesser som kjører når du treffer skrivebordet og det første minuttet i task manager)

Jeg har en intel i5 2500k prosessor, 8 gb minne, hovedkortet er av type Gigabyte Z68AP-D3. Jeg er litt usikker på hvilke sata kontrollere det er på det men, jeg tror jeg fant ut at det var Intel på denne siden. Jeg har ikke noen form for raid. Av programmer har jeg installert alt av drivere, også ca. 6-7 små programmer som chrome, daemon tools, ccleaner, osv. Ved oppstart kjøres kun skype og AVG, i tillegg til noen ting som Intel Common User interface som jeg ikke vet hva er. Totalt 7 prosesser kjøres ved oppstart. Periferte enheter er jeg litt usikker på hva er, men jeg har ikke koblet til noe spesielt utenom 1x dvd-rom, 1x ssd, noen vifter, hovedkort med minne og prosessor på.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Ja, du burde få raskere oppstart. Du har aktivert ahci ved installasjonen?

Ja, i bios er sata controller tingen satt til AHCI, og ikke IDE eller xHD eller hva det var

Her er et en benchmark resultat fra anvil: 2u6e99x.png Ser det greit ut?

Endret av Shar
Lenke til kommentar

Jeg så igjennom tweake tipsene og prøvde å gjøre så mye som mulig for å få raske boot tid, men det tar fortsatt omlag 40 sekunder :S

Tror dere det kan hjelpe å oppdatere BIOS? I så fall hvordan gjør jeg det? Jeg lastet ned siste bios version, men jeg vet ikke hvordan jeg installerer det.

Lenke til kommentar

Boot tiden avhenger også av om hva du har aktivt i bios.

f.eks vil ekstra lagringskontrollere ta ekstra tid så du bør slå av det du ikke har bruk for. (hvis målet er å ha rask oppstart)

Det er jo forsåvidt greit å boote kjapt hvis man booter ofte :), de fleste av mine stasjonære maskiner bruker sikkert minuttet på å boote (pga raid kontrollere) og jeg kan ikke si det plager meg. (har ikke noe valg)

Som GullLars har vært inne på så er de fleste av disse tweakene helt unødvendig på en moderne SSD, det var et problem men det begynner å bli en stund siden.

Lenke til kommentar

Ja, og det er noe som kommer i den nye SSD-tråden førsteposten jeg jobber på. Hadde håpet å få gjort den ferdig i romjula, men det ble alt for mye å gjøre. (ikke førsteposten, men på ferie)

For C300 trenger man nesten ikke ta noen hensyn selv i RAID, pga veldig aktiv og god GC og god benyttelse av cachen sammen med free block pool. I så og si alle praktiske bruksområder for forbrukere er det ingen ting å hente i praksis på tweaks (som man kan merke med en blind-test), kanskje annet enn å skru av pagefile om man har nok RAM, og å rydde litt opp i oppstarten for å slippe å laste bloatware. Og selvfølgelig er NCQ et must fra AHCI eller RAID.

Jeg sitter litt på gjerdet og lurer på om jeg skal skrive en større artikkel (3000-5000 ord) om SSD (og hvordan det skiller seg fra HDD / HDD RAID) med grafer for illustrering. Muligens også med video av lauch-script. Om jeg går for dette, er det noen som kunne tenke seg å bidra med litt IOmeter rådata og andre benchmark screenshots av diverse oppsett?

Om det blir noe av må jeg se an hvor mye tid jeg får til overs i januar/februar.

Sist jeg vurderte det tror jeg var for tweaktown tilbake i 2009 :p

Denne gangen blir det i såfall for HW.no om de vil ta i mot en freelance artikkel, eller som en PDF å legge i førsteposten i SSD-tråden om ikke. Jeg er også litt usikker på om jeg skal skrive den på norsk eller engelsk...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg sitter litt på gjerdet og lurer på om jeg skal skrive en større artikkel (3000-5000 ord) om SSD (og hvordan det skiller seg fra HDD / HDD RAID) med grafer for illustrering. Muligens også med video av lauch-script. Om jeg går for dette, er det noen som kunne tenke seg å bidra med litt IOmeter rådata og andre benchmark screenshots av diverse oppsett?

Om det blir noe av må jeg se an hvor mye tid jeg får til overs i januar/februar.

Sist jeg vurderte det tror jeg var for tweaktown tilbake i 2009 :p

Denne gangen blir det i såfall for HW.no om de vil ta i mot en freelance artikkel, eller som en PDF å legge i førsteposten i SSD-tråden om ikke. Jeg er også litt usikker på om jeg skal skrive den på norsk eller engelsk...

Du får si i fra så kan ihvertfall jeg stille med 3 stk C300 128GB, i tillegg litt varianter av X25-M pluss de som er testet i endurance tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fint :)

Tenker jeg skal ha førsteposten i SSD-tråden klar før helga, og så starte på artikkel da om jeg har noe energioverskudd og ikke for mye sosialt :p

Dette er egentlig noe jeg burde ha gjort for en stund siden, så gleder meg egentlig litt til å gå i gang på en ganske stor oppgave. Om dere er interreserte i det vil jeg gjerne ha feedback underveis også, f.eks. på disposisjon, språkvalg, og illustrasjoner. (og benchmark data)

Jeg har tenkt litt over disposisjon, men ikke skrevet noe enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i7 3930k, Asus Sabretooth x79 og en intel 510 120gb ssd til jul.

Jeg har også en gammel intel x25-m 80gb g2 fra min gamle maskin. Begge ssd'ene er tilkoblet intel c600 kontrolleren med intel RSTe drivere og ahci aktivert i bios.

Intel 510 120 gb (OS disk)

G0lX1.jpg

Intel x25-m 80gb ssd

0xrP5.jpg

RSTe driverne gjør at windows lister de som scsi disker og intel ssd toolbox rapporterer Model: Unknown 120GB og disk SMART feature is disabled.

Resultatet for min 510 er litt lavere en det jeg ser på benchmark reviews.

Noen som har noen tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

g.png

nesten det samme jeg løper på 100m lols

merkelig nok så er boot tidn gått ned med mer en 3 sekunder, men bench scoren er også blitt litt lavere, rart.

,erker ikke noe stress da.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...